printlogo


کد خبر: 155817تاریخ: 1395/1/22 00:00
تجمع مقابل خانه شماره 10 داونینگ استریت
کامرون استعفا دهد!

گروه بین‌الملل: رسوایی راه انداخته شده توسط پسر عموهای آنگلوساکسون همچنان گریبان نخست‌وزیر بریتانیا را گرفته است. پس از افشای فرار مالیاتی  پدر دیوید کامرون، او نه‌تنها از سوی حزب رقیب کارگر بلکه از جانب عامه مردم هم زیر فشار قرار گرفته است.
گروهی از پایتخت‌نشینان انگلیس دیروز  با تجمع در اطراف خانه شماره 10 خیابان داونینگ در لندن که محل اقامت رسمی نخست‌وزیر به شمار می‌رود خواستار استعفای هرچه سریع‌تر او شدند.  به گزارش راشاتودی، افراد حاضر در این تجمع افشای اسناد پاناما و طرح اتهاماتی درباره نحوه درآمدهای خانواده کامرون  را دلیل فساد و بی‌کفایتی نخست‌وزیر دانستنند. طبق اسناد افشا شده شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا در روز چهارم آوریل، یان دوناد کامرون، پدر نخست‌وزیر فعلی و از اعضای باسابقه و رده بالای حزب حاکم محافظه‌کار که در سال 2010 درگذشت از طریق این شرکت به مدت ده‌ها سال توانسته بود از پرداخت مالیات فرار کند. نخستین واکنش‌های دیوید کامرون به رسوایی مالی پدرش روز سه‌شنبه هفته پیش و بسیار عجولانه بود به طوری که او مجبور شد 2 بار حرفش را عوض کند. او ابتدا مدعی شد پدرش این صندوق سرمایه‌گذاری را برای فرار از پرداخت مالیات تشکیل نداده و هیچ تصمیمی برای مخفی کردن فعالیت‌های مالی‌اش نداشته است اما بعد مجبور به پذیرش اصل موضوع شد و اعلام کرد خود و همسرش در این پرونده نفعی نداشته‌اند.
دفتر نخست‌وزیری  بریتانیا در بیانیه‌ای رسمی انتفاع از سرمایه‌گذاری‌های برون‌مرزی توسط دیوید کامرون را رد کرد ولی در عین حال  سود بردن او از فعالیت‌های مالی خانواده‌اش را مساله‌ای شخصی دانست. دفتر نخست‌وزیری تاکید کرد نخست‌وزیر، همسر و فرزندانش از هیچ‌گونه شرکت مالی سودی نمی‌برند اما 2 روز بعد او مجبور شد دروغ نخستین را تصحیح کرده و اعتراف کند در شرکت صوری برون‌مرزی پدرش سهیم بوده است.   او پنجشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه‌ ای‌تی‌وی اذعان داشت در شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ بلیرمور سهامی به ارزش حدود 30هزار پوند (37هزار یورو) داشته است که البته در ژانویه 2010 سهم خود را فروخته است. کامرون  مدعی شد در برگه مالیاتی که هر سال به اداره مالیات تحویل می‌دهد همراه با همسرش بدون پنهانکاری تمام موارد را درج و سهم مالیاتی خود را پرداخت کرده است.  در همین حال به دنبال اظهارات شدیدالحن رهبر حزب کارگر، جرمی کوربین علیه فساد دولت محافظه‌کار، معاون او نیز گفت دیوید کامرون احتمالا باید به خاطر نارضایتی عمومی بر سر افشاگری‌های اسناد پاناما از سمتش کناره‌گیری کند.  تام واتسون در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: «دیوید کامرون بقیه مردم را به خاطر کارهای نادرست اخلاقی محکوم می‌کند ولی خودش به طور آگاهانه در این صندوق سرمایه‌گذاری سهم داشته است، این نشانگر معیارهای دوگانه است و مردم انگلیس این رفتار را دوست ندارند».  او تصریح کرد: «کامرون باید به سوالات بیشتری درباره این اتهامات پاسخ دهد و شاید لازم باشد از این سمت کناره‌گیری کند».  حملات حزب کارگر به کامرون و دولتش در حالی است که هفته پیش یکی از مقامات اقتصادی دولت لندن در کمال ناباوری از قوانین حمایت‌کننده از بهشت‌های مالیاتی بریتانیا که فرار مالیاتی را سبب می‌شود، دفاع کرد.  این در حالی است که نخست‌وزیر ایسلند پس از آورده شدن نامش در افشاگری مشابه اوراق پانامایی استعفا داده و علیه مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهور جدید آرژانتین نیز تحقیقاتی آغاز شده است.  ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رؤسای‌جمهور روسیه و چین هم اسناد مطرح شده درباره نزدیکان‌شان را بی‌ارتباط با شخص خودشان دانسته‌اند.


Page Generated in 0/0057 sec