printlogo


کد خبر: 155963تاریخ: 1395/1/25 00:00
قائم‌مقام وزیر کشور آمار‌های تکان دهنده‌ای از وضعیت آسیب‌های اجتماعی را تشریح کرد
نرخ بیکاری 70 درصدی در هزار و 200 شهر
ارائه گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب

گروه اجتماعی: تشریح آمارهای تکان‌دهنده از وضعیت بیکاری، کاهش سن اعتیاد، نسبت ازدواج و طلاق و البته اعلام خبر ارائه گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب از مهم‌ترین موضوعاتی است که قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی به آنها اشاره کرد. مرتضی میرباقری، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی اظهار داشت: نقطه ضعف بزرگ در اداره کشور این است که گمان می‌کنیم تنها با فکر کردن، تصمیم‌گیری و ابلاغ می‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ این در حالی است که بررسی و بازرسی لازم است تا مشخص شود آیا مسیر به درستی طی شده یا نه.
نرخ بیکاری به 70 درصد رسید
به گزارش ایسنا، همچنین قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در ادامه این جلسه بیان داشت: داخل کشور 420 شهرستان داریم و بیکاری در برخی از آنها به 40 تا 60 درصد می‌رسد. هزار و 200 شهر داریم که نرخ بیکاری در برخی از آنها حدود 70درصد است. بنابراین لازم است در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم. به گفته میرباقری، فاصله برخی شهرها با میانگین آمار طلاق و بیکاری بسیار زیاد است. به عنوان نمونه نسبت ازدواج به طلاق به طور میانگین در کشور 100 به 6/23 درصد بود. بدین معنی که به ازای هر 100 ازدواج 6/23 درصد طلاق رخ می‌داد این آمار در استان 100 به 37 و در شهرستان‌ها 100 به 56 بود. این در حالی است که در برخی شهرها این نسبت بسیار زیاد است.
کاهش سن اعتیاد در کشور
قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور یادآور شد: آمار معتادان در کشور بالاست. اعتیاد در کشورمان روند نگران‌کننده دارد، چراکه اعتیاد به سنین پایین سرایت کرده، علاوه بر آن درصد معتادان زن رو به افزایش است.  وی خاطرنشان کرد: نوع مواد مصرفی نیز نگران‌کننده‌تر شده‌اند، در دهه‌های قبل مواد سنتی بیشتر مصرف می‌شده است اما متاسفانه در حال حاضر یک‌چهارم مواد مصرفی صنعتی هستند.  میرباقری تصریح کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر اقداماتی در زمینه کاهش اعتیاد انجام داده است و 2 راهبرد اساسی در این زمینه مطرح شده که یکی از آنها کاهش عرضه و دیگری کاهش تقاضاست.
مراجعه سالانه 700هزار نفر برای ترک اعتیاد
قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به آمار مراکز ترک اعتیاد اظهار داشت: حدود 6 هزار و500 مرکز ترک اعتیاد داریم که آمار بسیار خوبی است، اما استانداردهای برخی از این مراکز ضعیف است. سالانه بیش از 700 هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند البته در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل می‌کنیم، چراکه ترک اعتیاد در کشورمان بیشتر دارومحور است. از 100 نفر مراجعه کننده به این مراکز، 10 نفر بهبود می‌یابند.
آمار 10میلیونی حاشیه‌نشینان
میرباقری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی بیان داشت: در کشور ما در حوزه حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده گرفتاری‌های زیادی داریم. 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد و 5 میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.
به گفته وی، قرار بود براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه 10 درصد حاشیه‌نشینی مدیریت شود، این در حالی است که طی این 2 برنامه حداکثر 13درصد کار به صورت پراکنده انجام شد، اما حاشیه‌نشینی صددرصد افزایش یافته است.
ارائه گزارش آسیب‌های اجتماعی به رهبرانقلاب
همچنین در ادامه این نشست قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی عنوان کرد: در زمینه کاهش طلاق و مفاسد اجتماعی و اخلاقی، باید اقداماتی انجام دهیم و در این زمینه‌ها نیز تقسیم کار ملی انجام می‌شود که این کار باید از طریق استانداری‌ها مدیریت شود. میرباقری تصریح کرد: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با رهبر انقلاب داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام‌شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارائه دهیم و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شویم.


Page Generated in 0/0055 sec