printlogo


کد خبر: 156130تاریخ: 1395/1/28 00:00
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان کرد
سود محصولات کشاورزی در جیب واسطه‌گران

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: به منظور کنترل بازار محصولات کشاورزی و حذف واسطه‌های زائد، میادین میوه‌ و تره‌بار در زنجان ایجاد می‌شود.
عبدالله جعفری در گفت‌وگو با تسنیم در زنجان با اشاره به وضعیت کلی بازار محصولات کشاورزی استان در سال 94 اظهار داشت: خوشبختانه بازار مصرف محصولات کشاورزی سال قبل بسیار آرام و قابل قبول بوده به این معنی که نرخ عمده قیمت‌ها در بازار کاملا به نفع مصرف‌کننده گزارش شده است. وی با اشاره به قیمت‌های سربار تحمیل شده به تولیدکننده اصلی تصریح کرد: متاسفانه قیمت‌های سنگین هزینه‌های سربار از جمله هزینه حمل بار و دستمزد کارگر و سایر به کشاورزان به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی تحمیل شده است.
مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ محصول تازه‌ای در بازار محصولات کشاورزی استان زنجان عرضه نمی‌شود و تمام میوه‌های توزیع شده انباری و ذخیره‌ای است.
وی قیمت پیاز در بازار زنجان را یکهزار تا یکهزار و 500 تومان عنوان کرد و گفت: وضعیت بازار این محصول به هیچ عنوان به نفع تولیدکننده نیست.
جعفری با اشاره به قیمت گزاف میوه‌های نوبرانه در بازار مصرف زنجان تصریح کرد: واقعیت این است که تقاضای موجود سبب افزایش قیمت این محصولات در بازار مصرف شده است و حتی کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان اصلی از فروش این محصولات به اندازه واسطه‌گران سود نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه محصولات نوبرانه موجود در بازار در کنار بالا بودن قیمت به هیچ عنوان دارای ارزش غذایی نیستند از مردم خواست از خریداری این محصولات امتناع کنند.  وی گفت: کاهش تقاضای مردم برای خرید میوه‌های نوبرانه، تنها راه شکستن قیمت‌ها است. این مقام مسؤول ادامه داد: سریال نامعقول بودن قیمت نوبرانه‌ها هر‌ساله تکرار می‌شود و مردم نیز هر‌سال از نبود قدرت خرید برای میوه‌هایی مثل گوجه‌سبز شکایت می‌کنند. در واقع میوه نوبرانه زمانی از سال وارد بازار می‌شود که محصول مشابه دیگری برای رقابت وجود ندارد و همین مساله موجب می‌شود تولیدکننده‌ها و واسطه‌ها از فضای موجود سوء‌استفاده کرده و محصول خود را با قیمت دلخواه روانه سبد کالای مردم کنند. مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه ضمن ابراز تاسف از قرار داشتن بخش عمده‌ای از بازار در دست واسطه‌‌ها و دلالان افزود: به منظور کنترل بازار محصولات کشاورزی و حذف واسطه‌های زائد، میادین میوه‌ و تره‌بار در زنجان ایجاد می‌شود.
زنجیره تأمین ۵ محصول شاخص در استان
مدیرعامل تعاون روستایی استان زنجان نیز اخیرا از تشکیل زنجیره تامین ۵ محصول شاخص زنجان در راستای اجرای طرح آمایش محصولات کشاورزی با هدف مدیریت بازار محصول زیتون، سیر، سیب‌زمینی، پیاز و موادلبنی از تولید تا عرضه خبر داد. محمود نوری ضمن حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی اظهار داشت: برای سر و سامان بخشیدن به بازار محصولات کشاورزی، مسؤولان و تولیدکنندگان اصلی این بخش یعنی کشاورزان باید در یک سو و با یک هدف مشخص برنامه‌های تدوین شده را عملیاتی کنند. وی تصریح کرد: معتقدیم تا زمانی که بازار محصولات کشاورزی به صورت مشخص تعیین نشده با هدررفت منابع مواجه هستیم.
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان زنجان با اشاره به برنامه‌های این دستگاه در زمینه ارتقای جایگاه بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: این سازمان طرح آمایش محصولات کشاورزی را با هدف مدیریت بازار در این بخش از تولید تا عرضه در دستور کار قرار داده است. وی گفت: پس از بررسی‌های انجام شده مقرر شد تشکیل زنجیره تامین 5 محصول شاخص زنجان اعم از زیتون، سیر، سیب‌زمینی، پیاز و موادلبنی با هدف کنترل بازار محصولات هدف از سر مزرعه تا سفره مصرف‌کنندگان در دستور کار سازمان تعاون روستایی استان و حتی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.  نوری با اشاره به تولید سالانه حدود 140 هزار تن سیب زمینی در شهرستان خدابنده افزود: علاوه بر آن حدود 33 درصد محصولات زیتون کشور در شهرستان طارم تولید می‌شود که ضروری است دست‌اندرکاران این بخش به صورت جدی در کنترل بازار محصولات کشاورزی بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند. وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از برند استان زنجان در 5 محصول یاد شده و مرغ و ماهیان سردآبی تولید شده در ماهنشان و کشمش در ابهر خاطرنشان کرد: برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی باید به استقرار صنایع تبدیلی مورد نیاز و برای جذب مشتری در بازار باید به ذائقه مشتری و نوآوری در تولید محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشیم.


Page Generated in 0/0062 sec