printlogo


کد خبر: 156116تاریخ: 1395/1/28 00:00
پوتین روی خط
خوشبینی به سوریه، ناامنی در ترکیه

گروه بین‌الملل: در جلسه پرسش و پاسخ تلویزیونی و تلفنی سالانه ولادیمیر پوتین  رکورد  3 میلیون تماس و سوال از سوی مردم به ثبت رسید. ولادیمیر پوتین در این نشست زنده که روز پنجشنبه برگزار شد به 80  مورد از مهم‌ترین سوال‌ها پاسخ داد.
 از جمله اینکه او راه‌حل سیاسی را تنها راه برون‌رفت سوریه از بحران دانسته و گفت که مردم این کشور باید برای برگزاری مذاکرات سیاسی گردهم آیند و قانون اساسی جدید کشورشان را تدوین کنند. با این حال پوتین تاکید کرد مسکو همچنان در کنار دمشق برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط در سوریه می‌ماند. اما مرد اول کرملین در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به گردشگران روسیه درباره سفر به ترکیه هشدار داد و گفت ترکیه برای گردشگران روس ناامن است. او ترکیه را درگیر جنگی داخلی دانسته و رهبران این کشور را  به همدستی با گروه‌های رادیکال متهم کرد. سپس رئیس‌جمهور روسیه  در پاسخ به سوالی دیگر گفت که فکر نمی‌کند تحریم‌های غرب علیه روسیه در آینده‌ای نزدیک لغو شود و کشورش به سیاست‌های ضد تحریمی خود علیه غرب ادامه خواهد داد. اما این نشست سالانه با نخستین واکنش رسمی پوتین به افشاگری مالی موسوم به اسناد پانامایی همراه بود که گفت: «گزارش رسانه‌ها درباره اسناد پاناما تحریک‌آمیز بود و روزنامه آلمانی که عامل انتشار این اسناد بود، تحت نظارت بانک گلدمن ساکس آمریکا فعالیت می‌کند.» به گفته او، مقامات آمریکایی عامل این افشاگری بودند و گزارش‌های رسانه‌ای با هدف تخریب برخی از افراد منتشر شد.  پوتین سپس با استقبال از اعتراف هفته گذشته باراک اوباما مبنی بر اینکه بزرگ‌ترین اشتباهش حمله به لیبی بوده است، کنایه زد: «البته به نظر می‌رسد او به اشتباهاتش ادامه می‌دهد. او می‌خواست به سوریه هم حمله کند اما نگذاشتیم!»
او به این سوال جالب یک دختر 12 ساله روس که «اردوغان یا پروشنکو، کدام را از غرق شدن نجات می‌دهی؟ » به کنایه  پاسخ داد: «نمی‌توان کسی را نجات داد که خودش می‌خواهد غرق شود.»


Page Generated in 0/0052 sec