printlogo


کد خبر: 155741تاریخ: 1395/1/21 00:00
چهارگوشه

آنکارا و تل‌آویو
در آستانه عادی‌سازی روابط
وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد فریدون سینیرلی‌اوغلو، معاون وزیر خارجه این کشور، پنجشنبه با جوزف چاکن اور نماینده ویژه نخست‌وزیر اسرائیل در لندن دیدار کرده است. این بیانیه می‌افزاید طرفین در این دیدار توافق بر سر ترمیم روابط دوجانبه را تقریبا نهایی کردند و این توافق در نشست آتی که بزودی برگزار خواهد شد، قطعی می‌شود. ترکیه زمانی متحد منطقه‌ای مهم رژیم صهیونیستی بود. روابط 2 طرف در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان اسرائیلی به یک فروند کشتی ترکیه حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای نوار غزه،
تیره شد.

محکومیت وزیر سابق لبنانی
 به 13 سال زندان
وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان که پس از مدت‌ها برای دوره‌ای از زندان آزاد شده بود، جمعه توسط دستگاه قضایی لبنان به 13 سال حبس محکوم شد. میشال سماحه چندین دوره وزیر اطلاع‌رسانی و وزیر گردشگری لبنان بود. دولت آمریکا در سال 2007، میشال سماحه را به ایجاد نام‌امنی و بی‌ثباتی در دولت لبنان و حمایت از تروریسم متهم کرد. آمریکا مدعی بود که این اقدامات سماحه به منافع آمریکا در لبنان ضرر می‌رساند، به همین دلیل دولت آمریکا در سال 2012 نام این وزیر لبنانی را در لیست تروریسم قرار داد.

پیام حمایت‌آمیز روسیه به حزب‌الله
 منابع ارشد وابسته به جریان «8 مارس» لبنان اعلام کردند حزب‌الله از طرف مسؤولان روسیه پیامی دریافت کرده است. در این پیام آمده است: مسکو اصولا انتخاب رئیس‌جمهور توافقی را تایید می‌کند ولی ما انتخاب شما [حزب‌الله] را تایید می‌کنیم. لبنان از تابستان سال گذشته تاکنون در خلأ سیاسی به سر می‌برد و گروه‌های سیاسی به علت کارشکنی‌های جریان 14 مارس هنور نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد توافقی به اجماع برسند. تداوم خلأ سیاسی در این کشور، عدم تشکیل جلسات پارلمان و ایجاد اختلال در خدمات‌رسانی دولت را در پی داشته است.

حضور فیدل بین مردم کوبا
فیدل کاسترو، رهبر تاریخی انقلاب کوبا برای نخستین‌بار طی مدت طولانی در هاوانا در بین مردم ظاهر شد. به گزارش رویترز، او  در مراسم بزرگداشت ویلما اسپین، یکی از زنان قهرمان انقلاب کوبا و همسر رائول کاسترو، رئیس‌جمهور فعلی و برادرش ظاهر شد که در سال 2007 در سن 77 سالگی درگذشت. فیدل از مرکزی آموزشی به نام اسپین بازدید کرده و در آنجا به همراه دانش‌آموزان و معلمان کودکستان‌ها و دبستان‌ها در مراسمی که از تلویزیون پخش شد شرکت کرد.

برافراشته شدن پرچم عراق
در مرکز هیت
اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق از ورود ارتش و نیروهای دولتی به مرکز شهر هیت در غرب الرمادی و برافراشتن پرچم عراق بر بالای ساختمان‌های این شهر استراتژیک خبر داد. در بیانیه این اداره آمده است: نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و تیپ 73 لشکر 16 توانستند خود را به مرکز شهر هیت رسانده و پرچم عراق را بر بالای ساختمان‌های مرکز این شهر به اهتزاز درآورند. طبق این گزارش، همزمان با پیشروی گسترده نیروهای عراقی در شهر هیت، نیروهای تروریستی داعش با سوزاندن خانه‌ها و بمبگذاری کوچه‌های این شهر پا به فرار گذاشتند. هیت در استان الانبار عراق شهری راهبردی برای ارتش این کشور محسوب می‌شود. بازپس‌گیری این شهر از تروریست‌های داعش باعث خواهد شد مسیرهای ارتباطی و ارسال تجهیزات برای تروریست‌های داعش در استان الانبار و سوریه قطع شود. فرماندهان عراقی می‌گویند بازپس‌گیری این منطقه زمینه را برای ورود به دیگر مناطق شمال غرب الانبار و همچنین زمینه را برای آزادسازی شهر فلوجه فراهم خواهد کرد. در همین حال گزارش دیگر از الانبار حاکی است که نیروهای ارتش و بسیج مردمی پیش از ظهر جمعه در محور دیگری از استان الانبار به منطقه معروف به «کیلومتر 160»  رسیده‌اند.


Page Generated in 0/0071 sec