printlogo


کد خبر: 156004تاریخ: 1395/1/25 00:00
مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران آغاز شد
فستیوال پهپادها

گروه سیاسی: مرحله اول رزمایش 3 روزه پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهاسازی گروگان‌ها، هلی برن، انهدام مواضع دشمن فرضی توسط بالگردها و شناسایی منطقه توسط پهپادها به پایان رسید. در این رزمایش سه روزه که در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان برگزار شد 5 قرارگاه فرعی، یگان‌های رزمی نیروی زمینی و هوانیروز سپاه، توپخانه، مرزبانی، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی شرکت داشتند.  به گزارش تسنیم، در این رزمایش که با محوریت قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران برگزار شده، نیروهای ویژه سپاه طی عملیات موفقیت‌آمیزی مواضع دشمن فرضی را از زمین و هوا مورد هدف قرار دادند. نیروهای هوابرد سپاه نیز با عملیات موفقیت‌آمیز هلی‌برن و رهایی‌گروگان آمادگی بیش از پیش خود را نشان دادند. نیروهای سپاه نیز با کاتیوشا به مواضع دشمن حمله کردند.
انهدام مواضع دشمن با تانک‌های تی-72
در ادامه این رزمایش، تانک های تی-72 و نفربرهای بی‌ام‌پی2 به میدان آمدند و با حمله به مواضع دشمن، این مواضع را با آتش سنگین، منهدم کردند. هوانیروز سپاه نیز که به‌تازگی و با دستور فرمانده کل قوا تشکیل و رسماً به نیروی زمینی سپاه ملحق شده است، وارد میدان شد.  روز گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد سردار رحمانی قهرودی با حکم سرلشکر جعفری به فرماندهی یگان تازه تاسیس هوانیروز سپاه منصوب شده است. در ادامه این رزمایش، بالگردهای میل17 و بل208، نیروهای خود را به پشت جبهه دشمن فرضی هلی‌برن کردند. بالگردهای کبرا نیز مواضع دشمن را با راکت منهدم کردند. توپ‌های 23میلی‌متری سپاه نیز وظیفه پشتیبانی پدافندی در منطقه را برعهده داشتند.
اولین حضور پهپادهای «حماسه» و «صادق»
طی چند سال گذشته ایران پیشرفت‌های قابل تاملی در حوزه طراحی و ساخت پهپادهای غیر قابل شناسایی توسط دشمن داشته است. شکار پهپاد آمریکایی آر کیو-170 در سال 90، بخشی از توانمندی‌های نیروهای مسلح ایران در حوزه پهپاد بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش از توان و ظرفیت‌های هواپیماهای بدون سرنشین بهره برد و بیش از 10 فروند هواپیماهای بدون سرنشین «مهاجر»، «ابابیل»، «صادق» و «شاهد» را با هدف رصد منطقه رزمایش به پرواز درآورد.
در رزمایش سپاه پاسداران، برای اولین بار دو پهپاد «حماسه» و «صادق» به پرواز درآمدند. پهپاد حماسه که اردیبهشت ماه سال 92 از آن رونمایی شد، توانایی انجام همزمان 3 مأموریت مراقبت، شناسایی و حمله با موشک و راکت را دارد. مداومت پروازی بالا و توان پرواز در ارتفاع بالا از جمله ویژگی‌های این هواپیمای بومی است. یکی دیگر از پهپادهای تازه به کار گرفته شده در این رزمایش پهپاد «صادق» است. خبرگزاری تسنیم در تشریح ویژگی‌های این پهپاد نوشت: پهپاد صادق یک پهپاد رزمی- شناسایی است که به یک دوربین جلونگر در دماغه پهپاد مجهز است. این پهپاد، یک پهپاد با قابلیت پرتاب لانچری است، چرا که ارابه فرود چرخ‌دار در نمونه رونمایی شده در زیر بدنه وجود ندارد. مجموعا، طول دو بال این پهپاد حدود 4 متر است. موتور این پهپاد نیز در انتهای بدنه نصب شده و در بالای آن نیز دم با دو بوم، به صورت مربع شکل نصب شده است. سردار مارانی، فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق کشور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ماموریت این پهپادها گفت: پهپادهای شاهد129 و پهپادهای صادق در اطراف مناطق برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) حضور فعال دارند و تمام تحرکات احتمالی را به‌صورت دقیق رصد می‌کنند.
نمایش زنده تصاویر ضبط شده پهپادها
 پهپادهای بدون سرنشین و دوربرد سپاه (شاهد129) اقدام به انجام عملیات شناسایی در عمق 100 کیلومتری کردند. تصاویر ضبط شده توسط این پهپادها نیز به صورت زنده برای سردار سرلشکر محمد باقری رئیس سازمان ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار علی شادمانی معاون عملیات قرارگاه خاتم و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و برخی فرماندهان و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح که در منطقه عملیاتی رزمایش حاضر بودند به نمایش درآمد. علاوه براین، چند فروند بالگرد میل17 سپاه نیز با اسکورت توسط بالگردهای 209 (کبری) در حال انجام عملیات هلی برن در منطقه هستند.
آماده مقابله با هر اقدام تروریستی هستیم
سردار محمد مارانی، فرمانده قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق کشور، در جمع خبرنگاران، پیام این رزمایش را برای کشورهای منطقه، آمادگی نظام جمهوری اسلامی برای همکاری با همه کشورهای همسایه و دوست عنوان کرد و گفت: ما برای مقابله با هرگونه حرکت تروریستی آماده‌ایم. به گزارش فارس، وی افزود: در این رزمایش بخشی از اقدامات قرارگاه قدس به نمایش درآمده و استحکام بخشی به زیرساخت‌های امنیتی منطقه، تعمیق رابطه سپاه و مردم، نشان دادن اراده نظام برای توجه اساسی به منطقه جنوب شرق و توجه به مسائل امنیتی و عمرانی و فرهنگی، مشارکت مردم بومی در تامین امنیت منطقه و تمرین برای ارتقای آمادگی همه‌جانبه از جمله اهداف دیگر این رزمایش است. فرمانده سپاه قدس جنوب شرق کشور گفت: در این رزمایش 3 روزه 5 قرارگاه فرعی، یگان‌های رزمی نیروی زمینی و هوانیروز سپاه، توپخانه، مرزبانی، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی شرکت دارند.


Page Generated in 0/0056 sec