printlogo


کد خبر: 156073تاریخ: 1395/1/26 00:00
وقتی قهرمانی لیگ در گرو این بازی باشد
داربی با بوی باروت

مهدی طاهرخانی: رسیدیم به داربی حساس. برای نخستین‌بار در طول همه این سال‌ها به 5 هفته پایانی لیگ رسیدیم و عجبا که سرخابی‌ها هر 2 مدعی قهرمانی‌اند با یک امتیاز مشترک. از این رو این بازی فراتر از هر مصاف دیگری خواهد بود. حالا فقط بحث آبرو و نباختن نیست پای جام در میان است و یک فصل تقلا برای به دست آوردنش.
نمودار حرکتی استقلال در جدول لیگ پانزدهم بیان‌کننده یکسری واقعیت‌هایی است که اگر برانکو به آن بی‌توجه باشد بدون تردید نتیجه را واگذار می‌کند همان‌گونه که در بازی رفت تا ثانیه‌های پایانی با وجود آن همه برتری، سانتیمتری با باخت فاصله نداشت. پیش‌بینی این داربی به هیچ عنوان ساده نیست. شاید بشود عنوان کرد در حالت تساوی، حملات قرمزها تقریبا بیشتر است و اگر احیانا استقلال با یک گل پیش بیفتد آنگاه همانند نبرد رفت، کلا بازی یک‌گله می‌شود اما درباره نتیجه هیچ فاکتوری وجود ندارد که بتوان به سادگی چیزی را از الان به یقین گفت. نوع فوتبال امسال استقلال کاملا بر مدار نتیجه‌گرایانه سوار شده است. بدترین افت این تیم منجر به سقوط آنها به خانه چهارم جدول شد که بلافاصله آن را جبران کردند و حدود 17 هفته در صدر جدول بودند؛ بیشتر از هر تیم دیگری. برانکو باید از این بترسد. از اینکه تیم مظلومی برای بردن و رفتن به صدر اصلا محتاج «هیچ کیفیتی» نیست. نمونه بارز همان داربی رفت است. استقلال با یکی، دو حمله به خواسته‌اش رسید سپس همه چیز را به رحمتی سپرد. البته منهای رحمتی باید به گل‌نزنی مادرزاد عناصری چون امید عالیشاه هم اشاره کرد. فردی که با وجود گلزنی در داربی رفت لیگ چهاردهم در داربی رفت لیگ جاری یک تنه همه تلاش‌های سرخپوشان را به باد داد. اینک برانکو دریافته که نباید عالیشاه آن جلو باشد چون ذاتا گلزن نیست. گل می‌زند اما شاید هر 5 یا 6 بازی یک بار. اشتباه بزرگ پرسپولیس در داربی رفت امید بستن به عالیشاه بود و حالا آنها با استفاده از این تجربه، قطعا طارمی و علیپور را به عنوان مردان ضربه زن آن جلو می‌گمارند. از شانس خوب برانکو هر 2 هم سابقه گلزنی البته با سر را در داربی دارند. اما همه چیز به این سادگی‌ها نخواهد بود. استقلال هرچه نازیبا بوده، هرچه حملاتش نسبت به رقبا(حتی راه‌آهن) در بازی مستقیم کمتر بوده اما هنوز استفاده از معدود موقعیت‌ها را بلد است و مضاف بر آن اهل گل مفت‌خوری نیست. اینگونه نخواهد شد که نخستین توپ ساده‌ای که روی دروازه رحمتی بیاید تبدیل به گل شود. آنها در این فصل بیشتر از هر تیم دیگری اقتصادی بازی کردند از این رو 17 هفته در صدر جدول بودند؛ جایی که پرسپولیس هرگز تجربه‌اش نکرده است. این برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر است که در
5 هفته پایانی لیگ برتر، استقلال و پرسپولیس به یک اندازه شانس قهرمانی دارند و اینچنین داربی در تعیین قهرمان تاثیرگذار شده است. همین موضوع می‌تواند یک بار بسیار سنگین  بر بارهای همیشگی آن بگذارد و ترس آن وجود دارد همین احتیاط، همین ترس، این‌بار به افکار برانکو هم رسوخ کند و برخلاف گمانه‌زنی‌ها پرسپولیس هم روز جمعه برای حمله چندان مشتاق نشان ندهد. آنها یک بار در بازی رفت این زخم را خوردند و می‌دانند  اگر استقلال به گل اول برسد آن وقت جبران به این سادگی‌ها نخواهد بود و باید علاوه بر تلاش جانکاه، محتاج شانس در برخورد توپ در آخرین ثانیه به هر کجای بازیکن‌شان باشند.
راهکار ویژه برانکو در تمرینات قبل از داربی
شاهکار عالیشاه در خراب کردن موقعیت‌ها در داربی رفت موجب شده برانکو راهکار خاصی برای این بازیکن داشته باشد. سرمربی پرسپولیس همه تلاشش را می‌کند تا اتفاقات بازی رفت تکرار نشود. در بازی رفت سرخابی‌ها یک اتفاق خاص رخ داد. برانکو به راحتی می‌توانست به گل نخست بازی برسد اما موقعیت‌سوزی‌های امید عالیشاه سد بزرگی بود برای رسیدن به این خواسته. برعکس استقلال با دومین حمله خطرناکش به راحتی به گل رسید و بعد از آن لایه‌های تدافعی‌اش را طوری چید که اگر توپ در آخرین ثانیه‌ها به بالای ران بنگستون برخورد نمی‌کرد پرسپولیس بازنده آن مصاف می‌شد. اما حالا برانکو راهکارهای خاص خودش را برای دوری از اتفاقات بازی رفت دارد. برانکو در نیم‌فصل دوم تا جایی که امکان داشت امید عالیشاه را از هجده قدم حریفان دور کرد و به او وظیفه گلسازی را سپرد؛ منطقه‌ای که موجب شد عالیشاه عملکرد بهتری را نسبت به قبل داشته باشد. با این وجود او در تمرین چند روز اخیر تیمش باز هم تغییراتی را در نوع حملات تیمش به‌وجود آورد. طبق تمرینات اخیر سرخ‌ها به احتمال زیاد طارمی و علیپور
2 مرد نوک هجومی قرمزها هستند با این تفاوت که طارمی جلوتر بازی می‌کند و علیپور باید به جناحین متمایل شود. برعکس داربی رفت که امید عالیشاه به دستور برانکو مامور نفوذ بود و طی همین نفوذها چند موقعیت عالی را مقابل دروازه رحمتی به راحتی از دست داد.
اما حالا سرمربی قرمزها عالیشاه را به وسط زمین و در جناح چپ آورده است و او باید با حمایت محمد انصاری نفوذ کند و توپ را برای دیگر مهاجمان تیمش مهیا کند. برانکو در چند مصاحبه در اوایل فصل در پاسخ به این سوال که چرا تیمش راحت گل نمی‌زند عنوان کرد گلزنی باید در خون یک بازیکن به صورت مادرزاد باشد. این حرف انتقادی نرم از امید عالیشاه بود که باید دست‌کم 6 بار در موقعیت گلزنی قرار بگیرد تا شاید یکی از آنها را به گل مبدل سازد.
اما برانکو از بازی رفت به اندازه کافی درس گرفته است و می‌خواهد این‌بار عناصر گل‌نزن را در قامت گلساز روانه میدان کند. در تمرینات اخیر عالیشاه مرتب از جناح چپ پرسپولیس نفوذ می‌کرد اما دستور داشت توپ را حتما برای طارمی و علیپور مهیا کند. برانکو فقط در موقعیت تک به تک به وی اجازه ضربه زنی به دروازه را داده است.
از این رو شاید دور نگه داشتن عالیشاه و همچنین احمدزاده موجب شود طارمی و علیپور شانس بیشتری برای گلزنی داشته باشند.
 


Page Generated in 0/0080 sec