printlogo


کد خبر: 156018تاریخ: 1395/1/25 00:00
حریفان ایران برای صعود به جام‌جهانی مشخص شدند
کره جنوبی مهم‌ترین رقیب

تیم‌ملی فوتبال ایران حریفان خود را در دور سوم و پایانی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه شناخت. مردان کارلوس کی‌روش در این مسابقات با عربستان سعودی همگروه نشدند. مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه روز سه‌شنبه در هتل ماندارین مالزی با حضور مربیان ۱۲ تیم راه‌یافته به دور سوم رقابت‌ها برگزار شد. ایران در گروه A رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی با 2 تیم کره‌جنوبی و ازبکستان همگروه شد. در دور قبلی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی هم تیم‌ملی با 2 تیم کره‌جنوبی و ازبکستان همگروه شده بود. سوریه، قطر و چین دیگر تیم‌های گروه ما هستند که برای صعود به جام‌جهانی 2018 روسیه باید از سد آنان بگذریم. در گروه مقابل استرالیا، ژاپن، عربستان، تایلند، عراق و امارات در یک گروه قرار گرفتند. ایران در نخستین بازی خود در تاریخ ۱۱ شهریور در تهران مقابل تیم‌ملی فوتبال قطر به میدان خواهد رفت. تیم برنده و دوم هر گروه به طور مستقیم راهی رقابت‌های جام‌جهانی خواهند شد در حالی که 2 تیم سوم هر گروه در دیدار پلی‌آف به مصاف هم خواهند رفت. برنده دیدار پلی‌آف در 2 دیدار رفت و برگشت با نماینده کونکاکاف دیدار می‌کند.
کی‌روش: نباید تیم‌هایی مثل سوریه و قطر را دست‌کم گرفت
سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران می‌گوید 2 گروه مقدماتی جام‌جهانی روسیه نسبتا متعادل هستند. کارلوس کی‌روش بعد از قر‌عه‌کشی مرحله مقدماتی جا‌م‌جها‌نی روسیه درباره همگروهی ایران با تیم‌های کره، سوریه، قطر، ازبکستان و چین گفت: به نظرم قدرت در 2 گروه توزیع شده است و نسبتا شرایط برابر است. به نظرم نباید تیم‌هایی مثل سوریه و قطر را دست‌کم گرفت و باید روی قدرت آنها حساب کرد. همه تیم‌های گروه ما قدرتمند هستند، ولی ما قبلا با کره و قطر بازی کرده‌ایم و فکر می‌کنم که آمادگی خوبی برای این ر‌قا‌بت‌ها داریم. سرمربی تیم‌ملی فو‌تبا‌ل ایران در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود او قصد جدایی از فو‌تبا‌ل ایران را دارد، گفت: الان زمان مناسبی برای صحبت کردن در این‌باره نیست و امیدوارم در آینده شاهد اتفاقات خوبی برای فو‌تبا‌ل ایران باشیم.
کره تیمی که کی‌روش خوب آنها را می‌برد
یکی از رقبای سرسخت و همیشگی فوتبال ایران در قاره کهن کره‌جنوبی بوده است. البته کارلوس کی‌روش سرمربی کنونی تیم‌ملی ما به خوبی راه بردن کره‌ای‌ها را بلد است و این را در 3 جدالی که با این تیم داشته به خوبی اثبات کرده است. سرمربی پرتغالی تیم‌ملی در این 3 بازی 3 پیروزی را برای فوتبال کشورمان به ارمغان آورده است. البته جدال ما با کره‌جنوبی تلخی‌های خاصی هم در برهه‌هایی از زمان به همراه داشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حذف از جام ملت‌های آسیا در سال‌های 2011، 2007 و 2000 اشاره کرد. در مجموع ایران و کره‌جنوبی تاکنون 28 بار مقابل هم بازی کرده‌اند که سهم پیروزی تیم‌ملی 12 بوده است و 9 بار هم چشم بادامی‌ها ما را شکست داده‌اند. 31 گل زده‌ایم و 32 گل دریافت کرده‌ایم. بدترین باخت ایران در مقابل کره در تاریخ 7 خرداد 1337 صورت پذیرفت که 5 بر صفر به آنها باختیم و البته در جام ملت‌های 96 آنها را با نتیجه 6 بر 2 تحقیر کردیم.
ازبک‌ها و یک باخت تلخ
ازبکستان در چند سال اخیر بیش از هر زمان دیگری مقابل ایران قرار گرفته است. از زمانی که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی ایران شده ما و ازبکستان 3 بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌ایم که 2 برد و یک شکست حاصل کار تیم ما بوده است. ایران و ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2014 هم با یکدیگر همگروه بودند که هرکدام از 2 تیم یک برد به دست آوردند. آخرین دیدار ایران و ازبکستان سال گذشته در قالب یک بازی دوستانه در تاشکند به انجام رسید که ایران با تک‌گل مهدی ترابی به برتری رسید. اولین دیدار ایران و ازبکستان در بازی‌های آسیایی بانکوک بود که شاگردان منصور پورحیدری با 4 گل به برتری رسیدند. در مجموع 2 تیم 6 بار مقابل هم صف‌آرایی کردند که سهم ایران 4 برد و ازبکستان یک برد بوده است.
چین حریف همیشه بازنده
ایران و چین تاکنون 23 بار در برابر هم قرار گرفته‌اند که 12 برد برای ایران و
5 پیروزی برای چین به ثبت رسیده است. کریم باقری با به ثمر رساندن 4 گل بهترین گلزن ایران مقابل چین به شمار می‌رود. چین یکی از معدود تیم‌هایی است که در زمان کارلوس کی‌روش مقابل ما قرار نگرفته است و آخرین جدال آنها با ایران به زمان افشین قطبی بازمی‌گردد که توانستیم
2 بر صفر آنها را شکست دهیم. البته آخرین باخت ایران مقابل آنها در همان زمان قطبی رخ داد که در خاک چین مقابل آنها
مغلوب شدیم.
قطر چندان گلو‌گیر نیست
قطر با هزینه‌ای که در این سال‌ها انجام داده توانسته خودش را به عنوان تیمی قابل احترام در آسیا معرفی کند. آنها 20 بار مقابل تیم‌ملی ایران قرار گرفته‌اند که 12 بار شکست خوردند. 5 بار مساوی کردند و تنها 3 بار به برتری رسیده‌اند. آنها نخستین‌بار در 11 آذر سال 1367 در دوحه مقابل ایران قرار گرفتند و 2 بر صفر  باختند. آخرین‌بار هم مرحله گروهی جام ملت‌های 2015 این 2 تیم مقابل هم قرار گرفتند که تک‌گل سردار آزمون ایران را به عنوان برنده میدان معرفی کرد. محمد مایلی‌کهن و علی دایی به ترتیب رکورد بیشترین مربیگری و گلزنی در برابر قطر را به نام خود ثبت کرده‌اند.
سوریه کشور دوست
سوریه هم دیگر تیمی است که در زمان مربیگری کارلوس کی‌روش مقابل ایران قرار نگرفته است. آنها تاکنون 23 بار با ایران دیدار داشته‌اند که فقط یک بار طعم پیروزی را چشیده‌اند و در 22 مسابقه دیگر، 13 باخت و 9 مساوی نصیب‌شان شد. مسابقات غرب آسیای سال 1387 آخرین رویارویی این 2 تیم بود که ایران با 2 گل در زمان مربیگری علی دایی این تیم را از پیش‌رو برداشت. سوریه که چند سالی است درگیر جنگ است بازی‌های خود در مرحله قبل را در ایران انجام داد و حالا باید فکری به حال انتخاب میزبان جدید بازی‌هایش بکند.
ایران به بهانه عراق، عربستان را به تهران می‌کشاند!
فدراسیون فوتبال ایران به فدراسیون عراق پیشنهاد داد در ایران میزبان تیم‌ملی عربستان در مقدماتی جام‌جهانی باشد. بعد از اینکه تیم‌های ملی عراق و عربستان همگروه شدند علی کفاشیان، رئیس فدراسیون به فدراسیون عراق پیشنهاد خواهد داد در ایران از تیم‌ملی عربستان میزبانی کند. این درحالی است که عربستانی‌ها علاقه‌ای به حضور در ایران ندارند.
 


Page Generated in 0/0060 sec