printlogo


کد خبر: 155731تاریخ: 1395/1/21 00:00
اخبار

دیدگاه سیدمرتضی آوینی درباره حاتمی‌کیا
سینماگری بسیجی
 20 فروردین ماه، سالروز پرواز آسمانی سیدمرتضی آوینی است؛ هنرمندی که نگاه ارزنده‌ای به هنر داشت و پژواک آن را در قلمی جادویی به رشته تحریر در می‌آورد. سید شهیدان اهل قلم درباره شخصیت و آثار حاتمی‌کیا نوشته‌های گرانقدری دارد و درباره فیلمساز متعهد سینمای انقلاب نوشته بود: «شاید باشند فیلمسازانی که مهارت تکنیکی‌شان در سینما از حاتمی‏کیا بیشتر باشد، اما هیچ‎کدام «بسیجی» نیستند و من به بسیجیان امید بسته‌ام؛ نه من تنها، همه آنان که تقدیر تاریخی انسان فردا را دریافته‌اند و می‌دانند که ما از آغاز قرن پانزدهم هجری پای در «عصر معنویت» نهاده‌ایم. ظهور حاتمی‌کیا در سینمای انقلاب واقعه‌ای است نظیر انقلاب. هرکس سینما را بشناسد و آدم مغرضی هم نباشد، قدر حاتمی‌کیا را به مثابه یک فیلمساز در خواهد یافت. اما حاتمی‌کیا فقط در این حد توقف ندارد. او در عرصه سینما مظهر انسان‌هایی است که با انقلاب اسلامی ایران در تاریخ ظهور کرده‌اند و آنان را باید «طلایه‎داران عصر معنویت» خواند. او یک «بسیجی» است. در میان کلمات، کلمه‌ای بدین زیبایی بسیار کم است: «بسیجی». نه از آن لحاظ که سخن از موسیقی الفاظ می‌رود و نه از لحاظ ایماژی که در ذهن می‌سازد؛ نه، جای این حرف‌ها اینجا نیست. از آن روی که این کلمه بر مدلولی دلالت دارد که تجسم کامل آن روحی است که در «آوردگاه جهاد در راه خدا» تحقق یافته است. بگذار بگویند فلانی رمانتیک می‌نویسد، اما من اگر بخواهم در بند این حرف‌ها باشم، دیگر نمی‌توانم عاشق بسیجی‌ها بمانم. اما تو «ابراهیم‏جان»، بسیجی و عاشق بمان و جز درباره عشاق حق و بسیجی‌ها فیلم مساز...».

کارن همایونفر:
بادیگارد حاتمی‌کیا را به هیچ قیمتی از دست ندهید
این روزها فیلم سینمایی «بادیگارد» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در سینماهای کشور در حال اکران است و علاقه‌مندی مردم برای تماشای این فیلم بار دیگر اهمیت ساخت آثاری همراستا با نگاه ارزش‌مدار مخاطب ایرانی را به متولیان امر گوشزد می‌کند. در این میان اظهارنظر عوامل فیلم هم در نوع خود جالب و برای مخاطب کارگشا است، چنانکه کارن همایونفر که سازنده موسیقی متن «بادیگارد» بوده در صفحه شخصی خود درباره نحوه ساخت و ارادت‌ورزی‌اش به این اثر گرانقدر نوشته بود: «شک نکنید زیباترین موسیقی‌ای است که در سینما ساخته‌ام و لحظه به لحظه، نت به نت آن را با عشق و هیجان می‌نویسم. حاتمی‌کیا با یک پرویز پرستویی تکرارنشدنی با بازگشت به اوجی غریب از مریلا زارعی درخشان و امیر آقایی حیرت‌انگیز و بابک حمیدیان متفاوت و فیلمبرداری باشکوه محمود کلاری‌ دوست قدیمی و گروهی بی‌نظیر امسال قلب‌های‌تان را تسخیر خواهد کرد. از شما چه پنهان با عشق می‌نویسم و ترس. می‌ترسم یک نت یک ساز یک رنگ‌آمیزی یک احساس یک ملودی یک ترکیب‌بندی یک لحظه یک فریم از بقیه که در اوج هستند کم بیاورم. بادیگارد حاتمی‌کیا را اصلا اصلا اصلا به هیچ قیمتی از دست ندهید و دعا کنید من هم وصل بشم به کائنات. خداوند فرشته‌های موسیقی جادویی را یک تیر و کمان جادویی بدهد و تیری شلیک کنند به ما شاید موسیقی من مثل این دلنوشته تصویری از نسل من جادویی شود».

درگذشت بازیگر بی‌خانمان سینما
ثریا حکمت صبح روز جمعه بعد از تحمل مشکلات بسیار بر اثر مسمومیت دارویی درگذشت.  سرنوشت این بازیگر که از روز دوشنبه هفته پیش به کما رفته بود، نشانه‌ای از روی دیگر سکه بازیگری در ایران است که در غفلت متولیان فرهنگی مدت‌ها بود به شکلی دردناک و حتی در وضعیت بی‌خانمانی زیست می‌کرد. آذر مهدی‌‌قلی‌خانی با نام هنری ثریا حکمت که سابقه طولانی در زمینه بازیگری داشت، در فیلم‌هایی چون «خواستگاری»، «دو همسفر» و در سریال‌هایی چون «آپارتمان» و «خانه به خانه» ایفای نقش کرده بود و آخرین بار در فیلم «آواز قو» حضور یافت.  حکمت در سال 1393 طی گفت‌وگوی کوتاهی از وخیم شدن شرایط زندگی‌اش و اینکه قرار است چادرنشین شود، گفته بود و عنوان کرد: «آدمی که در حال غرق شدن است، به هر جا پناه می‌برد. من هم به همه جا رفتم حتی خواستم اگر قرار است بعد از مرگم قبری در قطعه هنرمندان به من بدهند در زمان زنده بودنم آن را بفروشم که گفتند، نمی‌شود!»
 


Page Generated in 0/0062 sec