printlogo


کد خبر: 155739تاریخ: 1395/1/21 00:00
پیشروی‌های ارتش سوریه به‌رغم عقب‌نشینی روس‌ها ادامه دارد
دخالت نیروهای ترکیه برای حمایت تروریست‌ها در ادلب

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری روسیه، پنجشنبه در اظهاراتی پیرامون تحولات میدانی سوریه تاکید کرد ارتش این کشور به‌رغم مشکلات  موجود و عقب‌نشینی نظامی روسیه، به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهد. ولادیمیر پوتین  البته تاکید کرد که هنوز زود است درباره نقطه عطف بنیادین در وضعیت جاری روسیه صحبت کنیم. پوتین همچنین بر لزوم تاکید و تمرکز بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه در شرایط کنونی اشاره کرد.  او همچنین تاکید کرد عملیات و اقدامات ضد تروریسم روسیه در سوریه، به ایجاد پیوندهای این کشور با قدرت‌های مهم در دنیا کمک کرد. ولادیمیر پوتین با بیان آنکه اقدامات و تلاش‌های ضدتروریسم این کشور قابل کوچک شمرده شدن نیست، بر شکست تلاش‌ها برای انزوای روسیه در جهان تاکید کرد.
ربوده شدن صدها کارگر توسط داعش
آخرین گزارش‌ها از تحولات میدانی سوریه حاکی است که پس از حملات گروه‌های تروریستی به مواضع نیروهای سوری در شمال استان لاذقیه و اشغال مناطقی کوچک در حومه شهرک راهبردی کنسبا، ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت با انجام عملیات جدید موفق شدند ارتفاع «رشا» در حومه شمال شرقی استان را از تروریست‌ها پس بگیرند و چهارشنبه شب مواضع خود را در منطقه تثبیت کنند.  در تحولی دیگر، گروه تروریستی داعش، پنجشنبه در جریان درگیری با دیگر گروه‌های مسلح، معبر مرزی الراعی را از دست داد. معبر الراعی مهم‌ترین معبر مرزی داعش به ترکیه و یکی از آخرین معابر تحت سیطره داعشی‌ها بوده است.  همزمان با این شکست داعش، منابع سوری از نفوذ دست کم 100 تن از نیروهای ویژه ترکیه به خاک سوریه خبر دادند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از منابعی در یگان‌های حمایت از کردهای سوری تأکید کرد این نیروها، پنجشنبه از طریق یکی از ایست بازرسی‌های استان ادلب وارد خاک سوریه شدند. به گفته این منابع، عملیات نفوذ از طریق ایست بازرسی «باب الهوا» صورت گرفت.  آنکارا بارها ادعا کرده است این نیروهای سوری با حزب «کارگران کردستان» در ارتباط هستند؛ حزبی که از نظر ترکیه تروریستی به شمار می‌رود. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز در اواخر مارس گذشته ترکیه را یکی از حامیان مستقیم تروریسم در سوریه و عراق اعلام کرده بود.  از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه، روز پنجشنبه اعلام کرد، داعش 300 کارگر و پیمانکار یک کارخانه سیمان در شمال شرقی دمشق را ربوده است. تلویزیون سوریه به نقل از وزارت صنعت تصریح کرد این کارگران در یک کارخانه سیمان در شهر «ضمیر» مشغول به کار بودند و تماس کارفرما با این افراد قطع شده است.  گروه تروریستی داعش به دنبال شکست‌های پیاپی از نیروهای ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته و از دست دادن شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) در حومه حمص، طی هفته گذشته در شهر ضمیر در 50 کیلومتری شرق دمشق دست به حمله زدند.  شرق شهر ضمیر در اشغال تروریست‌های داعش و غرب آن در اختیار سایر گروه‌های تروریستی است، با این حال برخی نقاط کلیدی آن از جمله یک فرودگاه نظامی و ایستگاه برق در دست نیروهای
دولتی است.
سکوت غرب در مقابل حملات شیمیایی داعش
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که گروه تروریستی داعش از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 3 بار در عراق و سوریه از سلاح شیمیایی گاز خردل استفاده کرده است اما شورای امنیت هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداد. میخائیل اولیانوف، رئیس واحد نظارت بر تسلیحات در وزارت خارجه روسیه، سه‌شنبه گفت: مسکو بر اهمیت مشارکت شورای امنیت سازمان ملل در مقابله با خطر حملات شیمیایی داعش تاکید می‌کند، اما برخی کشورهای غربی با این طرح‌ها مخالفت می‌کنند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) سه‌شنبه اعلام کرد که گروه تروریستی داعش، پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه واقع در حومه فرودگاه نظامی دیرالزور را با استفاده از بمب‌های حاوی گاز خردل، هدف قرار داد. این در حالی است که کارشناسان سیاسی تأکید دارند جنگ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه تروریسم بویژه تروریست‌های داعشی جنگی کاملا جعلی است. در همین راستا، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال شواهدی را ارائه کرد که نشان می‌دهد عناصر داعش در حال استفاده از آزمایشگاه شیمی دانشگاه موصل در عراق برای ساخت بمب هستند؛ تأسیساتی که تاکنون هدف حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی قرار نگرفته است.
 


Page Generated in 0/0073 sec