printlogo


کد خبر: 155617تاریخ: 1395/1/18 00:00
دیپلماسی

مخالفت واشنگتن با دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گمانه‌زنی‌های پیشین درباره اعطای مجوز دسترسی به ایران برای استفاده از دلار در مبادلات خارجی را رد کرد.  به گزارش فارس، وی گفت: «دولت قصد نداشته و ندارد به ایران امکان دسترسی به نظام مالی آمریکا را بدهد.» روزنامه‌های آمریکایی از جمله وال‌استریت‌ژورنال در روزهای گذشته ادعا کرده بودند دولت آمریکا در حال بررسی
ساز و کارهایی برای صدور مجوز دسترسی محدود ایران به دلار در مبادلات خارجی است.  باراک اوباما بامداد شنبه در یک کنفرانس خبری گفت ایران نیازی به استفاده از دلار در مبادلات تجاری‌اش ندارد و می‌تواند از ارز سایر کشورها استفاده کند.

تذکر ۱۸ نماینده به روحانی
منتظر عکس‌العمل دولت در برابر نقض برجام هستیم
ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از تذکر 18 تن از نمایندگان مجلس به حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان برای اقدام جدی دولت در برابر اعمال تحریم‌های جدید و نقض مکرر برجام توسط آمریکا خبر داد. در بخشی از این تذکر با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید، نقض مکرر مفاد برجام، ایجاد فضای مدیریت‌شده کارشکنی در انجام مبادلات مالی و بانکی از سوی آمریکایی‌ها و ابراز نگرانی مستمر مقام معظم رهبری، آمده است: چرا از سوی هیأت نظارت بر اجرای برجام اقدام قاطع و متقابلی صورت نمی‌گیرد؟ قرار نیست که توافقنامه یکجانبه باشد، دلسوزان نظام منتظر عکس‌العمل صریح، بازدارنده و در صورت تکرار بدعهدی، توقف اجرای برجام وفق ماده 3 قانون مربوط می‌باشند. این تذکر می‌افزاید: با وجودی که مسؤولیت اصلی نظارت بر اجرای برجام برای شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری به هیأت نظارت بر اجرای برجام محول شده است، لیکن به‌رغم اعمال تحریم‌های پی‌درپی و نقض مکرر مفاد برجام (از جمله بندهای 25، 26، 27، 28، 29 متن برجام و بندهای 16، 17، 18 ضمیمه 5 برجام) تاکنون اقدام متقابلی از سوی آن هیأت صورت نگرفته است. در پایان این تذکر آمده است: ضروری است آن هیات با تشکیل جلسه و انجام اقدامات متقابل و بازدارنده پاسخ لازم را در راستای اجرای فرامین رهبری و مصوبات مجلس به زیاده‌خواهی‌ها و عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها بدهد و در صورت تکرار بدعهدی وفق ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب در رابطه با اجرای برجام، اجرای آن را متوقف نماید.
 


Page Generated in 0/0061 sec