printlogo


کد خبر: 156120تاریخ: 1395/1/28 00:00
چهارگوشه

محبوبیت کامرون  در سراشیبی سقوط
نظرسنجی یوگاو برای روزنامه تایمز نشان می‌دهد، حمایت انگلیسی‌ها برای ماندن در اتحادیه اروپایی با حامیان خروج از این اتحادیه اقتصادی - سیاسی تقریبا به یک اندازه و حدود 39 درصد است. در این میان
5 درصد گفته‌اند که رای‌ نمی‌دهند و
17 درصد هم هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز میزان محبوبیت دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با 8 درصد کاهش به 21 درصد از ماه فوریه رسیده است. در این میان میزان اعتماد به جرمی کوربین، رهبر اپوزیسیون کارگر با 2 درصد افزایش به
28 درصد رسیده است.

آزادسازی شهر استراتژیک هیت
فرماندهی عملیات مشترک عراق از آزاد‌سازی کامل شهر هیت در استان الانبار خبر داد. به گفته منابع عراقی، عملیات آزادسازی هیت با کمک نیروی هوایی ارتش و جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش انجام شد و در جریان آن بیش از 100 تروریست کشته شدند. نیروهای عراقی 31 مارس گذشته عملیات آزادسازی شهر هیت را آغاز کردند. این شهر مناطق غرب الانبار را به شهر رمادی، استان صلاح‌الدین و مرزهای سوریه وصل می‌کند و یک شهر استراتژیک است.

آزمایش موشکی ناکام سئول
مقام‌های دفاعی کره‌جنوبی، جمعه اعلام کردند پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی که در روز تولد موسس این کشور صورت گرفت، ظاهرا شکست خورده است. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش داد این ناکامی درباره پرتاب یک موشک جدید و قدرتمند میان‌برد بود، با این حال این امر نشان می‌دهد کره‌شمالی می‌تواند روزی به پایگاه‌های موشکی آمریکا در آسیا دسترسی یابد. مقام‌های آمریکایی و کره‌جنوبی به ارائه جزئیات دقیق درباره نوع موشک اشاره نکردند.

اس 500  هم آمد
نیروی هوا ـ فضای روسیه در آینده نزدیک اولین نمونه‌های سامانه موشکی دفاع هوایی اس 500 را دریافت می‌کند. به گزارش خبرگزاری تاس، ویکتور گومنی، معاون فرمانده کل نیروی هوا ـ فضای روسیه ضمن اعلام این مطلب گفت کارهای طراحی و آزمایش‌ها برای راه‌اندازی این سامانه رو به پایان است. کار طراحی سامانه دفاع هوایی و موشکی اس 500 حدود سال‌های 2002 و 2003 میلادی آغاز شد. این سامانه برای حمله به اهداف آئرودینامیک در مسافت‌های طولانی، موشک‌های مافوق صوت کروز و همچنین مبارزه با اهداف بالستیکی از جمله بلوک‌های رزمی موشک‌های قاره‌پیما در نظر گرفته شده است.

نام رسمی جمهوری چک تغییر می‌کند
یورونیوز گزارش داد، وزیران و سران مجالس جمهوری چک با تغییر نام این کشور به «چکیا» و ثبت این نام جدید در سازمان ملل موافقت خواهند کرد. چکیا معادل واژه چکی «چسکو» است که هم‌اکنون در رقابت‌های ورزشی و تبلیغ این کشور و تولیدات آن به‌کار می‌رود. اگرچه کشورهای ایتالیا، آلمان و اسلواکی نام کوتاه این جمهوری را به کار می‌برند ولی انگلیسی‌زبانان از عنوان جمهوری چک استفاده می‌کنند.

برکناری الجبوری
 استیضاح العبادی
نمایندگان پارلمان عراق به برکناری سلیم الجبوری، رئیس و 2 نایب‌رئیس پارلمان رای دادند. به گفته عدنان جنابی، رئیس سنی مجلس از ائتلاف وطنیه، با رای ۱۷۴ نماینده که به شکل قانونی خواستار برکناری هیأت‌رئیسه پارلمان شدند، این هیأت بر پایه قانون اساسی برکنار شد. این اتفاق در نتیجه بحران سیاسی ناشی از اختلاف بر سر معرفی کابینه جدید تکنوکرات مورد ادعای حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روی داده است. تحصن‌کنندگان پارلمانی همچنین اعلام کرده‌اند اعتراض‌های‌شان در همین حد محدود نمی‌ماند و در تلاش برای استیضاح نخست‌وزیر هستند.
 


Page Generated in 0/0068 sec