printlogo


کد خبر: 156003تاریخ: 1395/1/25 00:00
معاون نخست‌وزیر روسیه: اولین محموله سامانه دفاع موشکی را به ایران تحویل دادیم
عصبانیت آمریکا از ورود اس 300 به ایران

گروه سیاسی: در حالی که مقامات دولت ایران احتیاط شدیدی برای اظهارنظر درباره ورود سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران از خود نشان دادند اما روس‌ها رسما ورود اولین محموله اس 300 به ایران را تایید کردند.  دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای که بامداد سه‌شنبه از وی منتشر شد؛ تحویل اولین محموله سامانه دفاع موشکی اس‌۳۰۰ به ایران را تایید کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک از قول راگوزین، نوشت: این کشور «اولین مجموعه سامانه‌های پدافند هوایی اس 300 را به ایران تحویل داده است.»
معاون نخست‌وزیر روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحویل این سامانه گفت: «بله، تحویل (این سامانه) در یک مسیر لجستیکی طراحی شده توسط متخصصان ایران و روسیه انجام می‌شود. ایران بعد از دریافت اولین محموله، شکایتش علیه روسیه در دیوان بین‌المللی داوری را پس می‌گیرد.» به گزارش فارس، این مقام روس تصریح کرد: «درباره این لغو (شکایت) در کل با مجلس ایران توافق کرده‌ایم.» قرارداد ایران و روسیه بر سر اس 300 مربوط به سال 2007 است. ارزش این قرارداد در آن زمان، 800 میلیون دلار بود و روس‌ها در ازای آن متعهد به تحویل 4 گردان سامانه اس 300 بودند. با این حال دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه که در دوره 4 ساله ریاست جمهوری خود کمی متمایل به غرب بویژه آمریکا شده بود؛ سال 2010 دستور لغو این قرارداد و نیز فروش هرگونه تجهیزات نظامی به ایران را صادر کرد. بهانه مدودف برای این کار، قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران بود. پس از این اقدام روسیه، ایران شکواییه‌ای به دادگاه بین‌المللی برد و توانست روسیه را محکوم کند. دادگاه در نهایت روسیه را به بازپرداخت مبلغ کامل قرارداد و همچنین 4میلیارد دلار غرامت محکوم کرد. پس از آن رایزنی روس‌ها برای انصراف ایران از شکایت آغاز شد و آنها خواستار رضایت ایران برای تحویل دیگر سامانه‌ها نظیر «تور ام یک» شدند. با این حال مقاومت ایران در نهایت به نتیجه رسید. با ریاست جمهوری مجدد پوتین، مناسبات ایران و همسایه شمالی تا حدودی واقع‌بینانه‌تر شد. ولادیمیر پوتین فروردین‌ماه 94 فرمان مدودف را لغو کرد و طی سفر به تهران، آمادگی خود برای ارائه تجهیزات دفاعی پیشرفته به ایران را اعلام کرد. سرانجام و پس از چند دور مذاکرات و 4 سفر مستشاری متخصصان نظامی ایران به روسیه، قرارداد 4 گردان اس 300 مدل v 4 نهایی شد و روز دوشنبه اولین محموله آن از طریق دریای خزر وارد انزلی شد.
عصبانیت عمو سام!
همانگونه که پیش‌بینی می‌شد ورود اولین محموله اس 300 به ایران با واکنش منفی آمریکا مواجه شد. تجهیز ایران به سامانه دفاع موشکی اس 300 یک تغییر جدی در موازنه قدرت در منطقه ایجاد خواهد کرد. این موضوع برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که اخیرا خواستار همکاری امنیتی با ناتو شده بودند؛ بسیار نگران‌کننده است. در همین راستا آمریکا که به تازگی در کنار اعضای شورای همکاری خلیج فارس، ایران را پرچمدار تروریسم دانسته بود و از برنامه‌ریزی برای محدودیت برنامه موشکی ایران گفته بود؛ از ورود اولین محموله ‌اس300 به ایران ابراز نارضایتی کرد.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر پیشرفت پروژه تحویل اس300 به ایران گفت کشورش با تحویل سامانه‌های دفاعی پیچیده به این کشور مخالف است. «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب در میان خبرنگاران درباره ورود اولین محموله اس300 به ایران گفت:  «از پیشرفت‌های حاصله در تحویل سامانه اس300 به ایران اطلاع داریم ولی ما کماکان مخالف تحویل امکانات دفاعی پیشرفته به ایران هستیم.»آمریکایی‌ها هفته گذشته نیز در واکنش به جدی شدن خرید هواپیمای سوخو از سوی ایران بشدت عصبانی شدند. سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفت فروش سوخو از سوی روسیه به ایران خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت است و آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت برای لغو این فروش استفاده خواهد کرد. در واکنش به این اظهارنظر آمریکایی‌ها، سخنگوی کرملین واکنش نشان داد و گفت فروش سوخو به ایران مغایر قوانین بین‌المللی نیست و اساسا نیازی به گرفتن مجوز از شورای امنیت ندارد.


Page Generated in 0/0069 sec