printlogo


کد خبر: 156097تاریخ: 1395/1/28 00:00
«وطن امروز» از آخرین وضعیت سیل ویرانگر و شرایط امدادرسانی به مردم گزارش می‌دهد
سیل مشکلات در 20 استان کشور
سیلاب بی‌سابقه 4 قربانی گرفت/ دستور فرمانده کل سپاه به سپاه‌های استانی برای امدادرسانی

گروه اجتماعی: بارندگی چند روز گذشته در نیمه غربی کشور که البته دامنه فعالیت خود را تا مرزهای شرقی نیز گسترش داده هر چند پربار و پربرکت بوده است اما  موج خروشانی از مشکلات را برای هموطنان در بسیاری از استان‌ها، شهرستان‌ها و روستا‌های بزرگ و کوچک به بار آورده است. اعلام خبر مرگ 4 نفر از هموطنان تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش بر اثر سیلاب، قطع راه‌های ارتباطی، تخلیه چندین و چند روستا، ایجاد خسارات میلیاردی به تاسیسات زیربنایی و زمین‌های کشاورزی و ایجاد مشکلات متعدد برای مردم تنها بخشی از حکایت بارندگی‌های چند روز گذشته در کشور است. البته ناگفته نماند عدم رسیدگی فوری به سیل‌زدگان و کم‌توجهی به مقوله پیشگیری از این بحران انتقاد ساکنان این نواحی  و اعضای خانه ملت را نیز در پی داشته است و رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم از ورود این سازمان به ماجرای سیل خبر داده است و گفته: «مدیران کل سازمان بازرسی در استان‌های مربوط، در صحنه حضور دارند و بر روند کارها نظارت می‌کنند». اما در شرایطی که سیلاب راه‌های ارتباطی بسیاری از روستاها را قطع و امدادرسانی به این نواحی را با مشکل مواجه کرده است مسیر ترانزیتی جنوب و محور پلدختر- خرم‌آباد نیز از سیل بی‌نصیب نماند و انسداد این محور سردرگمی رانندگان را در پی داشت. همچنین طی روزهای گذشته قطارهای مسافری جنوب نیز راهی برای رسیدن به استان خوزستان نیافتند و در مبدأ متوقف شدند.
20 استان در محاصره سیلاب
این در حالی است که به گفته معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، بر اثر بارندگی‌های چند روز گذشته ۲۰ استان کشور همچنان با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنند. مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره حوادث سیلاب در کشور، اظهار داشت: از روز دوشنبه هفته گذشته اخطاریه‌های  گوناگونی از سوی هواشناسی برای سیلاب در استان‌ها اعلام شد. وی افزود: با ورود سامانه بارشی به کشور، 20 استان اخطاریه وقوع سیلاب دریافت کردند و تمام دستگاه‌ها در آماده‌باش کامل در این استان‌ها قرار گرفتند.
آمار 4 نفری قربانیان سیل
در شرایطی که معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تعداد قربانیان سیل را 2 نفر اعلام کرده است برخی آمارها از اعداد و ارقام دیگری درباره تلفات سیل حکایت دارد. اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره تلفات سیل خاطرنشان کرد: یک نفر در ایلام و یک نفر نیز در لرستان بر اثر رعدوبرق جان خود را از دست داده‌اند. اما طبق آخرین گزارش‌های دریافتی، سیل در استان ایلام تاکنون 2 کشته برجای گذاشته است، چرا که براساس اعلام محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام  یک زن جوان به دلیل سیل در میمک صالح‌آباد جان خود را از دست داده و امیدعلی سبزی، فرماندار دهلران نیز از مرگ یک راننده تریلر در جریان سیل در شهرستان دهلران خبر داده است. این در حالی است که غرق شدن یک پسربچه 7ساله در شهرستان دلفان را هم باید مرتبط با سیلاب در نظر گرفت.  جعفر طولابی، فرماندار دلفان درباره جزئیات این حادثه بیان داشت: شواهد حاکی از آن است که مهدی مرادی، کودک ۷ساله دلفانی روز پنجشنبه در رودخانه این شهر غرق‌ شده است.
امدادرسانی‌ها ادامه دارد
همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جزئیات امدادرسانی به سیل‌زدگان کشور را تشریح کرد. ناصرچرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام  بخشی از گزارش سیل و آبگرفتگی عنوان کرد: به 3 هزار و 20 تن از هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی امدادرسانی شده است و 3 بیمار نیز به وسیله بالگرد به مراکز درمانی منتقل شدند. چرخساز با بیان اینکه به‌دنبال بارش‌های 2 روز گذشته، امدادگران خدمات لازم را به 3 هزار و 20 تن از متاثران از سیل و آبگرفتگی در 9 استان کشور ارائه کردند،  خاطرنشان کرد: استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی طی بارش‌ها متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند.  به گفته وی، یک نفر در رودخانه گدارخوش شهرستان مهران مفقود شده است.
شیوه امداد صدای نمایندگان را درآورد
این در حالی است که ایجاد مشکلات و  بروز کاستی‌ها در برخی مناطق با انتقاد نمایندگان از شیوه امدادرسانی همراه شد. عیسی دارابی، نماینده اندیمشک در مجلس همزمان با اقدامات امدادگران در مناطق سیل‌زده از عملکرد هلال‌احمر در رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان این منطقه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مدیران مربوط و بویژه هلال‌احمر تا این لحظه به وضعیت روستاهایی که در مسیر رودخانه دز قرار داشته‌ و متحمل خسارات زیادی شده‌اند رسیدگی نکرده‌اند.
وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت کشاورزانی که متحمل خسارات سنگینی از ناحیه سیل شده‌اند، افزود: باید هرچه سریع‌تر وضعیت بیمه این کشاورزان و مردمی که از این راه ارتزاق می‌کردند مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
ورود سازمان بازرسی به حادثه سیل
در همین حال به دنبال خروش هرچه بیشتر سیلاب در بیشتر مناطق کشور سازمان بازرسی نیز برای رسیدگی به این حادثه وارد عمل شد. ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به حادثه سیل در جنوب کشور و ورود سازمان بازرسی به موضوع خاطرنشان کرد: براساس دستوری که به مدیران کل سازمان در استان‌های مربوط دادیم، مدیران ما در صحنه حضور دارند و بر روند امدادرسانی و کمک به مصدومان و خسارت‌دیدگان نظارت می‌کنند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مدیران ما در صحنه حضور دارند و  در نهایت گزارش خود را از روند امدادرسانی به مصدومان و خسارت‌دید‌گان ناشی از سیل و اقدامات دستگاه‌های متولی تکمیل می‌کنند.
دستور رئیس‌جمهور و اعلام آمادگی سپاه
علاوه بر این حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز به دنبال وقوع این حادثه به ستاد مدیریت بحران کشور برای بسیج امکانات و برطرف کردن فوری مشکلات سیل‌زدگان دستور ویژه داد و با توجه به حجم آبگرفتگی‌ها و وسعت دامنه تاخت و تاز سیلاب در کشور نیروهای نظامی نیز برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان وارد عمل شدند.
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران هم درباره ورود این نیرو به فعالیت‌های امدادی در مناطق سیل‌زده عنوان کرد: سرلشکر جعفری، فرمانده‌کل سپاه پاسداران به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داده تا به امدادرسانی به مناطق سیل‌زده بپردازند. اما در پایتخت نیز رئیس شورای شهر تهران برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده اعلام آمادگی کرد. مهدی چمران به آمادگی شهرداری تهران جهت کمک به سیل‌زدگان در استان‌ها اشاره کرد و افزود: در صورت درخواست استان‌ها این کار انجام‌ می‌شود.
خسارت ۲۰۰ میلیاردی سیل در کهگیلویه
بارش شدید باران در کهگیلویه‌و بویراحمد با واردکردن خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به زیرساخت‌ها و حوزه‌های کشاورزی، آبرسانی، برق‌رسانی و راه‎های روستایی همراه شد تا بیش از هر چیز نفس کشاورزی در این استان به شماره بیفتد. این بارندگی‌ها اگرچه ابتدا با طراوت و تازگی همراه بود اما به یکباره شدت گرفت و به گفته سیدعلی وفایی‌مقدم، مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد تاکنون بیش از 200 میلیارد تومان خسارت به این استان وارد کرده است. آبگرفتگی معابر و اختلال در رفت و آمد شهروندان تنها بخش کوچکی از ارمغان باران‌های سیل‌آسا در این استان بود تا با وارد شدن خسارت 50 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی، کشاورزان را نیز غافلگیر کند.
ایلام، کلکسیون مشکلات سیلاب
یکی دیگر از استان‌هایی که طی چند روز گذشته متحمل خسارات فراوان از بارش‌های بهاری شد استان ایلام است. محمدرضا مروارید، استاندار ایلام درباره وضعیت این استان یادآور شد: میزان بارش‌ها در استان ایلام بالا بوده است بویژه میزان بارش‌ها در شهرستان گرمسیری دهلران به حدی بوده که خسارت‌های بسیاری را به‌ بار آورده است. وی با اشاره به زمان فصل برداشت در دهلران افزود: به‌دلیل آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی در این شهرستان خسارت زیادی در حوزه کشاورزی به‌بار آمده است. به گفته استاندار ایلام با جاری‌شدن سیلاب و آبگرفتگی به زیرساخت‌های استان ایلام خسارت‌های سنگینی وارد شده است. علاوه بر این آن‌طور که نورالله تیموری، مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان ایلام گفته است شبکه آب شرب
۴۸ روستای این استان قطع شده و جاری شدن سیل در برخی نقاط استان ایلام از جمله شهرستان‌های آبدانان، دهلران، سیروان و چرداول مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها، راه‌ها، تاسیسات زیربنایی، منازل مسکونی و مزارع کشاورزی وارد کرده است.
سد دز در شرایط بحرانی
به دنبال بارش‌های مداوم باران در استان خوزستان ذخیره آب در سد دز به بالاترین سطح رسید و سرریز حجم آب پشت سد وضعیت بحرانی را در دزفول به‌وجود آورد تا جایی که وزیر نیرو برای بازدید از منطقه راهی خوزستان شد. از سوی دیگر حسن اطاعتی، معاون بهره‌برداری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفته است: اگر سدهای کارون۴، کارون ۳ و گتوند نبودند، خوزستان زیر آب می‌رفت و خسارت‌هایی که از همین سیلاب‌های
۳ روز گذشته برای این استان کشور به وجود می‌آمد غیرقابل تصور و جبران بود. وی افزود: در بارش‌های اخیر 160 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد کارون 4 جمع شد بر این اساس رکورد بزرگ‌ترین سیلاب سال‌های گذشته کشور شکسته شد و سیلابی با دبی ۸ هزار مترمکعب در ثانیه به مخزن سد دز وارد شد.

 

هشدار نسبت به جاری شدن سیلاب در تهران
مدیریت بحران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در شمال تهران از شهروندان خواست از سکونت در حاشیه رودها و سفرهای غیرضرور در محورهای شمالی خودداری کنند.
هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب در شمال تهران، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی که در جنوب غرب کشور فعال بود به سمت شمال شرق کشور در حال حرکت است. به گفته وی، بر همین اساس با توجه به پیش‌بینی بارش در استان تهران بویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز، احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند. مدیرکل بحران استان تهران با تأکید بر اینکه آماده‌باش در برابر سیل و اتخاذ تمهیدات لازم به دستگاه‌های اجرایی و امدادی اعلام شده است،‌ خاطرنشان کرد: حوضه آبریز استان تهران با بیش از
9 رودخانه و مسیل در شمال تهران واقع شده اما احتمال طغیان رودخانه‌ها در ادامه مسیر و مسیل‌ها وجود دارد، از این‌رو هشدار مدیریت بحران به شهروندان این است که نه‌تنها در اطراف رودخانه‌های شمال تهران بلکه در اطراف هیچ یک از رودخانه‌های تهران مستقر نشوند. وی با اشاره به شهروندانی که برای کوهنوردی به ارتفاعات تهران رفته‌اند، گفت: این افراد نیز بهتر است از این اقدام صرف‌نظر کنند.


Page Generated in 0/0066 sec