printlogo


کد خبر: 156218تاریخ: 1395/1/30 00:00
57 درصد سوری‌ها در انتخابات پارلمانی شرکت کردند
خیز اروپا برای عادی‌سازی روابط با دمشق

گروه بین‌الملل: کمیته عالی انتخابات سوریه نتایج دومین انتخابات پارلمانی در این کشور را که چهارشنبه برگزار شد، اعلام کرد. هشام الشعار، رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه، عصر شنبه در کنفرانس مطبوعاتی اسامی پیروزشدگان در انتخابات را اعلام و تأکید کرد: کمیته‌های فرعی انتخابات در تمام استان‌ها شمارش آرا را به پایان رسانده و نتایج را به ما اعلام کردند. براساس نتایج حدود
8 میلیون و 834 هزار و 994 نفر حق رأی داشتند که از این میان 5 میلیون و
85 هزار و 444 نفر رأی دادند که به این ترتیب میزان مشارکت در انتخابات به 56/57 درصد رسید. انتخابات پارلمانی سوریه روز چهارشنبه همزمان با آغاز مذاکرات صلح این کشور در ژنو برگزار شد. حضور مردم سوریه در پای صندوق‌های رای به اندازه‌ای گسترده بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود «انتخابات پارلمانی در سوریه مهر تاییدی برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است».
نتایج انتخابات 13 آوریل نشان داد لیست‌ الوحده الوطنیه که حزب بعث اعلام کرد و در برگیرنده نامزدها و احزاب همپیمان آن بود با تمام نامزدهایش در تمام استان‌ها پیروز شد. روزنامه بعث وابسته به حزب حاکم سوریه در 24 ماه مارس لیست نامزدهای «الوحده الوطنیه» را با 200 نامزد منتشر کرده بود. به این ترتیب لیست حزب بعث اکثر کرسی‌های پارلمان را که تعداد آن 250 کرسی است به دست آورده است.
 یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سوریه در انتخابات اخیر برپایی انتخابات در استان‌های جنگ‌زده بود. اگرچه رسانه‌های غربی ادعا می‌کردند مردم در مناطق جنگی به دلیل مخالفت‌شان با نظام سوریه در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در این مناطق صحت پیش‌بینی این رسانه‌ها را زیر سوال برد. تنها استان‌هایی که نتوانستند در این رأی‌گیری شرکت کنند، مردم استان‌های ادلب و الرقه بودند که به دلیل حضور تروریست‌ها نتوانستند در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند اما در دیگر مناطق مردمی که می‌توانستند از استان و شهر خود خارج شوند، با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه رأی‌گیری در استان‌های همجوار در رأی‌گیری شرکت می‌کردند. استقبال مردم سوریه از انتخابات چند پیامد جدی دارد:
- اهرمی موثر برای وزن‌کشی جایگاه و منزلت دولت و معارضان بین مردم این کشور است.
- وزن دولت این کشور را در مذاکرات جاری در ژنو بیشتر می‌کند.
- پشتوانه محکمی برای مشروعیت یافتن ادامه تهاجم نظامی ارتش سوریه و متحدان آن به مواضع شورشیان و تروریست‌ها در صورت شکست
آتش‌بس است.
- ادعا‌های دموکراتیک کشور‌های غربی را در توجیه حمایت از شورشیان و تروریست‌ها در سوریه، زیر سوال می‌برد.
هرچند برگزاری انتخابات در سوریه یک گام مهم در مسیر تحقق فرآیند سیاسی در کشور است، اما با توجه به این پیامدها طبیعی است کشورهای غربی حامی شورشیان سوری اهمیت این انتخابات را نادیده انگارند و حتی آن را «اقدامی تحریک‌آمیز» بدانند یا ادعا کنند باعث به‌وجود آمدن فضای نامناسب و تضعیف مذاکرات صلح ژنو می‌شود. در هر حال، ظاهرا در واکنش به انتقادات به انتخابات سوریه و برای اینکه این رویداد بزرگ سیاسی در سوریه مغایر با روند مذاکرات در ژنو به نظر نرسد، روسیه اعلام کرد انتخابات پارلمانی سوریه برای تقویت ساختار حکومت کنونی در این کشور تا زمانی که مذاکرات صلح زمینه را برای انتخابات جدید هموار کند، ضروری است.
هیأت دولت سوریه در راه چک
وزارت خارجه جمهوری چک اعلام کرد که معاون وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه سفری 3 روزه به این کشور خواهد داشت. این اقدام در واقع در راستای روند عادی‌سازی روابط میان دمشق و کشورهای اروپایی است. طبق بیانیه این وزارتخانه، قرار است فیصل مقداد در سفر خود با وزرای خارجه، دارایی و صنعت و تجارت این کشور در پراگ دیدار و درباره «بازسازی سوریه و نقش چک در این راستا» صحبت کند. نوامبر گذشته معاون وزیر خارجه چک در امور اقتصادی به دمشق سفر کرده بود. به گفته مسؤولان وزارت خارجه جمهوری چک، هدف سفر مقداد به این کشور «بررسی چگونگی مشارکت پراگ در اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه، بررسی افزایش حمایت انسانی چک از سوری‌ها با همکاری سفارت این کشور در دمشق و حمایت از روند مذاکرات کنونی سوریه در ژنو» است. مقداد پیش‌تر در گفت‌وگو با المیادین گفته بود که هیات‌های سیاسی سوریه بزودی به کشورهای اروپایی سفر خواهند کرد. به نظر می‌رسد جمهوری چک اولین مقصد هیأت‌های سوری باشد. این اقدام در راستای روند عادی‌سازی روابط میان دمشق و کشورهای اروپایی است.
 


Page Generated in 0/0058 sec