printlogo


کد خبر: 155830تاریخ: 1395/1/23 00:00
واکنش جواد ظریف به سخنان وزیرخارجه آمریکا درباره برجام موشکی و تروریسم
اظهارات کری بی اساس است

گروه سیاسی: اظهارنظرهای جان کری در بحرین درباره ضرورت محدود شدن برنامه موشکی ایران و همچنین اظهارات اخیر وی در گفت‌وگوبا العربیه که مدعی شده بود «ایران پرچمدار تروریسم است» حالا صدای اعتراض دوست ایرانی او یعنی محمدجواد ظریف را هم درآورده است.
پس از سردار حسین دهقان، وزیر دفاع که اظهارات کری درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران را «حرف مفت» دانسته بود، این مطالبه در فضای عمومی ایران ایجاد شد که درشت‌گویی‌های جان کری را باید همتای ایرانی او که ماجرای مذاکرات و پیاده‌روی‌های آنها همچنان در حافظه مردم مانده، پاسخ دهد.
به گزارش «وطن امروز»، دیروز جواد ظریف 3 روز پس از درشت‌گویی‌های جان کری در بحرین، به او واکنش نشان داد و گفت توان دفاعی ایران قابل معامله نیست. ظریف گفت اظهارات موشکی جان کری بی‌اساس بوده است. او همچنین درباره اظهارنظر توهین‌آمیز جان کری در گفت‌وگو با العربیه که ایران را پرچمدار تروریسم دانسته بود، نیز گفت این اظهارات بی‌پایه و اساس است.
ظریف دیروز یکشنبه در کنفرانس خبری با «مارینا کالجوراند» وزیر خارجه استونی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر جان کری به منطقه و اظهارات وی درباره ایران بالاخص اینکه مرحله بعدی برجام محدود کردن برنامه موشکی ایران است و نیز اتهام‌زنی‌های کری به ایران در حوزه حمایت از تروریسم گفت: «قسمت اول اظهارات ایشان که در حدی بی‌اساس بود که وزارت امور خارجه آمریکا هم آن را تکذیب کرد و ادعا کردند چنین اظهاراتی صورت نگرفته است. مشخص است که هم آقای کری و هم وزارت خارجه آمریکا می‌دانند که بحث موشکی و توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره نیست».
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «اگر دولت آمریکا واقعا درباره مباحث دفاعی جدی است باید فروش سلاح‌هایی به منطقه که هر روز مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد کاهش دهد. باید فروش سلاح‌هایی را متوقف کند که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود».
ظریف ادامه داد: «دولت آمریکا بخوبی می‌داند بحث دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست. برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست. اتفاقا مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا هم بارها این مساله را اعلام کرده است».
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به ادعاهای آمریکا مبنی بر حمایت ایران از تروریسم گفت: «این اظهارات آنقدر بی‌اساس و بی‌پایه است که در دنیا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. امروز تروریسم و افراط در منطقه ما به عنوان خطر اصلی زاییده حضور و اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکاست. این خطری است که ما قبل از حمله به عراق پیش‌بینی کردیم. رسما اعلام کردیم حمله به عراق و اشغال سرزمین عراق باعث به افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه خواهد شد. متأسفانه امروز مردم عراق، سوریه، منطقه و جهان آثار شوم سیاست تهاجمی و خطرناک ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری آقای بوش را مشاهده می‌کنند».
ظریف در ادامه با اشاره به حمایت برخی کشورهای منطقه از افراط‌گرایی و داعش گفت: «آقای کری باید از متحدان‌شان سوال کنند اسلحه داعش از کجا آمده؟ آقای کری باید از متحدان‌شان سوال کنند نفت داعش را چه کسی می‌فروشد؟ آقای کری باید از متحدان‌شان سوال کنند آثار عتیقه عراق و سوریه را که داعش می‌دزدد در کجا به فروش می‌رود؟ آمریکایی‌ها به جای طرح اتهامات بی‌اساس و نخ‌نما علیه جمهوری اسلامی، نیاز دارند مقداری جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کرده و بیش از این خود و دنیا را گرفتار سیاست‌ها و برنامه‌های غلط‌شان نکنند».


Page Generated in 0/0045 sec