printlogo


کد خبر: 155645تاریخ: 1395/1/18 00:00
چهارگوشه

سقوط دولت قبرس ترک‌نشین
در پی خروج حزب ائتلافی اتحاد ملی از دولت قبرس ترک‌نشین کابینه حزب حاکم سقوط کرد. عمر کالینجو، نخست‌وزیر قبرس ترک‌نشین، سه‌شنبه به طور رسمی استعفای خود را به مصطفی آکینجی، رئیس‌جمهوری این منطقه اعطا کرد. حزب اتحاد ملی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی حزب حاکم تصمیم گرفت که از ائتلاف خارج شود. رئیس حزب اتحاد ملی اعلام کرد: ما نمی‌توانیم این تصمیم را قبول کنیم که حقوق کارکنان دولت به صورت قسطی داده شود، همچنین ما اعتراض خود را نسبت به توزیع آب در مناطق خشک اعلام کرده‌ایم.

محاصره نظامی شهر سیلوپی ترکیه
دولت آنکارا در شهر سیلوپی در استان شرناق در جنوب شرق ترکیه مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. آخرین‌باری که چنین مقرراتی که به معنای محاصره زمینی و هوایی شهر توسط ارتش است در یکی از شهرهای ترکیه به اجرا درآمد 2 ماه پیش در شهر کردنشین جزیره بود که به حالت نیمه‌ویرانه درآمد. منابع امنیتی ترک  می‌گویند این مقررات پس از حمله خمپاره‌ای پیکارجویان پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) به یک خودروی زرهی پلیس اعلام شد که در آن یک افسر پلیس کشته شد و 4 نفر دیگر مجروح شدند. در شهر نصیبین در همان نزدیکی نیز مقررات منع آمد و شد اعمال شده است.

100 کشته در سیل پاکستان
طبق آخرین برآوردها دست‌کم 100 نفر قربانی سیل در مناطق شمال‌غربی پاکستان شده‌اند. بارش شدید باران که از جمعه گذشته در مناطق مختلف پاکستان آغاز شد و تا صبح یکشنبه ادامه داشت، به جاری شدن سیل‌های مختلف منجر شده  و خسارت‌های زیادی به مناطق مختلف این کشور از جمله ایالت خیبرپختونخوا در شمال غربی وارد کرده است.

غلبه فرهنگی سلفی‌ها در فرانسه
نخست‌وزیر همیشه عصبی فرانسه با اعتراف به رشد وحشتناک سلفی‌گری در این کشور در کمال تعجب پیش‌بینی کرد که وهابی‌ها در مبارزه فرهنگی علیه فرانسوی‌ها پیروز شده‌اند. مانوئل والس در جریان کنفرانس خبری روزنامه  لو فیگارو تاکید کرد سلفی‌های افراطی ایده مبارزه فرهنگی برای نفوذ به جامعه اسلامی جوان فرانسه را بخوبی پیش می‌برند. او گفت: «سلفی‌ها امروز یک درصد مسلمانان کشور ما را تشکیل می‌دهند اما ایده‌های آنها و پیام‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی تنها پیام‌هایی است که توسط قشر جوان دنبال می‌شود. این اقلیت فعال در مبارزه فرهنگی و تفکری در فرانسه پیروز خواهند شد». نخست‌وزیر فرانسه گفت به خاطر انفجارهای سال‌های اخیر که به نام اسلام انجام گرفته متاسف است و ابراز امیدواری کرد مناظره‌های ایدئولوژیک نه‌تنها بین اسلام و جامعه که در چارچوب اسلام انجام بگیرند.

خروج خانواده‌های نظامیان آمریکایی از ترکیه
ترکیه دیگر حتی برای آمریکا و ناتو هم که آن را پایگاه خود ساخته‌اند امن نیست. این یکی از دلایل اصلی بی‌اعتمادی کاخ سفید واشنگتن به قصر سفید آنکاراست. بر همین اساس پنتاگون در توافق با دولت ترکیه تصمیم گرفته است خانواده‌های 5 هزار تفنگدار مقیم پایگاه اینجرلیک را از این کشور بیرون بکشد، چرا که تصور می‌کند با افزایش فعالیت‌های تروریستی خودسرانه رجب طیب‌اردوغان آنها به گروگان‌های مزدوران داعشی او بدل شده‌اند. مایکل مک‌کاول، رئیس کمیسیون امنیت خانه نمایندگان کنگره فاش کرده اخیرا
6 داعشی دربند ایالات متحده به توطئه‌ای قریب‌الوقوع ضدنیروهای آمریکایی در ترکیه اعتراف کرده‌اند. پیش از این نیز در 29 ژانویه 2014،  ژنرال آویو کوشاوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گوشزد کرده بود سرویس اطلاعات مخفی ترکیه موسوم به میت در جوار پایگاه اینجرلیک ناتو، پایگاهی آموزشی برای تکفیری‌ها دایر کرده است. البته قطعا پنتاگون خود در این برنامه نقش داشته اما حالا با از کنترل خارج شدن رفتار اردوغان به عنوان یکی از پدران معنوی اصلی داعش، آمریکایی‌ها نگران آن هستند که چاقوی ارتش تروریستی دسته‌اش را هم ببرد. پاییز سال گذشته (15 و 16 نوامبر 2015) طی نشست جی 20 در آنتالیای ترکیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود داعش یک سازمان تروریستی بین‌المللی است که از جانب 40 کشور به سرپرستی ترکیه حمایت می‌شود.
 


Page Generated in 0/0053 sec