printlogo


کد خبر: 156049تاریخ: 1395/1/26 00:00
چهارگوشه

احضار سفیر آمریکا توسط سودان
در پی صدور بیانیه آمریکا در رد همه‌پرسی درباره اتحاد 5 ایالت منطقه آشوب‌زده دارفور، وزارت خارجه سودان جری پی لانیِر، کاردار آمریکا را احضار کرد. وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از همه‌پرسی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، نتایج آن را بیانگر اراده دارفوری‌ها ندانست که به‌زعم واشنگتن بسیاری از آنها تحت تاثیر خشونت‌ها مجبور به ترک منطقه و آواره شده‌اند. عبدالغنی نعیم، معاون وزارت خارجه سودان نیز به کاردار آمریکا گفت: «بیانیه ایالات متحده پیامی اشتباه در زمانی اشتباه» منتقل می‌کند و محکوم است. درگیری بین جوامع مختلف در منطقه دارفور در غرب سودان در دهه 1980 آغاز شده و از سال 2003  هنگامی که مخالفان دولت عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سودان کمپینی برای سرنگونی وی آغاز کردند به طور چشمگیری افزایش یافت. آمریکا در سال 1997 خارطوم را به حمایت از تروریسم، بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و نقض حقوق بشر متهم و تحریم‌های اقتصادی را علیه آن اعمال کرد.

طرح لغو مصونیت نمایندگان کرد در ترکیه
همزمان با سرکوب کردها توسط ارتش ترکیه و مخالفت حزب دموکراتیک خلق به عنوان نخستین حزب سیاسی کردها در پارلمان، دولت آنکارا برای لغو مصونیت سیاسی نمایندگان این حزب و دیگر نمایندگان مخالف خود آماده می‌شود. دولت داووداوغلو پیش‌نویس طرح متممی را به مجلس ارائه کرده تا مصونیت قضایی نمایندگان متهم به همکاری با تروریست‌ها را لغو کند اما نکته اینجاست که منظور دولتی که خود حامی تمام‌عیار داعش است از «همکاری با تروریست‌ها» تنها شامل شبه‌نظامیان کرد می‌شود. به گزارش رویترز به نقل از مسؤولان حزب حاکم عدالت و توسعه براساس قوانین کنونی، نماینده‌ای که در مظان ارتکاب جرمی پیش یا پس از انتخابات باشد، نباید تحت بازداشت، بازجویی یا محاکمه قرار گیرد، مگر آنکه مجمع عمومی بر خلاف آن تصمیم‌گیری کند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از مدت‌ها قبل به دنبال فرصتی برای پیگرد قانونی اعضای حزب دموکراتیک خلق است. او  آنان را به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم می‌کند.

تعطیلی دفتر مرکزی اخوان در اردن
پلیس اردن دفتر مرکزی جنبش اخوان‌المسلمین، مهم‌ترین حزب مخالف دولت را تعطیل کرد. جمیل ابوبکر از مقامات ارشد اخوان  به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای پلیس با دستور شهردار امان، کارکنان را از این دفتر تخلیه و آنجا را پلمب کردند. دفتر اخوان‌المسلمین اردن در حالی تعطیل شده است که این جنبش از بیم انحلال و ممنوعیت فعالیت در بهمن‌ماه 1394 وابستگی خود به جنبش اخوان‌المسلمین مصر را قطع کرد. اخوانی‌ها مهم‌ترین گروه مخالف ارتباط با اسرائیل در اردن بوده‌اند اما در پی سرنگونی حکومت مرسی در مصر در 2013 و روی کار آمدن ژنرال عبدالفتاح السیسی که به ممنوعیت فعالیت این جنبش در مصر انجامید، شاخه اخوان‌المسلمین اردن نیز عملا زیر فشار شاه اردن برای تعطیلی دفاترش بود.

ناکامی حزب حاکم کره جنوبی
دولت محافظه‌کار حاکم در کره جنوبی نتوانست در انتخابات سراسری روز گذشته پیروز شود.  حزب «سائنوری» براساس برآوردهای اولیه نتوانسته حائز اکثریت پارلمانی شده و بین 118 تا 147 کرسی از300 کرسی مجلس ملی را در دست خواهد داشت در حالی که انتظار می‌رود حزب اصلی مخالف «مینجو» 97 تا 128 کرسی را کسب کند.  دیگر حزب مخالف یعنی حزب مردم که از مینجو منشعب شده نیز 31 تا 43 کرسی را می‌گیرد.با وجود این، حضور پررنگ حزب سائنوری در مقایسه با 2 رقیب سیاسی دچار انشقاقش احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری دسامبر 2017 (یک سال و نیم دیگر) باعث پیروزی سائنوری خواهد شد تا جای خانم پارک گئونهای رئیس‌جمهور فعلی را پس از یک دوره 5ساله بگیرد. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تنها یک دوره 5ساله در قدرت می‌ماند و بر مسائل داخلی و سیاست خارجی کنترل دارد. ارائه لوایح قانونی از سوی رئیس‌جمهوری کنونی کره‌جنوبی به پارلمان روندی کند دارد و اغلب با جنجال سیاسی به بن‌بست می‌رسد.
 


Page Generated in 0/0055 sec