printlogo


کد خبر: 155652تاریخ: 1395/1/19 00:00
سلامت

عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبر داد
اقدام غیرقانونی وزارت بهداشت برای خرید خدمات
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدام وزارت بهداشت در خرید راهبردی خدمات سلامت را غیرقانونی خواند.
به گزارش «وطن امروز»، مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت نتوانسته است خرید راهبردی خدمات را در حوزه سلامت انجام دهد، اظهار داشت: خرید خدمت راهبردی باید براساس قانون صورت گیرد که وزارت بهداشت در این مسیر حرکت نکرده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: راهی که وزارت بهداشت در پیش گرفته غیرقانونی و غیرعلمی است؛ از آن جهت غیرقانونی است که بارها به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم که باید خرید راهبردی داشته باشد و خارج از سطح‌بندی خرید خدمت نداشته باشد، اما اکنون با روندی که در پیش گرفته شده تنها بار بیمه‌ها افزایش یافته است و این وضعیت به این راحتی حل نخواهد شد. وی با بیان اینکه خرید راهبردی تعرفه‌ای نیست، بیان داشت: در خرید راهبردی خدمات سلامت باید قیمت واقعی خدمات را استخراج کرده و به صورت راهبردی آن را خریداری کنند؛ در واقع در خرید راهبردی، خدمات سلامت خریداری می‌شود نه اینکه بار مراجعه بیماران خریداری شود. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اکنون بار مراجعه مردم خریداری می‌شود، تصریح کرد: واقعیت آن است که با خرید راهبردی خدمات سلامت می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد، اما راهی که اکنون وزارت بهداشت در پیش گرفته است روز به روز بار دولت را افزایش داده و هزینه مالی را بر دوش مردم افزایش می‌دهد.

لیست 26 هزار نفری
انتظار پیوند اعضا
هم‌اکنون 26 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور به سر می‌برند. امید قبادی، مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان در این‌باره به فارس گفت: سالانه 17 تا 20 هزار مورد آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات داریم که با توجه به اعلام آمار جدید از سوی رسانه‌ها به نظر می‌رسد فروردین‌ماه امسال، آمار تصادفات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته باشد.
وی ادامه داد: 48 تا 50 درصد علل مرگ مغزی از کل آمار مرگ و میر مغزی به دلیل تصادفات است که در ایام نوروز به دلیل جابه‌جایی‌ها و مسافرت‌ها افزایش می‌یابد. به گفته قبادی، هم‌اکنون 26 هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور به سر می‌برند. مدیر انجمن اهدای عضو ایرانیان تصریح کرد: در کشور ما بیشترین عضوی که پیوند زده می‌شود، کلیه است که سالانه 3 هزار مورد است. وی افزود: پس از کلیه، پیوند کبد با 600 مورد در سال، قلب 100 تا 120 مورد و ریه 15 تا 20 مورد در سال، بیشترین اعضای پیوندی به حساب می‌آید البته امکان پیوند سایر اعضای بدن نیز در کشور ما فراهم است.

اختلاف میلیونی
کارانه پزشک با پرستار
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری نسبت به بی‌عدالتی در پرداخت حقوق  و تبعیض کارانه ۳۰ میلیونی پزشکان و ۳۰۰ هزار تومانی پرستاران انتقاد کرد. محمد شریفی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری درباره اینکه گفته شده حقوق پرستاران در وزارت بهداشت از حقوق پرستاران بخش خصوصی و لیسانسه‌های دولتی بیشتر است، گفت: در کشور ما بسیاری از پرستاران هستند که ترجیح می‌دهند به دلیل شرایط کاری به وزارت آموزش‌وپرورش بروند، درخواست انتقالی می‌دهند اما وزارت بهداشت با آن موافقت نمی‌کند. وی به فارس بیان داشت: سوال اینجاست اگر حقوق بالایی دارند، پس چرا تا این میزان آمار ترک از شغل در پرستاران نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر است؟شریفی‌مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرستاران کارانه 300 هزار تومانی می‌گیرند اما پزشکانی داریم که دریافتی کارانه آنها 30 میلیون تومان است. باید وضعیت پرستاران را در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت ببینیم و با این شرایط مقایسه کنیم. به گفته قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری، به جای فرافکنی و توجیه مسائل بی‌اساس بهتر است به بحث عدالت در سلامت بیشتر پرداخته شود.
 


Page Generated in 0/0057 sec