printlogo


کد خبر: 156071تاریخ: 1395/1/26 00:00
رقابت 3500 نامزد نمایندگی پارلمان در 7200 صندوق رای
سوریه در مسیر انتخاب

گروه بین‌الملل: ارتش ترکیه دیروز همزمان با آغاز انتخابات پارلمانی سوریه دست به اقدامات تحریک‌آمیز مرزی زد اما نتوانست سد راه اراده سوری‌ها شود.   انتخابات پارلمانی سوریه با رقابت 3500 نامزد برای دستیابی به 250 کرسی پارلمان از ساعت 7 صبح روز چهارشنبه آغاز شد.  به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فرآیند برگزاری انتخابات تا ساعت 21 دیشب ادامه داشت. در همین راستا، 7 هزار و 200 شعبه اخذ رأی برای این دوره از انتخابات پارلمانی در نظر گرفته شده است و شورایعالی قضایی انتخابات سوریه بر حسن اجرای آن نظارت خواهد داشت.  از طرفی ساکنان غیربومی مناطق دیگر می‌توانند در مراکز رأی‌گیری خاصی که برای آنها ایجاد شده است، رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند. هر شهروند سوری بالای 18 سال که هیچ سابقه کیفری بازدارنده از مشارکت در انتخابات نداشته باشد، می‌تواند با ارائه کارت شناسایی خود در انتخابات مجلس نمایندگان مشارکت کند.  این در حالی است که شورای هماهنگی مخالفان داخل موسوم به «هیات تنسیق» شرکت در انتخابات را تحریم کرده است اما شمار دیگری از احزاب و گروه‌های سیاسی، با تایید شرکت در انتخابات، این اقدام را راه واقعی ایجاد تحول سیاسی در بحران سوریه اعلام کرده‌اند. شبکه الاخباریه سوریه از مرکز لاذقیه در گزارشی درباره مشارکت مردم این منطقه در انتخابات گفت: «ده‌ها نفر از ساکنان از ساعات اولیه بامداد در برابر مراکز رای‌گیری تجمع کرده بودند تا آرای خود را به صندوق بیندازند».
انتخابات در سایه حضور تروریست‌ها
در این انتخابات، به علت حضور تروریست‌ها و جنگ داخلی، انتخاب نماینده از مناطقی که تروریست‌ها در آن حضور دارند به شیوه‌ای جدید انجام می‌گیرد. به این صورت که به عنوان مثال کاندیداهای شهر رقه که داعش بر آن مسلط است، به دمشق آمده‌ و در این شهر برای رقه کاندیدا شده‌اند.  کمیته عالی انتخابات، اعلام کرده است مراکز انتخاباتی استان «ادلب» که تقریبا به طور کامل در تسلط تروریست‌هاست در استان‌های «دمشق»، «حماه»، «لاذقیه»، «حلب» و «طرطوس» دایر شده است.  مراکز انتخاباتی استان رقه نیز در استان‌های «دمشق»، «حماه»، «لاذقیه» «طرطوس» و «الحسکه» دایر شده است.  انتخاب نماینده برخی مناطق استان حلب که هنوز در تسلط تروریست‌هاست در شهرهای تازه آزاد شده این استان و همچنین در استان‌های دمشق و الحسکه انجام می‌شود. در استان درعا، انتخاب نماینده مناطق تحت اشغال تروریست‌ها، در دیگر مناطق آزاد شده این استان و همچنین در استان‌های دمشق، ریف دمشق و السویدا انجام می‌گیرد.  انتخابات مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در استان دیرالزور نیز در مناطق آزاد شده این استان و همچنین در استان‌های دمشق و الحسکه صورت می‌گیرد.  
شرایط انتخابات
این دومین انتخاباتی پارلمانی است که از بعد شروع بحران در سال ۲۰۱۱ برگزار می‌شود. برگزاری انتخابات در زمانی صورت می‌گیرد که دیروز هیأت مذاکره‌کننده سوری برای مذاکرات غیرمستقیم با معارضان به ژنو رفت. مذاکراتی که در آن معارضان بر برکناری بی‌قید و شرط بشار اسد تأکید می‌کنند اما دولت سوریه می‌گوید همه چیز باید از صندوق‌های رأی و به وسیله رأی مردم مشخص شود. بنابراین برگزاری این انتخابات در این برهه پیام دیپلماتیک بسیار قوی برای کشورها و گروه‌های معارض دارد. به همین دلیل، معارضان از مدت‌ها پیش سعی در نامشروع جلوه دادن و تحریم انتخابات کرده‌اند و «جورج صبرا» عضو ارشد مذاکره کننده معارضان سوریه، این انتخابات را مسخره و نمادین توصیف کرده است.  اما دولت سوریه و کشورهای همسو با آن همچون روسیه اعلام کرده‌اند این انتخابات براساس قانون اساسی منتخب مردم انجام می‌گیرد. انتخاباتی که براساس تعدد احزاب برگزار می‌شود.
 


Page Generated in 0/0073 sec