printlogo


کد خبر: 155998تاریخ: 1395/1/25 00:00
بهارستان همانی را تصویب کرد که پاستور می‌خواست
اشتباه مجلس، زرنگی دولت
حذف یارانه نقدی میلیون‌ها نفر! 

گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی امروز طرح حذف یارانه نقدی 3 دهک درآمدی را تصویب کرد که دولت یازدهم ماه‌هاست به دنبال آن بود. مصوبه دیروز عیدی مجلس به دولت بود و دست دولت را برای حذف یارانه نقدی میلیون‌ها نفر باز می‌گذارد‎ چیزی که دولت یازدهم از همان ابتدای کار خود به دنبال آن بود. با این وجود سخنگوی دولت در یک حرکت نمایشی دیروز به مخالفت با این طرح پرداخت در حالی‌که همه می‌دانند مسؤولان دولت یازدهم مخالف سرسخت پرداخت یارانه نقدی هستند. قطع یارانه نقدی که اشکالات فراوانی هم دارد کار را به قضا و جزا کشانده و در صورت تصویب شورای نگهبان، در آینده شاهد حضور یارانه‌بگیران در دادگاه‌ها خواهیم بود! نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (سه‌شنبه) پارلمان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1395 کل‌کشور را ادامه دادند و بخش‌های درآمدی تبصره 14 این لایحه را که درباره قانون یارانه‌ها بود، پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15/10/1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور را تا مبلغ 480 هزار میلیارد (480000000000000) ریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی میان خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام کند. بند الحاقی 1- دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی سرپرست خانوار اقشار زیر را حذف کند:
1- همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.
2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان
3- همه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و همه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.
4- همه مدیران و اعضای هیأت‌مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و همه مدیران و اعضای هیأت‌مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و همه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.
5- همه ایرانیان مقیم خارج کشور
6- همه اشخاصی که در 3 دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.
بند الحاقی 2 - از ابتدای تیرماه 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.
بند الحاقی 3- دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه را ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان 2 برابر مبلغ دریافتی است.
همچنین دولت موظف شد پس از تصویب این قانون نسبت به ثبت‌نام افرادی که موفق به ثبت‌نام برای دریافت یارانه نشده‌اند، اقدام و پس از ثبت‌نام نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کند. ثبت‌نام در فرمانداری‌ها انجام می‌شود. وکلای ملت با 125 رأی موافق، 67 رأی مخالف  و 4 رأی ممتنع، پیشنهاد کمیسیون تلفیق را به تصویب رساندند.
اظهارات متناقض، تبلیغاتی و نمایشی سخنگو
سخنگوی دولت در جریان بررسی بحث مربوط به قانون یارانه‌ها در لایحه بودجه 95، در اظهاراتی متناقض، تبلیغاتی و نمایشی با مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت کرد. این درحالی است که طبق گفته نمایندگان مجلس، دولتی‌ها در کمیسیون تلفیق نظراتی را بیان می‌کنند که در تریبون عمومی خلاف آن را اعلام می‌کنند! محمدباقر نوبخت دیروز از تریبون مجلس گفت: «پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای حذف یکسری از یارانه‌بگیران اگرچه در جهت هدایت منابع حاصل از اجرای قانون یارانه‌ها به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرایی ندارد. همه مواردی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای اجرای قانون بودجه 94 برای حذف یارانه‌بگیران انجام داد، حدود 3 میلیون نفر را حذف کرد که همه جزو همین گروه‌های مطرح شده در پیشنهاد امروز کمیسیون تلفیق بودند، آنچه از این افراد تحت عنوان صاحبان مشاغل آزاد و تجار بیان شده، تعدادی حذف شده و باقیمانده این افراد در حد 38 هزار و 562 نفر هستند، درباره پزشکان و نمایندگان مجلس هم 15 هزار و 826 نفر هستند، عمده افرادی که حقوق بالای 35 میلیون تومان در سال دریافت می‌کنند هم
2 میلیون و 694 هزار و 747 نفر هستند، تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز
23 هزار و 718 نفر هستند، چرا که قبلا یک‌بار برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور از دریافت یارانه نقدی حذف شدند، مجموعا 7 میلیون و 56 هزار و 52 نفر می‌شوند اما اینکه در پیشنهاد کمیسیون تلفیق بیان می‌شود 24 میلیون نفر قرار است از دریافت یارانه حذف شوند، درست نیست. صرف‌نظر از استرسی که با بیان اینگونه اخبار در جامعه مطرح می‌شود، باید بگویم نخستین کسانی که از بیان این مطالب در کشور نگران می‌شوند، همان افراد کم‌درآمدی هستند که این یارانه نقدی در زندگی‌شان مؤثر است. با همه احترامی که برای کمیسیون تلفیق قائلم، تقاضا می‌کنم با پیشنهاد این کمیسیون مخالفت شود، آنچه مجلس در تبصره 20 بودجه 94 برای دولت تعیین تکلیف کرد، ما در آن راستا اقدام کردیم و مرتبا آقای وزیر کار هم گزارش دادند و یک‌بار تا بیش از 4 و نیم میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. ولی با توجه به بررسی مجدد، الان بیش از 3 میلیون نفر در راستای همان مصوبه بودجه 94 از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند. امیدوارم بتوانیم یارانه هیچ فرد نیازمندی را حذف نکنیم، در سال 1394 به‌رغم همه مشکلات، افزون بر یارانه نقدی بیش از 2 هزار و 100 میلیارد هم برای بخش‌های دیگر پرداخت شد». اظهارات نوبخت از آن جهت تبلیغاتی و متناقض است که وزرای دولت یازدهم بارها و بارها علیه یارانه نقدی اظهارنظر کرده‌اند و آن را مصیبت عظما و مزخرف دانسته‌اند. همه می‌دانند تیم اقتصادی دولت یازدهم یکی از منتقدان یارانه نقدی بوده و برای انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی و قطع یارانه مردم خود را به آب و آتش زده است و مخالفت امروز نوبخت با این مصوبه تنها می‌تواند جنبه تبلیغاتی و نمایشی داشته باشد. چند ثانیه بعد از اظهارات نوبخت رسانه‌های حامی دولت با هیجان بیشتری از سایر رسانه‌ها با تیتر «مخالفت دولت با حذف یارانه نقدی 24 میلیون نفر» این خبر را منتشر کردند. همه می‌دانند مسؤولان دولت یازدهم برای قطع یارانه نقدی لحظه‌شماری می‌کنند و مخالف سرسخت این طرح دولت سابق بودند اما دولتی‌های فعلی نمی‌خواهند شیرینی تبلیغاتی پرداخت یارانه را با تلخی اعتراض به قطع یارانه عوض کنند.
ابهامات مصوبه
جدا از تبلیغاتی بودن و نمایشی بودن اظهارات سخنگوی دولت، مصوبه مجلس واقعا ابهامات زیادی دارد که اعضای کمیسیون تلفیق باید درباره آن شفاف‌سازی کنند. نخستین ابهام موضوع تعداد یارانه‌بگیرانی است که در 6 ردیف آورده شده است. فکر کرده‌اند همه مردم ایران‌زمین یارانه نقدی دریافت می‌کنند در حالی‌که واقعیت چیز دیگری است. در حال حاضر 10 میلیون نفر یارانه نقدی نمی‌گیرند و بسیاری از کسانی که در 6 بند بالا آمده یارانه‌ای ندارند. آنها یا انصراف داده‌اند یا یارانه‌شان قطع شده است. ابهام دیگر درباره ردیف 6 است؛ این بند همان بندی است که موجب شده در یک سال گذشته ابهام‌های زیادی درباره قطع یارانه نقدی به وجود بیاید. مجلسی‌ها با قرار دادن این ردیف خود را راحت کرده‌اند: «همه اشخاصی که در 3 دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند». اصلا موضوع این است که ما یک بانک اطلاعاتی جامع برای شناسایی افراد ثروتمند نداریم و دولت نیز در حذف یارانه نقدی مردم در سال 94 هنوز در مرحله آزمون و خطا بوده است. حال چگونه دولت قرار است در مدت 3 ماه همه افراد ثروتمند را شناسایی کند؟ نکته دیگر این است که اگر یارانه نقدی افراد حذف نشود هم مجری قانون، مجرم شناخته می‌شود هم کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند! این چه قانونی است که هر 2 طرف دعوا مجرم هستند؟ اساسی‌ترین سوال این است که آیا سقف درآمدی ثروتمند بودن در کشور درآمد ماهانه 3 میلیون تومان است؟ یعنی اگر کسی ماهانه 3 میلیون تومان درآمد دارد ثروتمند محسوب می‌شود؟  اشتباه واضح مجلس در این مصوبه همان اشتباه محرز دولت یازدهم در زمان ثبت‌نام یارانه‌ای بود؛ اینکه به موضوع یارانه نقدی تک‌بعدی نگاه می‌شود و فقط درآمد مدنظر قرار می‌گیرد اما به هزینه‌ها توجهی نمی‌شود. خانواده‌هایی که مشکلات اساسی و بیش از درآمد هزینه دارند آیا ثروتمند محسوب می‌شوند؟ امیدواریم اشکالات و نقص‌های مصوبه مجلس در حذف یارانه نقدی با تبصره‌ها و الحاقیه‌های بیشتر برطرف شود اگرنه همان اتفاقی خواهد افتاد که در 30 ماه اخیر رخ داده است؛‎ حذف فله‌ای مردم بدون در نظر گرفتن نیازمند بودن آنها.
 

 

عضو هیات‌رئیسه مجلس: دولت در کمیسیون موافق و در تریبون مخالف قطع یارانه است!
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در این چند روز بداخلاقی‌های متنوعی از سوی دولت در چارچوب بررسی لایحه بودجه ۹۵ در مجلس شاهد بودیم، زیرا در کمیسیون تلفیق موضوعی را پیگیری اما در تریبون با آن مخالفت می‌کردند. محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه خانه ملت دیروز در نشست خبری که در جایگاه خبرنگاران مجلس برگزار شد، درباره مصوبه سه‌شنبه نمایندگان در چارچوب بررسی بودجه سال 1395 کل کشور درباره حذف یارانه‌بگیران با درآمد بالای 3 میلیون تومان در ماه، گفت: اخباری که در برخی رسانه‌ها در این زمینه منعکس شده، اشتباه است. وی با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس درباره یارانه‌بگیران پردرآمد سال پیش نیز در مجلس تصویب شده بود، خاطرنشان کرد: امسال فقط شرایط پردرآمدهای حذف شده از فهرست یارانه‌بگیران مشخص شد. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مصوبه مجلس هیچ اعداد و ارقامی وجود ندارد و اعلام آن از سوی برخی رسانه‌ها اشتباه است. وی از بداخلاقی‌های متعدد از سوی دولت در چند روز اخیر سخن گفت و تصریح کرد: ما همان موضوعی را مطرح کردیم که دولت در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌کرد اما دولتی‌ها در تریبون و رسانه‌ها اعلام کردند که ما مخالف مصوبه مجلس بودیم. فرهنگی با تاکید بر اینکه حذف 24 میلیون از یارانه‌بگیران اصلاً در مصوبه مجلس وجود ندارد، گفت: به‌عکس، در مصوبه آمده است کسانی که به ناحق یارانه‌شان از سوی دولت قطع شده است باید به فهرست یارانه‌بگیران اضافه شوند. وی با یادآوری اینکه در سال 94 دولت یارانه برخی را که درآمد اندکی داشتند قطع کرد، بیان داشت: طبق این مصوبه همه آنها باید برگردند و یارانه آنها را که درآمد بالای 3 میلیون در ماه دارند قطع کنند. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که در میان کسانی که برای دریافت ثبت‌نام نکرده‌اند کسانی هستند که مددجوی کمیته امداد هستند، گفت: این افراد در طول سال‌های اخیر موفق به برقراری یارانه خود نشدند و مجلس امروز دولت را مکلف کرد که نسبت به ثبت‌نام از آنها در فرمانداری‌ها اقدام کند و مخالفت نماینده دولت از همین بابت بود اما در اظهاراتی که با رسانه‌ها مطرح کرد مطالب دیگری را گفت که بخشی از آن قطعاً خلاف واقع است که نمونه آن هم این است که در مصوبه مجلس هیچ صحبتی از تعداد و آمار وجود ندارد. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نماینده دولت در مجلس گفت این مصوبه همان تعدادی را در بر می‌گیرد که ما (دولت) یارانه‌شان را قطع کردیم و تعداد آن حدود 3 میلیون نفر است و این تناقض را نماینده دولت قاعدتاً توضیح خواهد داد. وی با اشاره به اینکه بین آمار 3 میلیون و 24 میلیون، 21 میلیون نفر فاصله است، اظهار داشت: چگونه این دو رقم هر دو با هم می‌تواند صحیح باشد؟ عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: رقم 480 هزار میلیارد ریال دقیقاً همان رقمی است که در لایحه دولت آمده بود و بدون تغییر در مجلس تصویب شد و افزایشی درباره آن وجود نداشته است.


Page Generated in 0/0063 sec