printlogo


کد خبر: 156159تاریخ: 1395/1/29 00:00
منابع روس اعلام کردند
آزمایش موفق سامانه‌های اس 300 در ایران

منابع روس اعلام کردند آنچه در رسانه‌ها به‌عنوان نخستین محموله‌های سامانه موشکی دفاع هوایی اس 300 ارسالی به ایران عنوان شده است، نخستین محموله در چارچوب قرارداد امضاشده میان ایران و روسیه نبود. بر این اساس محموله مورد نظر که هفته گذشته وارد انزلی شده بود؛ پنجمین محموله از سری پدافند موشکی اس 300 بوده است که وارد ایران شده است.  منابع روس اعلام کردند آنچه در رسانه‌ها به‌عنوان نخستین محموله‌های سامانه موشکی دفاع هوایی اس 300 ارسالی به ایران عنوان شده است، نخستین محموله در چارچوب قرارداد امضاشده میان ایران و روسیه نبود. به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع آگاه روس با بیان اینکه محموله‌های تحویل ‌شده به ایران در چارچوب قرارداد امضاشده میان ایران و روسیه نبود، گفت: «نخستین محموله نه‌فقط با موفقیت به ایران رسانده شده، بلکه تاکنون آزمایش نیز شده است. طرف ایرانی هیچ شکایتی درباره مشخصات فنی موشک‌ها مطرح نکرده و پرتاب آنها به‌طور عادی انجام شده است». دیمیتری راگوزین، معاون نخست‌وزیر روسیه پیش‌تر آغاز تحویل سامانه‌های
اس 300 به ایران را تایید کرده بود. حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش‌تر درباره تحویل سامانه
اس ۳۰۰ روسیه به ایران گفته بود: «توافقات میان 2 کشور حاصل شده و در مسیر اجراست و مرحله نخست قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرد و امیدواریم تا پایان قرارداد مراحل آن طی شود».  همچنین خبرگزاری اینترفکس روسیه به‌نقل از برخی منابع از عملیاتی شدن سامانه اس ۳۰۰ در ایران خبر داد. این خبرگزاری گزارش کرده بود ایران تابستان 2016 سیستم‌های اس 300 را عملیاتی می‌کند.
تهدید اسرائیل خنثی شد
هاکان گونش، استاد دانشکده سیاست‌شناسی و مناسبات بین‌المللی دانشگاه استانبول در مصاحبه با اسپوتنیک عقیده خود را راجع به موقعیت پیش‌آمده در ایران پس از آنکه روسیه بخش اول سامانه پدافند هوایی اس300 را به آنجا فرستاد در میان گذاشته، خاطرنشان کرد این اقدام تهدیدات اسرائیل مبنی بر ایراد ضربه به ایران را خنثی کرده ولی در چشم‌انداز می‌تواند موجب پیدایش تنش‌ها بین ایران و کشورهای ضد‌ایران شود. گونش تأکید کرد تحویل مجتمع‌های اس300، دفاع ایران را به مراتب تحکیم و تهدیدات اسرائیل به آن کشور را بی‌اساس کرد. این کارشناس گفت: «در درجه اول اسرائیل و عربستان‌سعودی بودند که افزایش تنش‌ها پیرامون تحویل اس300 روسیه به ایران را تحریک کردند. اس300 یک پدافند دفاعی بوده و برای هیچ کشوری خطر ایجاد نکرده و سلاح تهاجمی نیست و هدف آن تأمین امنیت آسمان خود در برابر حمله از خارج است».
 


Page Generated in 0/0066 sec