printlogo


کد خبر: 156301تاریخ: 1395/1/31 00:00
چهارگوشه

بعد از بخشیدن صنافیر و تیران به عربستان
سودان هم از مصر زمین می‌خواهد
پس از اقدام دولت مصر در واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر به عربستان، سودان هم از مصر خواست 2 کشور درباره 2 منطقه حلایب و شلاتین و واگذاری آنها به سودان وارد مذاکره شوند. وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ خود تاکید کرد، به پیگیری‌های خود از طریق طرف‌های مسؤول و اتخاذ اقدامات لازم برای حمایت از «حقوق حاکمیتی سودان بر مناطق حلایب و شلاتین و سواحل اطراف آنها» ادامه خواهد داد. در این بیانیه تأکید شده است: سودان از سال 1958 شکایتی را به شورای امنیت درباره حق حاکمیتی خود بر 2 منطقه حلایب و شلاتین ارائه کرده و بارها بر این حق تاکید کرده است. مصر نیز در واکنش اعلام کرد: حلایب و شلاتین جزء اراضی مصر هستند و تحت حاکمیت این کشور قرار دارند و مصر پاسخ بیشتری به بیانیه وزارت خارجه سودان نمی‌دهد؛ اگر چه از زمان استقلال سودان و خروجش از حاکمیت مشترک انگلیس و مصر در سال 1956، این منطقه مورد اختلاف 2 کشور بوده است. این منطقه تا سال 1995 که ارتش مصر وارد آنجا شد و کنترل آن را به دست گرفت، هیچ محدودیتی برای ورود و خروج تجار و افراد مختلف نداشت. اقدام دولت مصر در واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر به عربستان، با اعتراض‌های گسترده‌ای در مصر همراه شده است.


کنگره برزیل به استیضاح رئیس‌جمهور رأی مثبت داد
روزهای سخت روسف
گروه بین‌الملل: کنگره برزیل طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس‌جمهوری این کشور را تصویب کرد. برای استیضاح روسف دوسوم نمایندگان پارلمان برزیل باید رای مثبت می‌دادند که تعداد آرای موافق حتی از 342 رای مورد نیاز نیز بیشتر بود. در صورتی که سنا نیز با اکثریت آرا به این استیضاح رای دهد، دیلما روسف ملزم است طی 6 ماه از ریاست‌جمهوری برزیل استعفا دهد و به احتمال زیاد پس از وی میشل تمر، معاون روسف به عنوان جانشین موقت تعیین می‌شود. روسف متهم است که در آستانه برگزاری انتخابات عمومی سال ٢٠١٤ که دومین دوره ریاست جمهوری او بود، با تخطی از قانون بودجه، هزینه‌های دولتی را افزایش داده و به دستکاری در آمار دولتی مبادرت ورزیده تا نظر مساعد رای‌دهنگان را جلب کند. پس از اعلام نتایج رای‌گیری، خوزه گیماریوس، رهبر حزب کارگران که از سال 2002 حزب حاکم در برزیل بوده است، به شکست اذعان کرد و گفت: این مبارزه اکنون در دادگاه‌ها، خیابان‌ها و مجلس سنا در جریان است. پس از اعلام نتایج آرا، فریاد شادی طرفداران استیضاح پارلمان را پر کرد. مخالفان این طرح نیز فریاد «کودتا، کودتا» سر می‌دادند. رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل گفته است دولت اطمینان دارد که سنا طرح استیضاح را رد خواهد کرد. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد روسف شانسی برای باقی ماندن در سمت خود داشته باشد.

272 کشته در زلزله اکوادور
شمار تلفات زمین‌لرزه  8/7 ریشتری در اکوادور به 272 تن افزایش یافت. با وقوع بزرگ‌ترین زلزله طی دهه گذشته در اکوادور، بازماندگان این حادثه اجساد اعضای خانواده‌شان و دیگر قربانیان را دفن کرده و در کنار آوار به جا مانده از خانه‌های خود به دنبال سرپناه هستند. این زلزله 8/7 ریشتری سواحل این کشور را روز شنبه به لرزه درآورد، موجب ترس و دلهره ساکنان اکوادور شد و تخریب ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌ها را به دنبال داشت. بررسی‌ها حاکی از آن است که 2068 نفر نیز مجروح شده‌اند و این امکان وجود دارد که تلفات حادثه زلزله افزایش یابد.


Page Generated in 0/0061 sec