printlogo


کد خبر: 156223تاریخ: 1395/1/30 00:00
چهارگوشه

قطعنامه یونسکو خشم نتانیاهو را برانگیخت
مسجدالاقصی
فقط محل عبادت مسلمانان است
قطعنامه اخیر یونسکو درباره مسجدالاقصی مبنی بر اینکه این مکان مقدس صرفا محل عبادت مسلمانان است، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را بشدت عصبانی کرده است. بنیامین نتانیاهو، روز شنبه گفت تصویب این قطعنامه، «تصمیم نامعقول دیگری از سوی سازمان ملل است. یونسکو ارتباط تاریخی منحصر به فرد یهودیت به کوه معبد (حرم قدس شریف) را نادیده می‌گیرد.» در قطعنامه شاخه فرهنگی سازمان ملل(یونسکو)  اسرائیل به عنوان «قدرتی اشغالگر» معرفی شده و در آن برای مسجدالاقصی و دیوار براق از اصطلاح عربی آنها استفاده شده است. در متن این قطعنامه، تل‌‌آویو به «حفر گورهای جعلی یهودی» در گورستان مسلمانان و ادامه ایجاد تغییراتی در «بسیاری از بقایای اسلامی و بیزانسی» در اماکن اشغالی که یهودیان برای عبادت استفاده می‌کنند متهم شده است. قطعنامه یونسکو همچنین از اقدام اسرائیل در ایجاد «محدودیت دسترسی» به اماکن مذهبی برای مسلمانان و محاصره باریکه غزه بشدت انتقاد کرده است.

اعتصاب کارگران نفت کویت
هزاران نفر از کارگران صنعت نفت کویت در اعتراض به طرح دولت برای کاهش دستمزدهایشان از روز یکشنبه اعتصابی «بی‌پایان» را آغاز کرده‌اند. سیف القحطانی، رئیس اتحادیه کارگران نفت کویت ضمن اعلام این خبر گفت: «این اعتصاب بی‌پایان تا برآورده شدن خواسته‌های کارگران ادامه خواهد داشت». به گفته القحطانی، تولید در برخی سایت‌های نفتی کویت متوقف شده است. این اعتصاب همزمان با نشست نفتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در دوحه قطر آغاز شده است.

زلزله عظیم در اکوادور
در زمین‌لرزه 7/8 ریشتری در شمال غرب اکوادور دست‌کم 77  نفر جان باخته‌اند و بیش از 588 نفر زخمی شدند. این زمین‌لرزه، شنبه به وقوع پیوست و مناطق نزدیک به کانون زلزله دچار «خسارت قابل توجهی» شدند. مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام از احتمال شکل‌گیری موج‌های سونامی خطرناک در برخی مناطق ساحلی خبر داده است. دولت اکوادور نیز از مردم خواست مناطق ساحلی شمال غرب این کشور را ترک کنند و به زمین‌های مرتفع‌تر بروند. رئیس‌جمهور اکوادور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

 40 نفر قربانی زلزله ژاپن
در حالی که شمار قربانیان 2 زلزله شدید در جنوب ژاپن طی 3 روز گذشته به بیش از 40 نفر رسیده است، پیش‌بینی وقوع توفان‌‎های تازه خطر رانش زمین را افزایش داده است. یوشی هید سوگا، دبیر کابینه ژاپن در یک نشست مطبوعاتی گفت: در مناطق مختلفی مردم زنده به گور شده‌اند. زلزله صبح روز شنبه 7 ریشتر قدرت داشت و چون بسیاری از منازل مسکونی و ساختمان‌های شهر کوماموتو در جنوب ژاپن به خاطر زلزله 2/6 ریشتری شامگاه پنجشنبه آسیب دیده بودند، ویرانی این شهر را فراگرفت.

کابینه رژیم صهیونیستی در جولان
کابینه رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار جلسه خود را در جولان اشغالی برگزار کرد. هدف بنیامین نتانیاهو از تشکیل جلسه کابینه در جولان اشغالی، رساندن این پیام است که خروج این رژیم اشغالگر از جولان برای همیشه منتفی است. رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند بنیامین نتانیاهو نگران فشار جامعه جهانی به اسرائیل برای خروج از جولان در صورت حصول توافق در مذاکرات سوریه در ژنو است. رژیم صهیونیستی از سال 1967 بخشی از بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرده است.

طرح «بی» سعودی درباره یمن
یک سایت آمریکایی فاش کرد عربستان سعودی تصمیم دارد طرح «بی» را در یمن اجرا کند. سایت گلولبالیست تأکید کرد عربستان پس از شکست در حملات نظامی 13 ماهه و ناتوانی در سیطره بر یمن، این طرح را که شامل تجزیه و تقسیم این کشور است، در دستور کار قرار داده. این سایت آمریکایی با اشاره به فعالیت القاعده در یمن هشدار داد، پس از پایان جنگ علیه یمن که مورد حمایت آمریکاست، «دولت تروریستی» و مستقل دیگری در یمن به وجود خواهد آمد.
 


Page Generated in 0/0055 sec