printlogo


کد خبر: 156228تاریخ: 1395/1/30 00:00
بازار سرمایه با سقوط شاخص‌ها به کانال 77 هزار واحدی رسید
امیدهای برجام در بورس رنگ باخت

گروه اقتصادی: پس از اجرای برجام، فعالان بازار سرمایه با امید روزهای خوش رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، رشد آرام و رونق اندک این بازار را شاهد بودند تا جایی که شاخص کل طی حدود 3 ماه پس از برجام عدد 80 هزار واحدی را نیز تجربه کرد. اما آشکار شدن حقایق برجام و حبابی بودن شاخص موجب شد روند افزایش شاخص از 11 روز پیش متوقف شود و روند کاهشی شدید شکل بگیرد. برجام واقعیت خود را نشان داد و تمام امید‌ها برای فعالان بورسی به یأس بدل شد تا جایی که شاخص کل اکنون با روندی نزولی در کانال 77 هزار واحدی قرار گرفته است. بازار سهام دیروز نیز شاهد ریزش دسته‌جمعی نماگرهای منتخب خود بود و شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات با کاهش 468 واحدی به رقم 77 هزار و 516 واحد رسید.همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با 109 واحد افت عدد 13 هزار و 266 واحد را تجربه کرد.دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 797 واحد کاهش به عدد 87 هزار و 681 واحد دست یافت.شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 435 واحدی به عدد 53هزار و 971 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 376 واحد کاهش به عدد 171هزار و 145 واحد رسید.دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 10 واحدی عدد 758 واحد را به نمایش گذاشت.بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 295 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 210 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 7 هزار و 833 نوبت داد و ستد بود.
رشد شاخص‌ها با نگاه مثبت به برجام بود
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی گفت: نرخ سود بانکی برای رسیدن به رونق اقتصادی، باید کاهش یابد و دولت در مقابل واردات کالاهای مصرفی با وضع تعرفه مناسب از تولید داخل حمایت کند.علیرضا عسکری‌مارانی، درباره کاهش بیش از 1500 واحدی شاخص بورس تهران در روز شنبه اول هفته جاری گفت: بخشی از کاهش شاخص مربوط به قبل از عید و اوایل سال جاری است که نگاه بلندمدت مثبت بعد از برجام سیاسی اتفاق افتاد که امیدوار بودند، در برجام اقتصادی هم تحولی ایجاد شود اما این اتفاق نیفتاد. وی افزود: از طرفی کم‌کم صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال 94 و نیز پیش‌بینی صورت‌های مالی سال 95 منتشر می‌شود و این موارد باعث کاهش شاخص بورس می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی تاکید کرد: به‌رغم اینکه دولتی‌ها از کاهش نرخ سود بانکی زیاد حرف زدند اما در عمل خبری نشد و نرخ‌ها کاهش پیدا نکرد.عسکری مارانی افزود: مشخص نبودن وضعیت بودجه و برنامه باعث شده انگیزه برای فروش سهام شرکت‌های بورسی تقویت شود. عسکری‌مارانی درباره اینکه آیا صحبت‌های سیف، رئیس کل بانک مرکزی باعث کاهش شاخص بورس شده است؟ گفت: البته آقای سیف به‌عنوان یک فرد اقتصادی و سیاسی سخن گفته است اما واقعیت این است که در برجام طرف مقابل حرف‌هایی زده است اما در عمل هنوز دستاوردی نصیب اقتصاد کشور نشده، یعنی حرف‌هایی زده شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی درباره بازگشایی ارتباط بانکی گفت: هنوز سوئیفت باز نشده و داد و ستد شرکت‌های ایرانی با کشورهای دیگر انجام نشده، هنوز خطوط اعتباری ال‌سی‌ها باز نشده، باید 2 بانک از کشورهای طرف معامله با هم ارتباط بگیرند و سپس ال‌سی باز شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است و ارتباط برقرار نشده است.
دلایل افت ۱۰ روزه شاخص بورس
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود جو روانی مثبت و هیجان در پی انتشار خبرهای مثبت تا حدودی در بورس قابل توجیه و قبول است اما اقتصاد و صنایع مختلف تنها در صورتی از برجام و رفع تحریم‌ها اثرپذیر خواهند بود که اتفاقات بنیادی در شرکت‌ها رقم بخورد.معاملات بازار سرمایه در حالی از اول هفته جاری با بیشترین ریزش شاخص بورس در سال جاری سپری شد که معامله‌گران تالار شیشه‌ای از روز 18 فروردین تاکنون شاهد افت پیاپی دماسنج بازار سهام هستند.محمد قصری در پاسخ به تسنیم درباره دلایل افت مداوم 10روزه شاخص بورس گفت: همان‌گونه که اتفاق بنیادی خاصی از دی‌ماه پارسال در اقتصاد و صنایع رخ نداده بود و شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها تنها بر پایه انتشار خبرهای مثبت بویژه در حوزه مذاکرات هسته‌ای رشد کرده، در حال حاضر بازار منتظر خبر مثبت برای ادامه این روند است؛ به‌علاوه اینکه رشد20 هزار واحدی شاخص بورس و افزایش قیمت‌ها در مقاطعی نیاز به استراحت و اصلاح دارد.این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر خبرهای منتشر شده درباره روند اجرای برجام از جمله موارد مربوط به سوئیفت و نقل و انتقال پول که به کام دولتی‌ها نیست هم مزید بر علت شده است.وی اضافه کرد: وجود هیجان در بازار سرمایه کشور نیز یکی از مشکلات همیشگی بازار است و در  چند ماه گذشته هم تنها با انتشار برخی خبرهای بی‌پایه و براساس حدسیات شاهد افزایش قیمت در برخی نمادها از جمله خودرویی‌ها بوده‌ایم. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: وجود جو روانی مثبت و هیجان در پی انتشار خبرهای مثبت تا حدودی در بورس قابل توجیه و قبول است اما اقتصاد و صنایع مختلف تنها در صورتی از برجام و رفع تحریم‌ها اثرپذیر خواهند بود و در پی آن شاهد رشد سودآوری در بنگاه‌ها می‌شویم که اتفاقات بنیادی در شرکت‌ها رقم بخورد. قصری تأکید کرد: با گذشت حدود یک ماه از سال هنوز تکلیف بودجه سال جاری مشخص نیست و مسؤولان باید پاسخگوی این پرسش باشند که بر چه‌ اساس بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران باید برنامه‌ریزی مشخصی برای سال جاری خود داشته باشند بنابراین این عامل هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل ادامه افت بازار سرمایه در این روزها باشد. احمد مهدوی‌ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با ارائه تحلیلی از علت کاهش شاخص بورس در روزهای اخیر گفت: نگرانی‌های رئیس کل بانک مرکزی بحق است، زیرا هنوز مشکل مراودات بانکی برطرف نشده است.


Page Generated in 0/0067 sec