گروه اقتصادی: وزیر نفت خبر از گرانی بنزین داد تا زمزمههای افزایش نرخ بنزین به اظهارات رسمی تبدیل شود. به گزارش «وطنامروز»، سال گذشته دولت برای کاهش بار انتقادات از افزایش نرخ بنزین، به جای افزایش قیمت، سهمیه 60 لیتری بنزین را حذف کرد و عملا ماهانه 18 هزار تومان برای دارندگان خودروهای سواری بار مالی اضافه کرد. با این وجود دولتیها تصمیم دارند بار دیگر نرخ بنزین را افزایش دهند و سناریوهای تعدیل(!) قیمت بنزین به گرانی بنزین منجر خواهد شد. این در حالی است که با توجه به کاهش نرخ نفت در جهان قیمت بنزین نیز کاهش یافته است. به عنوان مثال قیمت بنزین سال گذشته در امارات 1850 تومان فروخته میشد اما هماکنون زیر 1300 تومان فروخته میشود. با این وجود دولتیها تصمیم دارند برای جبران کسری بودجه خود نرخ بنزین را افزایش دهند و وزیر نفت در حاشیه دیدار با مقامات هندی این موضوع را تایید کرد. وزیر نفت در حاشیه مذاکره با همتای هندی خود در اتاق بازرگانی تهران از احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری خبر داد. به گزارش تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران در اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به پرسشی افزایش قیمت بنزین براساس طرح برندسازی و کلاسهبندی جایگاههای سوخت را رد کرد، اما در عین حال احتمال افزایش قیمت بنزین به طور کلی در سال جاری را بعید ندانست. تسنیم پیشتر خبر داده بود، 2 سناریوی جدید در دولت یازدهم برای تغییر نرخ بنزین مطرح شده که نهایی شدن هرکدام از این 2 سناریو به افزایش نرخ بنزین در سال 95 منتهی خواهد شد. تاکنون دولت یازدهم 2 نوبت نرخ بنزین را افزایش داده و انتظار میرود در آیندهای نهچندان دور برای سومینبار نرخ بنزین تغییر کند. افزایش نرخ بنزین را در راستای سیاست تعدیل اقتصادی دولت میتوان تعریف کرد؛ افزایش هزینه بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی دهک پایین جامعه برای رسیدن به توسعه اقتصادی. قطعا با افزایش بهای بنزین در دوران رکود شدید، هزینههای خانوار بیش از پیش افزایش پیدا میکند و مشکلات واحدهای تولیدی افزایش خواهد یافت.
سهمیه گازوئیل محدودتر شد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تشریح برنامه جدید حذف سهمیه گازوئیل برخی خودروها، گفت: در سال جدید، تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع میشود. سیدناصر سجادی در تشریح جزئیات طرح جدید حذف سهمیه گازوئیل برخی خودروهای گازوئیلسوز در سال ۹۵، گفت: براساس مذاکراتی که با شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای گازوئیلسوز فاقد بیمه شخص ثالث در سالجاری قطع خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه بزودی با صدور اطلاعیهای، فرصتی برای مالکان خودروهای گازوئیلسوز به منظور تمدید بیمه شخص ثالث تعیین میشود، تصریح کرد: در صورتی که در زمان تعیینشده مالکان خودروها اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث خودروی گازوئیلسوز خود نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع خواهد شد. این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه حتی با انجام تغییراتی در سامانه هوشمند سوخت در حین زمان سوختگیری اطلاعرسانی لازم به مالکان این دسته از خودروهای فاقد بیمه درباره تمدید بیمه خودروی آنها خواهد شد، اظهار داشت: به عبارت دیگر، قصد داریم از قابلیتهای سامانه هوشمند سوخت برای اجرای این طرح استفاده کنیم. سجادی با اشاره به کاهش مصرف گازوئیل در ناوگان حملونقل کشور، تبیین کرد: پس از اجرای طرح عرضه گازوئیل براساس پیمایش، متوسط مصرف گازوئیل در بخش حملونقل به کمتر از ۵۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در طول چند ماه گذشته تاکنون متوسط مصرف روزانه گازوئیل در بخش حملونقل به حدود ۴۲ تا ۴۳ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، تاکید کرد: با اجرای طرح پیمایش، مصرف گازوئیل کشور در این حوزه حدود 7 تا
5/7 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. این مقام مسؤول با بیان اینکه پیشبینی میشود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوئیلی فاقد بیمه روزانه حدود 2 میلیون لیتر دیگر صرفهجویی حاصل شود، گفت: بر این اساس از قابلیتهای مختلف سامانه هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف گازوئیل استفاده خواهیم کرد. به گفته این عضو هیاتمدیره شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، پیشبینی میشود در صورت اجرای این طرح سهمیه گازوئیل حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی فاقد بیمه حذف شود. وی همچنین در پاسخ به این پرسش مهر که آیا عرضه کارتی گازوئیل متوقف خواهد شد؟ توضیح داد: در حال حاضر صرفا توقف عرضه کارتی بنزین به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده و هیچگونه برنامهای برای توقف عرضه کارتی گازوئیل در کشور نداریم. سجادی با اشاره به اختلاف قیمتی بین گازوئیل عرضه شده در داخل کشور و کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: با وجود سقوط قیمتهای جهانی و منطقهای، انگیزه اقتصادی برای قاچاق گازوئیل وجود دارد، از این رو عرضه کارتی این فرآورده نفتی ادامه مییابد.
وزیر حقیقت را نمیگوید، بنزین بیکیفیت است
دولت یازدهم از همان روزهای ابتدایی کار خود علیه بنزینهای تولید داخل موضعگیری کرد و آن را یکی از عوامل آلودگی هوا دانست. به همین علت با هزینههای بسیار واردات بنزین آغاز شد و مسؤولان اعلام کردند بنزین کلانشهرها از سوختهای وارداتی با کیفیت خواهد بود. با این وجود هیچگاه کیفیت بیشتر بنزینهای وارداتی ثابت نشد. رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت از سرریز شدن بنزینها به علت بیکیفیت بودن خبر داده و وزیر نفت را تهدید به افشاگری کرد. رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت با بیان اینکه صحبتهای وزیر نفت درباره فرآیند سوخترسانی غیرکارشناسی بوده و ادامه آن منجر به تعطیلی جایگاهها میشود، گفت: تصعید بنزین و سرریز شدن آن از باک بنزینها به دلیل کیفیت پایین بنزین مصرفی است. بیژن حاجمحمدرضا در گفتوگو با میزان، اظهار کرد: متاسفانه با صحبتهای غیرکارشناسی وزیر نفت نسبت به فعالیت جایگاههای سوخت و فرآیند سوخترسانی روزانه 500 تا 600 اعتراض از فرآیند سوخترسانی به ثبت رسیده که در برخی موارد اعتراضات به درگیریهای فیزیکی منجر شده است. وی با بیان اینکه اطلاعات وزیر در رابطه با فرآیند و سیستم سوخترسانی ناقص است، ادامه داد: تمام مراحل فرآیند سوخترسانی پلمب بوده و در این فرآیند نمیتوان گاز یا هوا به بنزین افزود. رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت با دعوت وزیر به مناظره، خاطرنشان کرد: گاز متصاعد شده از مخزن بنزین در هر لحظه تصفیه و تخلیه میشود که اگر انباشت گاز یا ورود هوا به بنزین صورت بگیرد، انفجار رخ میدهد. حاجمحمدرضا یادآور شد: بنزین درون باک خودرو متصاعد شده و در خودروهای قدیمی در زمان باز کردن در باک گاز خارج شده اما در خودروهای تولید داخل در تابستان همواره زیر ماشین خیس بوده که نشان از خروج بنزین دارد. وی در پاسخ به این سوال که خروج بنزین یا تبدیل آن به گاز در باک خودرو در پی کیفیت پایین سوخت است یا خودرو، بیان کرد: به طور قطع چنین ایرادی از کیفیت پایین بنزین مصرفی در کشور است و این در حالی است که به طور غیررسمی
15 لیتر در هر هزار لیتر حق تبخیر به جایگاهها ارائه میشود.