printlogo


کد خبر: 156135تاریخ: 1395/1/28 00:00
جدیدترین گزارش وزارت خارجه آمریکا
انتخاب روحانی غیر‌دموکراتیک بود

گروه سیاسی: وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش سالانه‌اش درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف، به‌رغم تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود روابط با واشنگتن مدعی شد روی کار آمدن حسن روحانی در سال 92 ناشی از انتخاباتی غیرآزاد بوده است. این گزارش که در ساعات پایانی روز چهارشنبه منتشر شده است، به ارزیابی آمریکایی‌ها از حقوق بشر در کشورهای مختلف در سال 2015 می‌پردازد. در بخشی از این گزارش 45 صفحه‌ای به‌رغم اذعان به «مشارکت مردمی بالا» در انتخابات سال 92 و برگزاری «مناظره‌های آزاد»، ادعا شده فرآیند تایید صلاحیت نامزدها با «معیارهای دلبخواه»- به تعبیر واشنگتن- موجب «محدود شدن آزاد و منصفانه بودن این انتخابات شده است». گزارش جدید واشنگتن درباره ایران با یادآوری اینکه آمریکا در تهران سفارت ندارد نوشته این گزارش با استناد به منابع غیردولتی آمریکا تنظیم شده است.  
به گزارش باشگاه خبرنگاران، یکی از منابع مورد استناد وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، «مرکز مستندسازی اسناد حقوق بشر ایران» است که تأمین مالی آن را وزارت خارجه آمریکا و دولت کانادا برعهده دارند و وزارت اطلاعات ایران، سال 88 آن را یکی از 60 «موسسه خارجی فعال در اغتشاشات» معرفی کرده است.   گزارش حقوق بشر آمریکا درباره ایران که به دلیل روش‌شناسی نادرست، اتخاذ استانداردهای دوگانه، غرض‌ورزی و عدم رعایت اصل بی‌طرفی، نادیده گرفتن فرهنگ بومی و سبک زندگی سایر کشورها و مداخله‌جویی‌ در امور کشورها انتقادات فراوانی به همراه داشته، همانند سال گذشته، بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی- اجتماعی و زمینه‌های مذهبی، یکی از محورهای اتهام‌پراکنی علیه ایران را عدم توجه به آنچه حقوق همجنس‌بازان خوانده شده قرار داده است.
پیش‌شرط اروپا برای بهبود روابط
یکی از راهکارها و شاید بتوان گفت تنها راهکار دولت یازدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی و پیشرفت کشور، به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای کشورمان و رفع تحریم‌ها بوده است. هر چند بسیاری به دولت توصیه کردند به جای نگاه به بیرون به پیشرفت درون‌زا توجه داشته باشد لیکن دولت، کلید قفل وضعیت کشور را در تحقق برجام تلقی می‌کرد. اکنون نزدیک به 100 روز از عملیاتی شدن برجام از سوی طرف غربی می‌گذرد و در عرصه اقتصاد، تحولی ملموس در جامعه به چشم نمی‌خورد. پس از توافق هسته‌ای، آمریکا همچنان ایران را به بهانه‌های واهی تحریم می‌کند و تا به امروز اجازه دسترسی ایران به دلار را نداده است. ایران براساس برجام به تمام تعهداتش عمل کرده است ولی طرف غربی مسائل دیگری همچون آزمایش‌های موشکی و وضعیت حقوق بشر را موانع توسعه روابط با ایران می‌خواند. در همین راستا قرار است امروز فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی وارد ایران شود. در همین راستا روز گذشته 690 تن از نمایندگان مجلس اروپا در نامه‌ای به موگرینی نوشته‌اند شرط اصلی آنها برای بهبود روابط، بهبود شرایط حقوق بشر در ایران است. «ماریچه اسخاکه» یکی از نمایندگان مجلس اروپا به همراه 60 نماینده دیگر، در این نامه آورده‌اند: «خیلی از مسائل باید با ایران مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد ولی اتحادیه اروپایی باید با شفافیت (به طرف مقابل) بفهماند که حقوق بشر، اصلی‌ترین بحث مورد توجه ماست و همه تماس‌ها (با ایران) به بهبود شرایط حقوق‌بشر در ایران مشروط خواهد بود». اسخاکه در ادامه نامه خود، برای عملیاتی شدن گفت‌وگوهای حقوق‌بشری در تهران، راهکار هم پیشنهاد داده و نوشته: «همراه بردن «سالوروس لامبرینیدیس» نماینده ویژه اتحادیه اروپایی در زمینه حقوق‌بشر در این سفر می‌تواند پیامی روشن برای نشان دادن اولویت‌های اتحادیه (به مقامات ایران) باشد». نمایندگان اروپایی در بخش دیگری از نامه از مسؤول سیاست خارجی اتحادیه خواسته‌اند نقش ایران در تحولات «منطقه ناآرام» خاورمیانه هم روی میز مذاکرات قرار بگیرد. تعریف قانون‌گذاران اروپایی از نقش ایران به این شرح است: «اگر بخواهیم برای بحران خاورمیانه، راهکاری پیدا کنیم، حمایت ایران از حزب‌الله و رژیم سوریه(!) و نفوذ این کشور در مسائل سیاسی عراق و یمن، باید مورد بررسی قرار بگیرد».
اسخاکه و دیگر نمایندگان، شرط برقراری روابط حسنه میان اتحادیه اروپایی و ایران را اینگونه به موگرینی گوشزد کرده‌اند: «اگر مقامات ایران می‌خواهند در روابط با اروپا، اعتمادسازی کنند، باید اقدام برای بهتر شدن شرایط زندگی شهروندان خود و دیگر مردمان منطقه را انتخاب کنند».


Page Generated in 0/0080 sec