printlogo


کد خبر: 155975تاریخ: 1395/1/25 00:00
اخبار

هشدار به رواج آثار مبتذل تئاتری
علی‌اصغر دشتی، کارگردان تئاتر معتقد است: در سالی که به نام تئاتر نامگذاری شده، مهم‌تر از هر کاری این است که از یک نوع تئاتر مبتذل و آتراکسیون که در حال رشد است، جلوگیری شود. به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر افزود: توجه اساسی به وجود تئاتر و حمایت از گروه‌هایی که رشد کرده‌اند و باید به حرکت فرهنگی خود ادامه دهند، یک امر ضروری است اما در این میان آنچه اتفاق افتاده و بابت آن متأسف هستیم، رشد پیدا کردن یک نوع مبتذلی از تئاتر است که در سالن‌های رسمی نمایش هم کارهای خود را اجرا می‌کنند. دشتی افزود: رقابت بر سر اقتصاد تئاتر و آوردن تماشاچی بیشتر به سالن‌ها باعث شده است به جای اینکه کاری را عرضه کنیم تا به نوعی فرهنگ به جامعه سرایت کند، در شرایطی قرار گیریم که تماشاگران نیازهای اولیه و نازل خود را روی صحنه از ما بخواهند. دشتی گفت:‌ تمرکز اصلی خود را در سال جدید بر مبارزه با تئاتر مبتذل قرار دادم و معتقدم هنرمندانی که انگیزه فرهنگی دارند، رسانه‌ها و همچنین دولت وظیفه جدی دارند تا به تأثیر و کاربردی که تئاتر دارد خیلی جدی فکر کنند و برای آن اقدامی انجام دهند و برای سالن‌هایی که در حال تکثیر و ترویج این نوع تئاتر آتراکسیون هستند مکانیزمی جهت کنترل طراحی کنند چون توجه به تئاتر فقط این نیست که بودجه آن را افزایش دهیم، چراکه این اقتصاد، تئاتر واقعی و نیازهایش را رو به انحراف کشیده است.

نخستین اکران فیلم «یتیمخانه ایران»
تازه‌ترین اثر سینمایی ابوالقاسم طالبی که به دلایل فنی به اکران جشنواره فیلم فجر سال گذشته نرسیده بود برای نخستین بار دوشنبه شب در 2 سانس برای اهالی رسانه و هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی در پردیس سینمایی کورش به اکران درآمد. در اکران خصوصی فیلم تاریخی «یتیمخانه ایران» چهره‌های مطرحی از میان هنرمندان و افراد سیاسی به چشم می‌خورد و در پایان حاضران با تحسین فیلم طالبی و همراه با رضایت سالن را ترک کردند.  از مطرح‌ترین چهره‌های این دیدار را می‌توان سردار نقدی، سردار رادان، ابراهیم حاتمی‌کیا، علیرضا افتخاری، ابوالفضل جلیلی، سعید حدادیان، علیرام نورایی، مریلا زارعی، الهام چرخنده و سیدضیاء‌الدین دری نام برد. در ابتدای هر یک از اکران‌ها ابوالقاسم طالبی ضمن بیان قصه یک خطی فیلم، از حضار برای تماشای فیلم «یتیمخانه ایران» تشکر کرد و گفت: روایت قحطی سال ۱۲۹۵ ابعاد بسیار گسترده‌ای داشت که بیان همه آن اتفاق‌ها برای ما امکانپذیر نبود. نه اینکه توانایی آن را نداشته باشیم بلکه شرایطی در آن روزگار وجود داشت که پرداخت به آن بسیار دردآور بود.

انتشار مقالات شهید آوینی
مدیر انتشارات واحه از چاپ مقالات شهید آوینی در قالبی جدید برای عرضه در بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.  به گزارش تسنیم، مریم امینی، مدیر انتشارات واحه و همسر شهید آوینی در این باره گفت: پیش‌تر این مقالات و تک‌نگاری‌ها به صورت پراکنده از طرق مختلف منتشر شده‌اند. قصد داریم با انتشار این مجموعه، مطالب جامع‌تر و در زمینه‌های مختلف به مخاطب عرضه شود. این دست از مطالب هم کوتاه هستند و هم جذاب. از این نظر می‌توانند تصویری کامل از اندیشه‌های شهید آوینی ارائه دهند.  مدیر انتشارات واحه یادآور شد: عنوان هر اثر برگرفته از عنوان مقالات و تک‌نگاری‌ها انتخاب شده است. از دیگر ویژگی‌های این اثر همراه بودن آنها با عکس است. این مجموعه در بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.  

نمایشنامه «ترمینال 3» به بازار آمد
نمایشنامه «ترمینال 3» نوشته لارش نورن، با ترجمه‌ عاطفه پاکبازنیا از سوی انتشارات میلکان منتشر شد. «ترمینال 3» نخستین اثر از این نویسنده سوئدی است که در ایران فرصت ترجمه و انتشار پیدا می‌کند. داستان متفاوت و جالب این نمایشنامه روایتی از 2 زوج است که در مکانی نا‌مشخص و زیرزمینی با هم برخورد می‌کنند. یکی از آنها برای تولد فرزندشان و دیگری برای گرفتن جسد فرزند خود در این فضای مه‌آلود حضور دارند. در این نمایشنامه نورن فضاها را به صورت مشخص تعریف نمی‌کند و توضیح صحنه به معنای کلاسیک در این نمایشنامه وجود ندارد. لارش نورن که از او به‌عنوان مطرح‌ترین و برجسته‌ترین نمایشنامه‌‌نویس سوئدی نام برده می‌شود، در شعر از سبک سوررئال پیروی می‌کرد اما در نمایشنامه به سمت کارهای رئال رفت و البته رگه‌هایی از ابزورد هم در آثارش دیده می‌شود.


Page Generated in 0/0059 sec