printlogo


کد خبر: 156337تاریخ: 1395/2/1 00:00
روایت جان کری درباره عایدی ایران از برجام
فقط ۳ میلیارد دلار!

گروه سیاسی: نمایش بخش‌هایی از سامانه برد بلند اس 300 در رژه روز ارتش با واکنش آمریکا مواجه شد و این کشور اعلام کرد ایران را به خاطر خرید این سامانه تحریم خواهد کرد. به گزارش
«وطن امروز»،  سامانه موشکی اس 300 هر چند سال‌ها دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت وارد ایران شد اما اکنون به گفته کارشناسان، تهران با به کارگیری این سامانه ضریب امنیت آسمان خود را بسیار بالا برده است و این مساله در تحولات منطقه‌ای، ایران را در موقعیت برتری نسبت به همسایگان خود قرار داده است. همین مساله نیز باعث شده آمریکا که یکی از موانع اصلی فروش این سامانه به ایران بوده است، نسبت به این واگذاری واکنش نشان دهد و اعلام کند این خرید می‌تواند ایران را با تحریم‌های جدید مواجه کند.جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه[دیروز به وقت ایران] خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نمایش بخش‌هایی از تجهیزات سامانه دفاع موشکی اس 300 در مراسم رژه روز ارتش، با اشاره به اینکه به موجب قوانین آمریکا داشتن این تسلیحات، در صورتی که دولت آن را تحریک‌آمیز یا برهم‌زننده ثبات منطقه تشخیص دهد- خواه ماهیت دفاعی داشته باشند یا تهاجمی- می‌تواند مشمول تحریم شود، گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما قبلاً مخالفت خود را با هرگونه فروش سامانه موشک اس 300 به ایران اعلام کرده‌ایم؛ چندین سال است که این کار را انجام می‌دهیم». وی افزود: «ما کماکان نظارت دقیق بر این موضوع را ادامه خواهیم داد. من هیچ اطلاعی از تصمیمات معین برای تحریم‌های یکجانبه آمریکا (که در این‌باره گرفته شده باشد) ندارم».
خبرنگار از کربی پرسید: «شما انتظار دارید این اقدام با تحریم روبه‌رو شود؟»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جواب داد: «بله! می‌تواند. اما من در جایگاهی نیستم که حدس بزنم این اتفاق می‌افتد یا خیر».
نمی‌توانیم ایالت‌ها را ملزم به رفع تحریم‌ کنیم
پیش از امضای برجام همواره یکی از نگرانی‌ها بدعهدی طرف آمریکایی در لغو تحریم‌های ایران بود. اکنون که نزدیک به یکصد روز از اجرای برجام از سوی طرف غربی می‌گذرد، ایران برای دریافت اموال آزاد شده خود همچنان با مشکل مواجه است. در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند ایالت‌های این کشور را به لغو تحریم‌ها علیه ایران «ملزم کند». به گزارش فارس، روز دوشنبه خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده بود استفان مول، هماهنگ کننده دولت آمریکا در زمینه اجرای برجام با ارسال نامه‌ای به تمام 50 فرماندار ایالت‌های آمریکا و مقام‌های محلی آنها را به لغو قوانین مربوط به تحریم‌های خود درباره ایران تشویق کرده است.کربی در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: «هدف نامه‌ها این نبوده است. این نامه‌ها با هدف توضیح برجام به فرمانداران تمام 50 ایالت و سایر رهبران محلی فرستاده شده تا به آنها در درک تغییرات اعمال شده در سیاست خارجی آمریکا در نتیجه برجام کمک کند». وی در پاسخ به این سوال که آیا این نامه از آنها نمی‌خواهد قوانین‌شان را همراستا با برجام تغییر دهند، گفت: «(این نامه) مقامات محلی و ایالتی را به در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در تحریم‌های ما در نتیجه برجام تشویق می‌کند و از آنها می‌خواهد بررسی کنند آیا این تغییرات، اجرای قوانین ایالتی و محلی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر». کربی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «این، آنها را به اقدام ملزم نمی‌کند. آنها را مجبور به اقدام نمی‌کند. ما نمی‌توانیم به آنها دستور بدهیم قوانین و قواعدشان را عوض کنند. هدف فقط جلب کردن توجه آنها به این تغییرات و دادن منابع لازم به آنهاست تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند». یک خبرنگار از کربی پرسید: «من منظورتان را نمی‌فهمم. منظورتان از اینکه آنها را به انجام این کار ملزم یا مجبور نمی‌کند، چیست؟ یعنی می‌شود که قوانین ایالتی و محلی با قوانین فدرال متناقض باشد؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «آنها را به انجام اقدامی خاص ملزم نمی‌کند».
مذاکره ظریف و کری درباره سوریه!
روز دوشنبه محمدجواد ظریف به منظور شرکت در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب‌وهوایی راهی نیویورک شد. پیش‌تر اعلام شده بود ظریف در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات برخی کشورها، با جان کری همتای آمریکایی‌اش درباره برجام گفت‌وگو خواهد کرد اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از یک دستور کاری جدید در دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا خبر داده و اعلام کرده ظریف و کری درباره برجام و بحران سوریه گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جان کربی گفت: کری در دیدار با ظریف برای بحث درباره اجرای برجام و پیگیری مشورت‌های قبلی مربوط به مسائل منطقه‌ای از جمله تداوم تلاش برای یافتن یک راه‌حل سیاسی درباره سوریه مذاکره خواهد کرد. کری همچنین تصمیم دارد با ظریف درباره استفاده از نفوذ تهران بر سوریه برای پیشبرد راه‌حل سیاسی درباره آن کشور صحبت کند.  در همین حال به گزارش شبکه خبری اسپوتنیک روسیه، کربی در پاسخ به این سوال که آیا یک چرخش برای ترغیب ایران به استفاده از اهرم فشار خود بر دمشق برای جلوگیری از شکست فرآیند مذاکرات صلح جاری صورت گرفته است یا نه؟ گفت: «جان کری قصد دارد با ظریف راه‌هایی را مطرح کند که در آن تهران بتواند در پیشبرد فرآیند سیاسی در سوریه مفید‌تر باشد». کربی خاطرنشان کرد ایران بر سوریه نفوذ دارد و واشنگتن می‌خواهد آنها از  «نفوذ خود به نحو سازنده برای حرکت به سمت یک راه‌حل سیاسی» استفاده کنند. موضوع مذاکره طرف ایرانی و آمریکایی در حالی از سوی طرف آمریکایی به عنوان دستور کار گفت‌وگوی دو طرف مطرح شده است که وزارت امور خارجه اجازه مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ یک از موارد خارج از برجام را ندارد. اما به نظر می‌رسد دولت که پس از برجام هسته‌ای، از برجام‌های 2 و 3 و...  سخن می‌گوید، تمایل به تحقق برجام منطقه‌ای دارد. کارشناسان مذاکره با آمریکا برای رسیدن به برجام منطقه‌ای را خلاف منافع ملی و باعث ضربه به مقاومت در منطقه می‌خوانند.  تلاش‌های دولت برای تحقق این برجام در حالی است که مردم ایران دستاورد ملموسی از نتایج برجام هسته‌ای ندیدند و براساس وعده‌های داده شده، اموال بلوکه شده ایران که قرار بود بلافاصله پس از اجرای برجام آزاد شود، همچنان بلوکه هستند و بخش کوچکی از آن آزاد شده است. تداوم محدودیت‌ها برای آزادسازی اموال ایران موضوعی است که وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره کرده است. کری که در نشست سالانه جی‌استریت، یکی از لابی‌های یهودی واشنگتن، حضور پیدا کرده بود، با اشاره به اینکه دارایی‌های مسدودشده ایران ۵۵ میلیارد دلار بود، گفت: از زمان اجرای برجام در ژانویه تهران تنها ۳ میلیارد دلار دریافت کرده است. وی در ادامه افزود: «آیا مباحث درباره اینکه ایران قرار است چه‌میزان پول بگیرد را به خاطر دارید؟ برخی اوقات از بعضی کاندیداهای ریاست‌جمهوری رقم نادرست 155 میلیارد دلار را می‌شنوید. ما هیچ‌گاه معتقد نبودیم چنین مبلغی باشد. برخی دیگر فکر می‌کردند این رقم 100 میلیارد دلار است. برآوردهای ما پس از بررسی دقیق اقتصاد [ایران] و آنچه اتفاق می‌افتاد، نشان می‌داد این رقم 55میلیارد دلار است». وی در ادامه به حامیان لابی جی‌استریت که پس از دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای برای عبور آن از کنگره به لابی‌گری پرداختند، گفت ایران در حدود 3 میلیارد دلار از این مبلغ را دریافت کرده است.
 


Page Generated in 0/0056 sec