printlogo


کد خبر: 156161تاریخ: 1395/1/29 00:00
اخبار

قدرت‌های خارجی نمی‌توانند برای سرنوشت کشوری تصمیم بگیرند
حسن روحانی عصر دیروز در یک نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه شرکت کرد.روحانی در این نشست خبری با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای یکی از موضوعاتی بود که هم در نشست خصوصی و هم در نشست راهبردی دو طرف مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، اضافه کرد: منطقه ما با مشکلات زیادی مواجه است. مردم یمن با کشتارهای بی‌رحمانه‌ای مواجه هستند، در سوریه ناامنی و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه ادامه دارد، در عراق ثبات مطلوب را شاهد نیستیم. البته در دیگر کشورهای اسلامی هم مثل افغانستان و پاکستان آن ثبات مطلوب وجود ندارد که ما باید به همه این کشورها برای ثبات امنیت کمک کنیم زیرا این کمک‌ها هم وظیفه شرعی و دینی ما و هم به نفع جهان اسلام، منطقه و دو ملت خواهد بود.  به گزارش فارس، روحانی تاکید کرد: خوشبختانه در اصول هیچ اختلاف نظری ما با یکدیگر نداریم. در اینکه مرزهای کشورها باید ثابت بماند و ما تجزیه را در هیچ کشوری نمی‌پسندیم، ثبات این کشورها مورد تاکید همه ما است و کشتار و جنگ باید متوقف شود و با تروریسم هم باید به هر شکل و نامی مبارزه قاطع و جدی صورت بگیرد و اینکه در نهایت سرنوشت هر کشوری در اختیار مردم آن کشور است و هیچ قدرت خارجی برای سرنوشت هیچ کشوری نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.  روحانی ادامه داد: ما در همه این موارد اتفاق نظر داشته‌ایم. البته ممکن است در موارد جزئی اختلاف‌نظرهایی داشته باشیم که این بسیار طبیعی است.

وزارت خارجه نقض برجام
را اعلام کند
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح جامعه سوالات متعددی درباره برجام و مباحث مربوط به نقل و انتقال مالی مطرح است اما متاسفانه دوستان در دولت واقعیت‌ها را آنگونه که هست ارائه ندادند.  کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دعوت از خبرنگاران به بانک مرکزی و بازدید از سالن سوئیفت خاطرنشان کرد: آنها طوری در این قضیه برخورد کردند که انگار مشکل اصلی ما داستان سوئیفت است در حالی که سوئیفت به‌عنوان سیستم پیام‌رسان بین بانک‌هاست و سوئیفت دلاری نیز باز نشده است. وی با اشاره به نقض بندهای مختلف توافق از جمله بندهای 24، 26 و 28 تصریح کرد: ایران باید بتواند طبق برجام از نکات مثبت مندرج در توافق استفاده کند که یکی از آنها عدم ایجاد مشکل در حوزه بانکی و مالی است که به گفته آقای سیف، ما در این زمینه مشکل داریم و این خلاف برجام است. ایزدی تاکید کرد: دوستان ما در وزارت خارجه باید اعلام کنند برجام نقض شده است اما متاسفانه ما نه‌تنها شاهد این کار نیستیم بلکه برخی مقامات دولت دست به توجیه اقدامات نقض‌کننده طرف مقابل می‌زنند. کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هنوز مشکل تبدیل پول «UTURN» برای ایران حل نشده است؛ یوترن زمانی متوقف شد که وزارت دارایی آمریکا بیانیه داد و گفت این دسترسی به خاطر قطعنامه 1803 و مباحث هسته‌ای ایران است اما اکنون که ما به توافق هسته‌ای رسیده‌ایم، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای باید لغو شود که هنوز اینگونه نیست.

مطالبات آمریکا از زبان اصلاح‌طلبان
کولایی: برجام منطقه‌ای اجرا شود
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در یادداشتی به قلم الهه کولایی با عنوان «ایران به دنبال تکرار برجام در منطقه باشد» صراحتا خواستار استفاده از الگوی ناموفق برجام در دیپلماسی منطقه شد.  در حالی که این روزها ناموفق بودن و غیرقابل اعتماد بودن مدل برجام روزبه‌روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، نویسنده این یادداشت می‌نویسد: «به راستی که الگوی مورد استفاده دولت یازدهم در برجام، ظرفیت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. پس جا دارد دولتمردان ما بار دیگر دنبال تکرار این تجربه باشند اما این ‌بار نه با غرب، بلکه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران کشورهای اسلامی در سازمان و مجمعی که اساس تشکیل آن تقویت همکاری میان کشورهای اسلامی است».


Page Generated in 0/0149 sec