printlogo


کد خبر: 155990تاریخ: 1395/1/25 00:00
چهارگوشه

2 کشته و 52 زخمی در انفجار دیاربکر
نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد بر اثر انفجار یک تانکر حاوی مواد منفجره مقابل پاسگاه نظامیان در جنوب شرقی ترکیه 2 نظامی کشته و 52 نفر زخمی شدند.  این حمله - که مقامات ترکیه آن را به پ‌ک‌ک نسبت داده‌اند - شامگاه دوشنبه پاسگاه نظامیان را در شهرستان‌ هانی از توابع استان دیاربکر هدف قرار داد. بنابر اعلام یک منبع ارتش، پس از این حمله مرگبار عملیات پاکسازی آغاز شده است. مناطق جنوب شرق ترکیه از ماه ژوئیه هنگامی که یک فرآیند صلح شکننده میان دولت این کشور و گروه پ‌ک‌ک سقوط کرد، شاهد افزایش خشونت و درگیری بوده است.

امضای سند اصلاحات ملی عراق
رؤسای جمهوری، مجلس نمایندگان و دولت عراق به همراه رؤسای احزاب و تشکل‌های سیاسی سندی را به نام «اصلاحات ملی» امضا کردند. سند اصلاحات ملی برای اصلاح بخش‌ها و نهادهای سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی براساس اولویت و اهمیت است و نهادی نیز به نام شورای سیاسی با عضویت سران احزاب و تشکل‌های سیاسی تشکیل خواهد شد و پرونده انتخاب سرپرست برای همه نهادهای دولتی نیز بسته شد. طبق سند اصلاح ملی، شخص نخست‌وزیر مسؤول بررسی و انتخاب نامزدهای پیشنهادی برای تصدی نهادهای مستقل، سرپرستی وزارتخانه‌ها، رده‌های عالی دستگاه دیپلماسی و نهادهای ویژه است.

ترور یک رهبر جنبش فتح در لبنان
 فتحی زیدان، یکی از اعضای ارشد جنبش فتح سه‌شنبه در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده که احتمال می‌رود برای ترور وی اختصاص داده شده جان خود را از دست داد. احتمال می‌رود این ترور به دلیل تسویه‌حساب‌های شخصی میان گروه‌های فلسطینی در لبنان باشد که هریک تلاش می‌کنند بر اردوگاه‌های فلسطینی‌نشین سیطره یابند. بتازگی جریان‌های سلفی در این اردوگاه‌ها تلاش‌‌هایی را برای سیطره بر اوضاع در این مناطق آغاز کرده‌اند که با مخالفت جنبش فتح به عنوان بزرگ‌ترین جریان نظامی- سیاسی فلسطین مواجه شده است.

اعتراضات خشونت‌آمیز در پاریس
پلیس پاریس می‌گوید، دوشنبه‌شب معترضان خشمگین از اصلاحات کار به تخریب مغازه‌ها و رستوران‌ها دست زده و 2 مامور پلیس را در اعتراضات شبانه خود زخمی کرده‌اند. طبق این گزارش، هزاران تن از مردم پاریس در 11 شب گذشته در میدان «لا ریپابلیکا»ی این شهر تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به لایحه‌ای که تعداد ساعت کاری در هفته را افزایش می‌دهد و تعدیل‌سازی نیروها را تسهیل می‌کند، ابراز کنند. این اعتراض که با تحصن معترضان در این میدان ادامه یافته، همراهانی هم در سایر شهرها و کشورها یافته است.

محصولات آرایشی  ابزار سیا برای جاسوسی
شرکت اسکین سنتیال ساینسس که شرکتی فعال در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی است و محصولاتش در زمینه از بین بردن لکه‌های پوستی کاربرد دارد در کانون توجه کارشناسان و مجله‌های تخصصی در این زمینه قرار گرفته است. اما اسنادی که در اختیار اینترسپت قرار گرفته است نشان می‌دهد این شرکت در کانون توجه این کیو تل(In-Q-Tel) شاخه سرمایه‌گذاری سیا نیز قرار گرفته است. به‌گزارش پایگاه اینترنتی اینترسپت، این شرکت فناوری را توسعه داده است که سبب برداشته شدن لایه سطحی پوست و آشکار شدن نشانه‌های منحصربه‌فرد زیستی می‌شود که می‌توان از آنها برای انجام دادن آزمایش‌های تشخیصی متنوع از جمله جمع‌آوری دی‌ان‌ای استفاده کرد.

ترکیه بزرگ‌ترین مرکز فروش ‌آثار مسروقه
شهر غازی عنتاب ترکیه به بزرگ‌ترین محل ترانزیت و فروش آثار باستانی مسروقه سوریه و عراق تبدیل شده است.  ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به این سازمان اعلام کرد: حدود یکصد هزار اثر باستانی و تاریخی در سوریه و عراق تحت تصرف داعش است که از راه‌های مختلف، بویژه شهر غازی عنتاب ترکیه به دیگر کشورها قاچاق می‌شود. وی افزود: داعش با فروش آثار باستانی مسروقه سالانه 200 میلیون دلار درآمد به دست می‌آورد.
 


Page Generated in 0/0075 sec