printlogo


کد خبر: 156330تاریخ: 1395/2/1 00:00
دیپلماسی دلاری ‌سعودی علیه ایران و ادامه مماشات دولت

مهدی مهدوی‌گرگانی: نشست جنجالی سازمان همکاری اسلامی عصر جمعه به وقت استانبول در حالی پایان یافت که عدم تفاهم اعضا موجب شد بیانیه پایانی قرائت نشود. به همت سعودی‌ها
4 بند علیه ایران و حزب‌الله در بیانیه رسمی سیزدهمین دوره اجلاس سازمان همکاری اسلامی گنجانده شد؛ بندهایی که به گفته دکتر سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با وجود آنکه با مخالفت ایران و گروهی از کشور‌ها همراه شد، رئیس این دوره از اجلاس و همچنین کشورهای همراه با عربستان، این بیانیه را تصویب‌شده قلمداد ‌کردند.
اگر چه رئیس‌جمهوری و هیات همراه در اعتراض به مفاد بیانیه در نشست پایانی حاضر نشدند با این وجود انتقادات زیادی نسبت به سیاست‌های دولت در قبال مسائل مهم سیاست خارجی بویژه علیه رژیم آل‌سعود وارد است همچنانکه پیش از این نیز در این زمینه بارها گفته شده و نسبت به آن هشدار داده شده بود. از زمان روی کار آمدن دولت، رژیم آل‌سعود مجموعه‌ای از سیاست‌های خصمانه و غیرمسالمت‌آمیز را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است و از همان روز اول مشخص بود حکومت جدید آل‌سعود در برابر ایران شمشیر را از رو بسته است. رفتارهای غیراخلاقی پلیس فرودگاه جده علیه 2 نوجوان ایرانی، فاجعه منا و شهادت 500 تن از حجاج ایرانی و عدم پذیرش مسؤولیت فاجعه از سوی مقامات آل‌سعود، تبانی ریاض و واشنگتن برای پایین آوردن قیمت نفت، انفجار ساختمان سفارت ایران در بیروت و شهادت رایزن فرهنگی ایران، کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای، تطمیع کشورهای منطقه مانند بحرین، سودان، جیبوتی و... برای قطع رابطه با ایران، خرید قطعنامه ضدایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل و اعدام مرحوم شهید آیت‌الله شیخ «باقر النمر» روحانی شیعه نمونه‌های سیاست‌های ضدایرانی و مقابله‌جویانه حکومت آل‌سعود علیه ایران طی 3 سال گذشته است.
بسیاری از گروه‌های سیاسی داخل کشور و منتقدان دولت به موازات این اقدامات خصمانه، از همان ابتدا به دولت و وزارت خارجه توصیه کردند سیاست مماشات و سازش را کنار بگذارد و در مقابل رویکرد خصمانه ریاض سیاست متناسب را در پیش بگیرد. با این وجود دستگاه سیاست خارجی ایران بر رویکرد خود همچنان پافشاری و اصرار کرد و امید داشت رویکرد ریاض تغییر کند. به‌رغم هشدارهای منتقدان، وزارت امور خارجه نه‌تنها هیچ پاسخی به سیاست‌های خصمانه عربستان نداد بلکه پالس‌هایی هم برای تنش‌زدایی و نزدیکی با ریاض ارسال کرد تا جایی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در بهمن‌ماه 94 گفت مانعی برای همکاری با آل‌سعود وجود ندارد.
وی، «جبیر» وزیر خارجه بشدت ضدایرانی خاندان سعودی را هم دوست و برادر خود، خواند!
در مقابل سیاست نرمش و سازش دولت ایران، دولت عربستان با هدایت «محمد بن‌سلمان» و عادل جبیر بر سیاست تخریبی خود افزود و مجددا جبهه‌ای وسیع علیه ایران در سطح منطقه و کشورهای اسلامی تشکیل داد. دولت عربستان از حدود 2 ماه پیش با استفاده از قدرت پول و سیاست تطمیع، کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی را ترغیب کرد و موفق شد 4 بند ضدایرانی در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در ترکیه بگنجاند. اگرچه آقای روحانی و هیات همراه به نشانه «اعتراض»، در نشست پایانی(جمعه گذشته) حاضر نشدند اما گزارش‌ها حاکی از این است که بیانیه سازمان همکاری‌ اسلامی از چند هفته قبل آماده و تدوین شده بود و همه کشورها از مفاد آن باخبر بودند. دولت با اصل قرار دادن سیاست تعامل سازنده، مماشات با کشورهای معاند را در پیش گرفته است. به باور بسیاری از کارشناسان اینگونه سیاست پاسخگوی جسارت آنها نیست و به فرموده امام راحل چنانچه ما یک قدم عقب‌نشینی کنیم دشمن 2 قدم جلو می‌آید. سیاست‌های چند سال گذشته دشمنان ایران بویژه حکومت آل‌سعود باید به دولت یازدهم اثبات کرده باشد سیاست نرمش و سازش در برابر سیاست‌های خصمانه، کارساز نیست. دولت ریاض نشان داده است نمی‌خواهد برای ایران یک کشور دوست و برادر باشد و انتخاب آنها دشمنی با دولت و ملت ایران است. باید تاکید شود سیاست سازش در برابر آل‌سعود هیچ کارآیی‌ای ندارد و دولت باید با تغییر استراتژی خود از اصل مقابله به مثل(TIT FOR TAT) در برابر حکومت عربستان پیروی کند.
دولت حسن روحانی تلاش کرده با در پیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی و مصالحه در موضوعات مهم سیاست خارجی به اهداف مورد نظر خود از جمله تعامل با همه کشورها برای بهبود وجهه بین‌المللی و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی ایران دست یابد اما تجربه 3 سال اخیر ثابت کرده است این سیاست در برابر کشورهایی مثل عربستان نه‌تنها جوابگو نیست بلکه موجب از دست رفتن منافع ملی و زیر سوال رفتن اصل عزت و حکمت به عنوان دو اصل از اصول اساسی سیاست خارجی ایران شده است.


Page Generated in 0/0061 sec