printlogo


کد خبر: 155718تاریخ: 1395/1/21 00:00
اخبار

 افزایش تولید نفت
نیازی به داد زدن ندارد
وزیر اسبق نفت با انتقاد از دیپلماسی ضعیف وزارت نفت در دوران سقوط قیمت نفت، از حذف سقف تولید اوپک به‌عنوان یکی از دلایل ناکارآمدی دیپلماسی وزارت نفت نام برد.  سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با مهر در تشریح مهم‌ترین دلایل نوسان قیمت نفت در بازار، گفت: ایران به تنهایی نمی‌تواند قیمت جهانی نفت را بالا ببرد و اگر بموقع اقدام می‌کردند می‌توانستند جلوگیری کنند. این عضو کابینه دولت دهم در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش تولید نفت ایران در دوران پساتحریم موافق هستید؟ بیان کرد: الان توجیه می‌کنند که باید سهم بازار را پیدا کنیم در حالی که اول باید قیمت واقعی را پیدا کنیم اگرنه این قیمت‌ها آتش زدن به سرمایه ملی کشور است، زیرا این اعداد و ارقام با هیچ معادله اقتصادی جور در نمی‌آید جز یک حرکت سیاسی صهیونیستی و آمریکایی. به گفته وی، از ابتدا نباید اجازه می‌دادیم به این نقطه برسیم، امروز که این اتفاقات افتاده دیگر توجیه است. اگر کسی هم بخواهد سهمیه بگیرد، داد نمی‌زند؛ اصلا در بحث و حرکت‌های بین‌المللی نباید مطالب را افشاگری کنیم.  میرکاظمی ادامه داد: اگر ایران بخواهد افزایش تولید نفت دهد نیاز به داد زدن ندارد و داد زدن یعنی ای مردم کشور بدانید اینها نتایج برجام است و از آن طرف نمی‌گوییم وقتی ما قیمت را روی مثلا ۴۰ دلار حفظ نکردیم و به حدود ۲۰ رسیده است، اگر 2 برابر هم تولید و به بازار عرضه کنیم با شرایطی که روی ۴۰ دلار نگه می‌داشتیم، برابری خواهد کرد. به همین دلیل تاکید دارم سرمایه ملی را باید حفظ کرد.


شاغلان در 5/2 سال اخیر ۶۰۰ هزار نفر کمتر شدند
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در مدت ۱۰ فصلی که از زمان شروع به‌کار دولت می‌گذرد، در ۹ فصل خالص اشتغال نسبت به ابتدای شروع به‌کار دولت یازدهم منفی بوده است. به گزارش نسیم آنلاین، از زمستان سال 1391 که نرخ بیکاری به 4/12 درصد افزایش یافت، تاکنون هیچ‌گاه نرخ بیکاری به رقم 8/11 درصد نرسیده بود. براساس گزارش مرکز آمار، تعداد شاغلان کشور در زمستان 94 بالغ بر 21 میلیون و 576 هزار نفر بوده که نسبت به ابتدای دولت یازدهم 615 هزار نفر کمتر است. بدین ترتیب خالص اشتغالزایی در دولت یازدهم همچنان منفی باقی مانده است. در ابتدای دولت یعنی در تابستان سال 1392 تعداد شاغلان کشور 22 میلیون و 191 هزار نفر بود. تعداد بیکاران کشور در تابستان سال 1392 همزمان با تغییر دولت، 2 میلیون و 563 هزار نفر بود که در زمستان سال 94 به 2 میلیون و 887 هزار نفر افزایش یافته است. به عبارتی می‌توان گفت در دولت یازدهم 323 هزار نفر بر تعداد بیکاران افزوده شده است.


بیش از نیمی از وام‌های بانکی صرف تولید نمی‌شود
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک‌ها باید در خدمت اقتصاد باشند نه اینکه اقتصاد تحت تاثیر بانک‌ها باشد، گفت: در قوه قضائیه فعالیت‌های خوبی برای شفافیت در حوزه اقتصاد صورت گرفته اما باید بی‌رحمانه با مفسدان اقتصادی نیز برخورد کند. به گزارش‌ تسنیم، محمدجواد ایروانی اظهار داشت:  اصلاح عملکرد سیستم بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت دانست و با بیان اینکه وام با نرخ‌های بالا برای تولید صرفه‌دار نیست، گفت: طبیعی است که 60 درصد منابع مالی بانک‌ها صرف امور غیرتولیدی می‌شود، باید تلاش شود بانکداری بدون ربا اجرایی شود، چرا که بانکداران می‌گویند باید سود متناسب با بازدهی فعالیتی شود که به آن وام داده می‌شود نه اینکه رقمی تعیین شود که تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.


Page Generated in 0/0055 sec