printlogo


کد خبر: 156194تاریخ: 1395/1/29 00:00
پایان آمریکا

دستگیری هنرپیشه معروف در مقابل کنگره
رشد جنبش ضدسرمایه‌داری  آمریکا
هنرپیشه مشهور آمریکایی به‌خاطر اعتراض به نظام سرمایه‌داری در ایالات متحده دستگیر شد. در حالی که در ماه‌های اخیر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 2016، آمریکایی‌ها بارها شاهد تظاهرات مردم معترض به نظام کاپیتالیستی بوده‌اند، صدها تن از معترضان در چند روز گذشته به دعوت جنبش موسوم به «بهار دموکراسی» مقابل ساختمان کنگره موسوم به«کپیتال هیل» تحصن کردند که از این تعداد
800 نفر دستگیر شده‌اند. رزاریو داوسون، بازیگر آمریکایی که از هواداران برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری است نیز جزو بازداشت‌شدگان مقابل ساختمان کنگره بوده است. داوسون در میان معترضانی بود که با در دست داشتن پرچم آمریکا مقابل مقر 2 مجلس سفلی و علیا یعنی خانه نمایندگان و سنا تجمع کرده بودند. نیروهای پلیس فدرال واشنگتن پس از بازداشت این بازیگر و بازجویی، او را به پرداخت جریمه‌ای 50 دلاری محکوم کردند. داوسون پس از آزاد شدن اعلام کرد: «می‌خواستم شخصاً با مردمی که خود را به خطر می‌اندازند ابراز همبستگی کنم و توجه عموم را به این موضوع که به نظرم بسیار مهم است، جلب نمایم.» جنبش بهار دموکراسی بر این باور است که احزاب ذی‌نفعِ خاصی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سیطره دارند. معترضان از کنگره آمریکا می‌خواهند قوانینی را که مانعی برای تغییر تصمیم‌های دادگاه عالی در رابطه با قدرت دادن به سرمایه‌داران آمریکایی و تسلط آنها بر سیاست محسوب می‌شود، لغو کند. در نظام سرمایه‌داری، ثروت اولین عامل تعیین‌کننده در تمام امور تلقی می‌شود و هر جریان یا فردی که ثروت بیشتری داشته باشد، در واقع از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود. دونالد ترامپ و تد کروز از حزب جمهوری‌خواه و  هیلاری کلینتون و برنی سندرز از حزب دموکرات، نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شوند که در این بین سندرز که در گذشته یک سوسیالیست محسوب می‌شده، تنها نامزد حزبی و غیرمستقل سرشناسی است  که دیگر نامزدهای مطرح را  به سود بردن از نظام سرمایه‌داری آمریکا محکوم می‌کند.

انتقاد سازمان ملل؛ نفرت پراکنی ضداسلامی نامزدهای آمریکایی
گروه بین‌الملل: کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل ضمن انتقاد شدید از لفاظی‌های انتخاباتی آمریکا اعلام کرد نامزدهای انتخاباتی «شبح زشت اختلاف نژادی و مذهبی» را احیا کرده‌اند. زید رعدالحسین، جمعه طی یک سخنرانی با عنوان «در مسیر خشونت» در شهر کلیولند آمریکا گفت: «تهمت‌های نفرت‌پراکنانه‌ای را علیه خارجی‌ها شنیده‌ایم و برخی نامزدها از جاسوسی گسترده از مردم به خاطر عقاید مذهبی آنها حمایت کرده و سیستم‌های گسترده و تبعیض‌آمیزی برای خطاب قرار دادن و اعمال تبعیض علیه مسلمانان وجود دارد». الحسین خاطرنشان کرد: «در جریان آنچه شاید انتخابی حیاتی برای ریاست این کشور در سال‌های آینده باشد، ما شاهد حملات تمام‌عیار - در پوشش هنجارشکنی شجاعانه - به برخی اصول نزاکت و یکپارچگی اجتماعی مورد قبول جامعه آمریکایی بوده‌ایم». کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل همچنین افزود بهای لفاظی‌های «تفرقه‌انگیز و خطرناک» نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را مردم بی‌گناه می‌پردازند. ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه  به‌خاطر موضع‌گیری تند درباره زنان، مهاجران و مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفته است. اظهارات این میلیاردر جنجالی اهل نیویورک با محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده و فعالان مسلمان آمریکایی متذکر شده‌اند صحبت‌های ترامپ موج اسلام‌هراسی را در آمریکا تشدید می‌کند.
 


Page Generated in 0/0057 sec