printlogo


کد خبر: 155765تاریخ: 1395/1/21 00:00
سفیر ایران در مسکو: منتظر خبرهای خوبی در روابط ایران و روسیه هستیم
دستور پوتین برای لغو تحریم‌های مالی ایران

گروه سیاسی: افزایش تنش‌ها در روابط روسیه با غرب از آغاز بحران در اوکراین، مسکو را به سمت کشورهای آسیایی و بویژه همسایه جنوبی خود متمایل کرده است. از دستور برای لغو ممنوعیت فروش سامانه اس300 به ایران تا همراهی در سوریه و همچنین ایستادگی در برابر آمریکا در فروش احتمالی جنگنده‌های سوخو30 و تانک‌های تی90 بخشی از پروسه اصرار مسکو بر تقویت همکاری با تهران است.  به گزارش «وطن امروز»، کارشناسان با توجه به مناقشات روس‌ها و غرب، پیش‌بینی می‌کنند شاهد بی‌سابقه‌ترین حجم همکاری و تعامل 2کشور ایران و روسیه در طول تاریخ باشیم. این موضوعی است که مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو نیز به آن اشاره کرده است. او در افتتاحیه همایش «روسیه و ایران؛ گفت‌وگوی فرهنگ‌ها» که به میزبانی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن‌پترزبورگ و همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: روابط ایران و روسیه در سطوح مختلف بسیار فشرده است و رهبران 2 کشور اراده مستحکمی برای توسعه روابط دارند. در هفته‌ها و ماه‌های آینده منتظر خبرهای خوبی در روابط 2 کشور هستیم. وی به روند رو به افزایش همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های علمی، دانشگاهی و فناوری پرداخت و تشکیل کمیته عالی همکاری‌های علمی و فناوری ایران و روسیه و همچنین تشکیل اتحادیه موسسات آموزش عالی 2 کشور را از جمله دستاوردهای مهم این زمینه همکاری در سال گذشته برشمرد. سفیر کشورمان افزود: البته ایده‌آل همکاری‌های ایران و روسیه در ابعاد علمی و تکنولوژیک بسیار بالاتر از سطح فعلی است و باید در این مسیر بیش از این تلاش کنیم، ولی آهنگ روابط بخوبی پیش می‌رود.
 مانعی برای تحویل اس300 وجود ندارد
فروردین سال گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس300 را به ایران صادر کرد. بلافاصله پس از اعلام این خبر کاخ سفید از فروش این سامانه به تهران اعلام نگرانی کرد و جان کری، وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت‌وگو کرد.
از فروردین سال گذشته تا امروز بارها انتقال این سامانه به ایران خبرساز شده است. در این بین لابی صهیونیستی تلاش‌های گسترده‌ای را برای عدم تحویل این سامانه به تهران داشته است. اما تمام این مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها نتوانسته در این مسیر چالشی جدی به وجود بیاورد. روز گذشته دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه به صراحت اعلام کرد از دید کشورش هیچ مانعی برای تحویل اس300 به ایران وجود ندارد.
به گزارش فارس، وی افزود: «مساله مشکل‌آفرینی در این زمینه وجود ندارد و قراردادی هم در این راستا منعقد شده است».
معاون نخست‌وزیر روسیه در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا تحویل این سامانه به ایران آغاز شده گفت زمانبندی برای این اقدام در قرارداد مشخص شده است.
دستور پوتین برای لغو تحریم‌های بانکی
روسیه برای فرار از تبعات تحریم بر اقتصاد کشورش تلاش کرد از ظرفیت چین و ایران در این مسیر بهره‌برداری کند.
بر همین اساس نیز مسکو در تلاش است با کنار گذاشتن تحریم‌ها علیه تهران، از ظرفیت‌های ایران در این مسیر استفاده کند. در تازه‌ترین اقدام، روسیه تحریم‌های بانکی علیه ایران را کنار گذاشت. این خبر را وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است. سرگئی لاوروف که در حاشیه نخستین اجلاس سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو حضور دارد، در پاسخ به درخواست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای افزایش همکاری‌های بانکی و کنسولی، با تاکید بر حمایت کشورش از عضویت کامل ایران در شانگهای، موافقت روسیه با فاینانس نیروگاه بندرعباس و برقی کردن خط آهن اینچه‌برون- گرمسار را اعلام و خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور روسیه دستور رفع تحریم‌های بانکی علیه ایران را صادر کرده است.
رایزنی تهران و مسکو برای ایجاد کانال
در ادامه توسعه همکاری‌های تهران و مسکو، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در نشستی در سن‌پترزبورگ گفت مسکو و تهران در حال مذاکره و رایزنی برای ایجاد کانالی میان دریای خزر و خلیج‌فارس هستند.
سنایی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: درباره این مساله در حال رایزنی هستیم.
 


Page Generated in 0/0055 sec