printlogo


کد خبر: 156002تاریخ: 1395/1/25 00:00
روحانی: تحریم‌های بانکی برداشته شده اما بخش روانی آن به جای مانده است
تحریم روانی!

گروه سیاسی: ماجرای تحریم‌های بانکی یا همان «سوئیفت» همچنان ادامه دارد. روز گذشته خبر امتناع بانک‌های انگلیسی از همکاری با ایران در حالی منتشر شد که حسن روحانی، در دیدار همتای ایتالیایی خود باز هم بر موضع گذشته خود مبنی بر لغو تحریم‌های بانکی و انجام مراودات بین‌بانکی از طریق سوئیفت، تاکید کرد.
به گزارش «وطن امروز»، روحانی که همزمان با آغاز اجرای تعهدات 1+5 در برجام، از باز شدن 1000 ال‌سی در بانک‌های ایران خبر داده بود؛ البته کمی بعد با انتقادات بازرگانان مواجه شد. تجار و فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی هر کدام نسبت به بسته بودن سوئیفت اعتراض کردند. آنها همین حالا هم می‌گویند مراودات بین بانکی بین‌المللی آنها مسدود است و به علت عدم همکاری بانک‌های خارجی، وضعیت آنها همچنان همانند دوران پیشابرجام است.  رضا انصاری، مدیرکل سابق امور بین‌الملل بانک مرکزی نیز در این‌باره گفت سوئیفت اجازه نداده است برای ایرانیان خدمات دلاری صورت گیرد. آمریکایی‌ها مجوز گرفته‌اند تا یک نسخه از تمام نقل‌وانتقالات پولی ایران را به سازمان سیا بدهند. البته اسدالله عسگراولادی نیز که روابط خوبی با دولت روحانی دارد، در این‌باره گفته است تحریم سوئیفت پابرجاست و لغو آن دروغ است. البته این اظهارنظرها درحالی است که صدای اعتراض تجار نیز بلند شده است؛ اخیرا یکی از خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با 20 تاجر فعال اقتصادی از آنها درباره وضعیت تحریم سوئیفت پرسید که این تجار در پاسخ تاکید کردند تحریم سوئیفت همچنان پابرجاست.
البته موضوع تداوم تحریم سوئیفت زمانی چشمگیر شد که رئیس‌جمهور اتریش در آستانه سفر حسن روحانی به این کشور - که البته لغو شد- گفت تحریم سوئیفت لغو نشده و تلویحا تاکید کرد کشورش اجازه لغو این تحریم و همکاری بانک‌هایش با ایران را ندارد. این موضوع یعنی اذعان رئیس‌جمهور اتریش بر عدم برداشتن تحریم سوئیفت باعث شد مقامات دولتی که ادعا می‌کردند تحریم سوئیفت برداشته شده است؛ مقداری درباره این موضوع از مواضع خود کوتاه بیایند. عباس عراقچی در این رابطه 14 فروردین در شبکه دوم سیما رسما اعتراف کرد تحریم دلار هرگز برداشته نخواهد شد. این اعتراف عراقچی به معنای تداوم تحریم سوئیفت در حوزه دلاری است. به عبارتی آنهایی که انتظار داشتند با برجام، بتوانند مراودات بین‌المللی بین بانکی خود را همانند دوران پیشاتحریم با دلار انجام دهند؛ با اظهارات عراقچی متوجه شدند شرایط برای آنها همانند سابق نخواهد شد. این اعتراف عراقچی عقب‌نشینی برجامیان از ادعای باز شدن سوئیفت بود. با این حال اما اظهارنظرها و شواهد نشان می‌دهد حتی در حوزه مراودات بین‌بانکی از طریق ارزهایی مانند یورو و پوند نیز بانک‌های ایرانی با مشکل مواجه هستند. براساس اظهارنظرهایی که فعالان اقتصادی مطرح کرده‌اند، تنها چند بانک کوچک اروپایی امکان مراودات بین بانکی با ایران را فعال کرده‌اند و عمده بانک‌های معتبر اروپایی همچنان از همکاری با ایران سر باز می‌زنند. عباس عراقچی البته دلیل این موضوع را گفت و تصریح کرد ماموران وزارت خزانه‌داری آمریکا با حضور در کشورهای مختلف، در این‌باره شیطنت می‌کنند! روز گذشته نیز اعلام شد بانک‌های انگلیسی از همکاری با ایران سر باز می‌زنند. منابع خبری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان کردند بانک‌های انگلیسی هنوز نسبت به رابطه با ایران اکراه دارند. مقامات انگلیسی می‌گویند بانک‌های این کشور هنوز از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مالی مربوط به مبادلات ایران پرهیز می‌کنند.
در چنین شرایطی اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور همچنان تاکید می‌کند تحریم سوئیفت لغو و فعالیت بانک‌ها آغاز شده است. البته او این‌بار و پس از افزایش انتقادات درباره عدم لغو تحریم سوئیفت، بر این موضع خود ضمیمه زده است و گفته آثار روانی تحریم سوئیفت همچنان وجود دارد!
حسن روحانی دیروز  در نشست خبری مشترک با «ماتئو رنتزی»، نخست‌وزیر ایتالیا با بیان اینکه ایتالیا دوست قدیمی ایران است که حتی در دوران تحریم مواضع آنها مواضع متعادل‌تری بوده است، گفت: در مذاکرات 1+5 نیز اگرچه ایتالیا عضو نبود اما با انتخاب خانم موگرینی، ایتالیا سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاکرات ایفا کرد. روحانی با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن برجام و پایان یافتن تحریم‌ها نخستین سفر من به اروپا به کشور ایتالیا بود، گفت: امروز در کمتر از 3 ماه نخست‌وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند. وی خاطرنشان کرد: هم سفر من به رم و هم سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران هر 2 پیام روشنی مبنی بر اراده 2 دولت در زمینه توسعه روابط در زمینه اقتصادی، علمی و فرهنگی بین 2 کشور دارد. رئیس‌جمهور افزود: در زمینه صنعت، حمل‌ونقل، گردشگری، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه‌های اقتصادی تفاهمات و اسناد خوبی در گذشته بین دو کشور امضا شده و امروز برای اجرایی کردن آنها باید قدم‌های مؤثری برداریم. وی با اشاره به اینکه در ایتالیا حدود 30 سند و در تهران 6 سند به امضا رسیده، گفت: اجرایی کردن این 36 سند می‌تواند مسیر جدیدی را برای روابط اقتصادی 2 کشور بویژه سرمایه‌گذاری و ورود فناوری از ایتالیا به تهران فراهم کند. روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه روابط بانکی بین 2 کشور و همچنین بیمه صادراتی ساچه قدم‌های خوبی تاکنون برداشته شده و ارتباطاتی برقرار شده اما هنوز در این زمینه نیاز به حرکت سریع‌تری برای حل و فصل برخی جزئیات داریم. رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر چه تحریم‌های بانکی برداشته شده و فعالیت بانک‌ها آغاز شده اما در بخش روانی که از دوران تحریم به جای مانده هنوز احتیاج به تلاش برای زدودن آنها داریم.


Page Generated in 0/0064 sec