printlogo


کد خبر: 156070تاریخ: 1395/1/26 00:00
مدارس و دانشگاه‌های 18 شهر خوزستان برای دومین روز متوالی تعطیل شد
سهم خوزستان گرد و خاک!

گروه اجتماعی: طی یکی، دو روز گذشته آسمان استان خوزستان و برخی مناطق جنوبی کشور دوباره رنگ خاکستری به خود گرفت و هجوم ریزگردها در سایه کم‌توجهی مدیران برای ساماندهی اوضاع، ساکنان این نواحی را خانه‌نشین کرد.
در شرایطی که ورود سیستم جوی جدید به کشور بیشتر مناطق را درگیر بارش‌های رگباری و نزول باران کرده است سهم خوزستانی‌ها از این سیستم بارشی تنها به‌پا شدن گردوخاک در آسمان و صعود ریزگردها از کانون‌های گردوغبار شد. موضوعی که  به نوعی تداعی‌کننده مشکلات زیست‌محیطی این استان در سال‌های گذشته است و با توجه به حذف بودجه مقابله با ریزگردها در لایحه بودجه 95 افزایش روزهای ناسالم و خاک‌آلود خوزستان طی سال جاری شفاف‌تر از هر زمان خودنمایی می‌کند! این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی شرایط حاکم بر استان خوزستان طی امروز و فردا نیز کم‌وبیش قدرتنمایی خواهد کرد و بر این اساس تعطیلی فعالیت‌ها در استان‌های جنوب غربی کشور دور از انتظار نخواهد بود. توفان به پاخاسته موجی از مشکلات را برای خوزستانی‌ها به ارمغان آورده است و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مدارس و دانشگاه‌های 18 شهر را به حالت تعطیل درآورده است. همچنین سقوط تیرهای چراغ برق و به بار آوردن خسارت‌های ریز و درشت از سقوط پایه‌های برق و درختان گرفته تا شکستگی دست و پا تنها بخشی از خسارت توفان گردوخاکی است که غلظت آن 20 برابرحد مجاز اعلام شد.
قطع 8 ساعته آب در دشت آزادگان
وزش توفان که با گردوغبار همراه بود، عصر روز سه‌شنبه با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت بیشتر شهرهای خوزستان را در برگرفت و موجب
34 حادثه از جمله سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستگی و سقوط درختان روی وسایل نقلیه و ریزش آوار در شهر اهواز شد. شکستگی خط اصلی شبکه آبرسانی و قطعی 8 ساعته آب در دشت آزادگان و شکستن درختان در دیگر شهرهای استان از دیگر پیامدهای این توفان گزارش شده است.
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های 18 شهر
مدارس و دانشگاه‌های ۱۸ شهر خوزستان  روز چهارشنبه به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی تعطیل شد. محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در این‌باره عنوان کرد: ستاد بحران استان خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای مدارس تمام مقاطع و دانشگاه‌ها را در روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ماه تعطیل اعلام کرد. به گفته تقی‌زاده براساس این اطلاعیه به دلیل نامساعد بودن شرایط آب‌وهوایی، وزش شدید باد، بارندگی زیاد و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی مدارس تمام مقاطع و دانشگاه‌ها در شهرهای اهواز، آغاجری، حمیدیه، لالی، مسجدسلیمان، دزفول، اندیمشک، بهبهان، شوشتر، ایذه، باغملک، شوش، گتوند، هویزه، اندیکا، کارون، دشت آزادگان و باوی تعطیل اعلام شد.
آلودگی 20 برابر حد استاندارد
این در حالی است که براساس اعلام اداره کل محیط‌زیست خوزستان غلظت گردوخاک در شهر آبادان به 20 برابر حد مجاز رسیده است. شهریار عسگری، مدیر روابط‌عمومی اداره کل محیط‌زیست خوزستان میزان غلظت گردوغبار در هوای آبادان را 2 هزار و 460  میکروگرم بر مترمکعب نزدیک به 20 برابر حد مجاز اعلام کرد و به خبرگزاری صداوسیما بیان داشت: میزان این آلودگی در اهواز به یکهزار و 421 میکروگرم بر مترمکعب و به بیش از 9  برابر حد مجاز رسید.
توفان گردوخاک در جنوب غرب
همچنین براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی طی روز جاری وزش ﺑﺎد ﺷﺪﻳﺪ در ﺟﻨﻮب ﻏﺮب ﻛﺸﻮر می‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﺪﻳﺪه ﮔﺮدوﺧﺎک در ﺑﺮخی ﻧﻘﺎط اﺳﺘﺎن‌های ﺧﻮزﺳﺘﺎن و اﻳﻼم ﺷﻮد. احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی کشور گفته است: «طی روز پنجشنبه وزش ﺑﺎد ﺷﺪﻳﺪ در ﺟﻨﻮب ﻏﺮب ﻛﺸﻮر می‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﺪﻳﺪه ﮔﺮدوﺧﺎک در برخی ﻧﻘﺎط اﺳﺘﺎن‌های ﺧﻮزﺳﺘﺎن و اﻳﻼم ﺷﻮد‪.‬ ﺷﺪت ﺑﺎرش در روز ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ در اﺳﺘان‌های واﻗﻊ در ﻧﻴﻤﻪ ﻏﺮبی ﻛﺸﻮر‪،‬ ﺑﺮخی ﻧﻘﺎط ﺧﺮاﺳﺎن‌رﺿﻮی و ﻛﺮﻣﺎن است».
سالی که نکوست از بهارش پیداست
روزهای فروردین‌ماه برای خوزستانی‌ها در شرایطی سپری می‌شود که هجوم دوباره گردوخاک به آسمان این استان نمی‌تواند نویدبخش سالی به دور از مشکلات زیست‌محیطی باشد. به نظر می‌رسد غلظت
20 برابری گردوخاک در این استان قسمت اول از سریالی باشد که می‌تواند به تعداد بیشتر روزهای سال تداوم داشته باشد. از سوی دیگر اخباری که در حوزه محیط‌زیست از سوی مدیران و صاحبنظران این حوزه اعلام می‌شود نیز به نوعی موید تداوم روزهای سخت خوزستانی‌ها در سال 95 است. حذف منابع لازم برای مقابله با پدیده ریزگردها که در لایحه بودجه اتفاق افتاد موجی از انتقادات را در پی داشت، چرا که سال گذشته نیز با وجود تخصیص اعتبار برای این موضوع اقدامی در جهت مقابله با ریزگردها مانند مالچ‌پاشی یا حتی انجام مذاکره جدی با همسایگان در این‌باره صورت نگرفت. بر این اساس طی سال جاری که بهانه همیشگی مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر نبود اعتبار تقویت هم شده است، چطور می‌توان انتظار داشت از بار مشکلات خوزستان کاسته شود؟
 


Page Generated in 0/0059 sec