printlogo


کد خبر: 156236تاریخ: 1395/1/30 00:00
در رژه روز ارتش صورت گرفت
رونمایی از اس 300
روحانی: امنیت کشور و منطقه مرهون ارتش سپاه و بسیج قهرمان است

گروه سیاسی: رژه بزرگ دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز با رونمایی از سامانه دفاعی برد بلند اس 300 خبرساز شد. به گزارش «وطن امروز»، ماجرای ورود
اس 300 به ایران طی هفته گذشته تاکنون به یکی از خبرهای مهم منطقه‌ و جهان تبدیل شده است. روز گذشته 29 فروردین و در روز ارتش بخش‌هایی از این سامانه دفاع موشکی به نمایش گذاشته شد. در این رونمایی، 2 سامانه راداری، خودروهای حامل و فرماندهی و خودروی حامل جرثقیل موشک‌گذار به نمایش گذاشته شد. در رژه نیروهای مسلح، لانچر و موشک‌ها از جلوی جایگاه عبور داده نشد. سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه مراسم رژه بزرگ ارتش درباره موضوع تحویل اس‌300 توسط روسیه به ایران اظهار داشت:‌ روس‌ها در موضوع اوکراین از آمریکا و غرب درس گرفتند و فهمیدند تحریم‌ها برای مقابله با ملت‌هاست. پوتین انسان منطقی و جهانشناسی است و فهمید آمریکایی‌ها و غرب به مذاکرات هسته‌ای نیاز دارند بنابراین چرا نباید سامانه‌ای که قرارداد آن را بسته‌ایم به کشور دوست خود تحویل دهد. فیروزآبادی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که اس 300 یک سامانه تدافعی است، نه تهاجمی. نمایش بخش‌هایی از سامانه موشکی برد بلند اس 300 در رژه روز ارتش بلافاصله در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی مورد توجه قرار گرفت. برخی رسانه‌های منطقه‌ای که منکر ورود اس 300 به ایران شده بودند، دیروز پس از مشاهده این سامانه دفاعی در ایران، بر این موضوع تاکید کردند که با حضور این سامانه در ایران، ضریب امنیت آسمان ایران افزایش یافته است.  به اعتقاد کارشناسان به‌کارگیری سامانه اس 300 در ایران می‌تواند در 2حوزه بسیار اثرگذار باشد. نخست اینکه امنیت هوایی در ایران بسیار افزایش می‌یابد به گونه‌ای که موضوع حمله نظامی به ایران از سوی هر کشوری در منطقه تقریبا منتفی می‌شود. به عبارتی تنها آمریکا آن هم به صورت محدود و البته با ریسک و هزینه بسیار زیاد می‌تواند یک ماجراجویی محدود را در آسمان ایران آزمایش کند. اما نکته دوم درباره حضور رسمی اس 300 در ایران، افزایش قدرت منطقه‌ای ایران بویژه افزایش نفوذ ایران در بحران‌های منطقه‌ای مانند بحران سوریه است به گونه‌ای که کارشناسان می‌گویند نمایش اس 300 در رژه روز ارتش در کنار آنکه اطمینان مردم ایران از امنیت کشورشان را افزایش می‌دهد یک دلگرمی ویژه برای رزمندگان مقاومت در منطقه نیز خواهد بود.
امنیت مرهون ارتش، سپاه و بسیج
به رسم همیشگی، رئیس‌جمهور سخنران روز ارتش بود. حسن روحانی که این روزها به دلیل بدعهدی آمریکایی‌ها در برجام که باعث اعتراف اعضای کابینه او نیز شده است دلگیر است، در سخنرانی دیروز خود گفت امنیت ایران مرهون ارتش، سپاه و بسیج است و تصریح کرد ایران دمشق را از شر تروریست‌ها نجات داد. این اظهارات روحانی پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی به عنوان اصلی‌ترین حامی تروریست‌ها در سوریه و عراق، جمعه گذشته بیانیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را تبدیل به یک بیانیه ضدایرانی کرد. روحانی همچنین با کنایه به آل‌سعود گفت حمله به یمن برای کسی افتخار نمی‌آفریند.  حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم رژه روز ارتش گفت: روز ارتش جمهوری اسلامی را به ملت ایران، به فرماندهی کل نیروهای مسلح، مقام معظم رهبری و به همه خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و بسیج قهرمان تبریک می‌گویم. روحانی با اشاره به نقش ارتش در تامین امنیت کشور در روزهای ابتدایی انقلاب، تصریح کرد: آن روزهای بعد از پیروزی انقلاب و توطئه گروهک‌ها و آنگاه که توطئه منطقه‌ای و جهانی علیه ملت طراحی شد نیروهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و بسیج بودند که در برابر تهاجم بیگانه ایستادگی کردند. رئیس‌جمهور گفت: عملیات ثامن‌الائمه که حصر آبادان را شکست، عملیات بستان، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، آزادی خرمشهر که ارتش در کنار سپاه، نیروی انتظامی و بسیج توانستند قهرمانی‌های بزرگی را از خود خلق کنند، ما به همه آن جوانمردی‌ها و دلاوری‌ها درود می‌فرستیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هیچ یک از ملت‌های منطقه نگران حضور ارتش ایران در آب‌های آزاد نیستند، گفت: هیچ یک از ملت‌های منطقه نگران حضور ارتش و سایر نیروهای مسلح در مرزهای ایران نیستند. وی رزمایش ارتش و سپاه را مایه آرامش مردم منطقه نامید و گفت: دکترین ما، دکترین نظامی و جنگ نیست؛ بلکه دکترین ما دکترین نظامی و دفاعی است.روحانی با تاکید بر اینکه استراتژی ایران، بازدارندگی فعال است، گفت: استراتژی ما، بازدارندگی برای استقرار صلح و امنیت در داخل کشور و کشورهای منطقه است. روحانی افزود: نیروهای مسلح ایران در سایه خودباوری و خود اتکایی در سایه نوآوری، امروز بزرگ‌ترین نیروهای مقتدر مسلح در این منطقه هستند، اما این قدرت بزرگ نظامی، هدفش صلح و امنیت است نه تجاوز و حمله به مظلومان و کودکان. وی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح ایران همواره در حال دفاع از مظلومان هستند، گفت: ارتش و نیروهای مسلح ایران یک نمونه ارتش مقتدر و نیروهای مسلح مقتدر و صلح‌خواه در منطقه است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دیگران باید از ارتش ایران بیاموزند، گفت: دیگران دنبال فتنه در منطقه نباشند، به کودکان، پیرمردان و پیرزنان حمله نکنند، حمله به مظلومان برای کسی افتخار نمی‌آفریند. حمله به مردم مظلوم، ننگ
2 جهان برای متجاوزان به وجود خواهد آورد. روحانی خطاب به متجاوزان منطقه گفت: چرا از این فرصتی که نیروهای مسلح ایران به وجود آورده‌اند، استفاده نمی‌کنید؟ چرا دست دوستی و آشتی دراز نمی‌کنید؟ کمک مالی به تروریست‌ها در سوریه، لبنان و عراق به چه معناست؟ بمباران یمن به چه معناست؟ دنبال چه هدفی می‌گردید؟ آیا کشتن دیگران برای شما قدرت‌آفرینی و اقتدار به وجود می‌آورد؟ بذر کینه را در دل مردم منطقه نشاندید و پاسخ آن را دیر یا زود خواهید داد. وی تصریح کرد: ارتش ایران به‌رغم قدرت و اقتدارش، هدفش صلح و امنیت در سراسر منطقه است. ارتش استوار و سپاه پایدار و بسیج قهرمان در خط رهبری معظم، فرماندهی کل قوا در پی ایجاد آرامش برای مردم خود و مردم منطقه هستند. وی با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل تجاوز نیست، گفت: هیچ‌گاه ایران تجاوزی را نخواهد پذیرفت و ملت ایران راه توسعه را ادامه خواهد داد. روحانی خاطرنشان کرد: هدف سرداران، امیران و دلاوران نظامی و دفاعی ما با سرداران دیپلماسی ما، یکی است و آن صلح و امنیت، اقتدار مشروع و دفاع از منافع و حقوق ملی و کمک به مظلومان منطقه و مظلومان جهان است.
رئیس‌جمهور در کنایه‌ای به توئیت آقای رفسنجانی گفت: آنکه می‎گوید ما قدرت سخت نیاز نداریم، ساده لوح است و آنکه می‌گوید ما قدرت نرم نیاز نداریم، نگاهش کوته‌بینانه است.


Page Generated in 0/0057 sec