printlogo


کد خبر: 156235تاریخ: 1395/1/30 00:00
جزئیات 3 روز مذاکرات ایران و عربستان درباره حج تمتع 95
مخالفت ایران با صدور ویزای حج در کشور ثالث

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت جزئیات مذاکره 3 روزه هیات ایرانی با عربستان درباره حج تمتع 95 را تشریح کرد و درباره برخی دستاوردهای اولیه این مذاکرات و همچنین پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران برای انجام هرچه بهتر مناسک حج توضیحاتی ارائه داد.
این در حالی است که راهکارهای ایران درباره تامین امنیت زائران و موضوع دیه افراد در سانحه جرثقیل  از سوی طرف سعودی مورد قبول واقع شده اما همچنان بحث بر سر موارد مهمی مانند نحوه صدور ویزای زائران ایرانی و دیه شهدای منا ادامه دارد و براساس روند مذاکرات طی روزهای آتی خبرهای تازه‌تری از تصمیم نهایی هیات مذاکره‌کننده اعلام خواهد شد.
مذاکره 3 روزه با سعودی‌ها
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین جزئیات جلسه هیات ایرانی با عربستان درباره حج تمتع ۹۵ اظهار داشت: پنجشنبه هفته گذشته نخستین جلسه با سعودی‌ها برگزار شد و در آن وزیر حج عربستان، معاون وزیر کشور، معاونان 2 وزارتخانه و مدیران وزارت امور خارجه حضور داشتند. مباحث اولیه در این جلسه مطرح شد و هیات ایرانی نیز بحث تامین امنیت زائران، مساله چگونگی صدور ویزا و پرواز‌ها را که بسیار موضوع مهمی است مطرح کرد. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، در جلسه اول با وزیر حج عربستان، بحث حکم 2 مامور متعرض در فرودگاه، دیه شهدای منا و دیه افرادی که در سقوط جرثقیل جان‌باخته بودند یا دچار حادثه شده بودند مطرح شده است.
وی با اشاره به این مطلب که براساس وعده عربستانی‌ها دیه افرادی که در حادثه جرثقیل آسیب دیدند، یک ماه و نیم آینده پرداخته می‌شود، افزود: ما در مقابل نیز مطرح کردیم که ممکن است مبلغ دیه اثر مادی نداشته باشد اما به لحاظ حقوق شرعی زائر، پرداخت دیه بسیار مهم است.
وعده حکم مأموران خطاکار عربستان
اوحدی ادامه داد: وزیر حج عربستان اعلام کرد درباره ماموران خطاکار، جلسات در حال برگزاری است و حکم بزودی صادر می‌شود و ما تاکید کردیم این موضوع خلاف شؤون اسلامی و جرم بوده که در فرودگاه جده اتفاق افتاده است و چرا باید در اجرای حکم تاخیر صورت بگیرد و از آن طرف نیز زائر ما از اجرای عمره خود محروم شود که عربستانی‌ها پاسخ خاصی ندادند و گفتند که از طریق قوه قضائیه حکم اعلام می‌شود. البته این چندمین باری است که در طول یک سال گذشته وعده صدور حکم ماموران متجاوز عربستانی داده می‌شود اما از حکم خبری نیست که نیست!
20راهکار برای امنیت زائران
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در جلسات بر تامین امنیت زائران ایرانی بسیار تاکید کردیم، اظهار داشت: در همین باره آنها در پیش‌نویس تفاهمنامه، ۲۰ بند را درباره تامین امنیت زائران ایرانی قید کردند و ما نیز پیشنهاداتی را که در جلسه کار‌شناسی در ایران تهیه کرده بودیم، در جلسه با قائم‌مقام وزیر حج عربستان مطرح کردیم و وی اعلام کرد که پیشنهاد ما لحاظ خواهد شد.
3 پیشنهاد پروازی ایران
اوحدی همچنین درباره پرواز‌ها تصریح کرد: در این باره، متنی در پیش‌نویس تفاهمنامه نوشته شده بود که از نظر مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ابهام داشت و تاکید کردیم باید متن عوض شود و 3 پیشنهاد مطرح شد؛ نخست اینکه متن جدید درباره پروازهای ایرانی با مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در جلسه‌ای با هواپیمایی عربستان به جمع‌بندی برسند، دوم اینکه توسط هیات ایرانی تهیه شود و سوم اینکه متن سال گذشته که مورد قبول بود، ملاک عمل قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: ما تاکید داریم سهمیه پروازهای ایرانی مانند سال قبل باشد و تغییر نکند؛ سال گذشته ۵۰ درصد پرواز‌ها در اختیار ایران بود و عربستان نیز به این دلیل که نتوانست همه پروازها را خود انجام دهد، ۱۰درصد پروازهای عربستان را ایران انجام داد.
مخالفت با صدور ویزا در کشور ثالث
رئیس سازمان حج و زیارت درباره موضوع ویزا نیز توضیح داد و افزود: تاکید داریم ویزا باید داخل ایران صادر شود که قائم‌مقام وزیر حج عنوان کرده است ویزا باید در فرودگاه‌های جده و مدینه صادر شود و درباره تغییر این روند باید با وزارت امور خارجه صبحت شود. ما به طور قاطع اعلام کردیم صدور روادید در کشور ثالث غیرممکن است.
اوحدی درباره پیشنهادات ایران برای صدور ویزا  بیان داشت: ما به سعودی‌ها اعلام کردیم که صدور ویزا در کشور ثالث غیرممکن است و آنها 2 راه پیش رو دارند؛ اول اینکه راهکارهای صدور ویزا در ایران را فراهم کنند یا اینکه اقدام به صدور ویزای فرودگاهی برای زائران ایرانی کنند که طرف سعودی در این باره فکر و نتیجه نهایی را اعلام می‌کند. این درحالی است که براساس شنیده‌ها مسؤولان عربستانی عنوان کرده‌اند حجاج ایرانی باید ویزاهای خود را از سفارت سعودی در امارات دریافت کنند. با این وجود باید یکی از مشکلات مهم بین طرف ایرانی و طرف سعودی در این مذاکرات حل‌وفصل شود.
 


Page Generated in 0/0057 sec