printlogo


کد خبر: 156339تاریخ: 1395/2/1 00:00
اخبار

قبل از برجام، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتی باورنکردنی داشت
ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا بامداد سه‌شنبه در نشستی در دانشگاه براون درباره امنیت هسته‌ای و توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 سخنرانی کرد.  به گزارش رجانیوز، وی در بخشی از این سخنرانی گفت که برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام پیشرفتی باورنکردنی داشت.   وزیر انرژی آمریکا گفت: «واقعیت میدانی‌ای که وجود داشت این بود که ایران یک برنامه هسته‌ای داشت که به صورت باورنکردنی، پیشرفت می‌کرد».  وی در بخش دیگری از اظهاراتش به تحریم‌های اقتصادی قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای علیه ایران اشاره و یادآوری کرد تحریم‌های وضع‌شده به بهانه‌های غیرهسته‌ای کماکان پابرجا هستند و رفع نشده‌اند.  «مونیز» در ادامه، همکاری‌های علمی و فنی‌‌اش در طول مذاکرات هسته‌ای با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای را یادآوری کرد و زمینه‌های علمی مشترک را از عوامل موفقیت در حصول برجام دانست. مونیز، صالحی را «فردی با استعداد و با نفوذ بالا» خواند.  وزیر انرژی آمریکا سپس به بحث راستی‌آزمایی از «برجام» پرداخت و به سند پروتکل الحاقی که ایران به اجرای آن متعهد شده اشاره کرد. مونیز گفت با این حال «مفر»ی که در پروتکل الحاقی وجود دارد این است که در این سند برای کشورهای امضاکننده هیچ محدوده زمانی از لحاظ موافقت با ورود بازرسان آژانس تعیین نشده است. به گفته مونیز، با این حال، این مشکل در «برجام» رفع شده و گروه 1+5 برای نخستین‌بار در این توافق ایران را موظف کرده ظرف حداکثر 24 روز از زمان درخواست آژانس تصمیم کمیسیون مشترک برای اعطای این دسترسی را بپذیرد. وی تأکید کرد این نخستین‌بار است که چنین شرایطی برای کشوری اجرا می‌شود.  

تیم اجرایی برجام تغییر کند
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو با اشاره به عدم اجرای تعهدات آمریکایی‌ها در برجام و نحوه واکنش ایران درباره این موضوع گفت: دوستان در دولت باید درباره واقعیت‌های برجام با مردم به صورت شفاف و روشن برخورد کنند. وی با اشاره به برخی اصطلاحاتی که درباره برجام از سوی حامیان این توافق مطرح می‌شود، افزود: گفته شده این توافق مانند خورشید تابان است، این مقدس‌نمایی‌ها درباره این توافق درست نیست. برجام مانند توافقات دیگر مشکل دارد و اگر این قداست‌نمایی‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است در ادامه در مردم انتظاراتی ایجاد شود که امکان برآورده شدن آن وجود نداشته باشد. کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به متن گزارش 3 ماهه وزارت امور خارجه به مجلس درباره اجرای برجام گفت:‌ لازم بود در این گزارش نیز این بدعهدی‌ها به صراحت بیان می‌شد ولی این سکوت‌ها و اعتراض نکردن‌ها ممکن است در آینده باعث سوءاستفاده طرف مقابل شود. وی با اعتقاد به اینکه باید در تیم اجرایی برجام در کشور نیز تغییراتی ایجاد شود، افزود: شما می‌بینید آقای سیف، رئیس بانک مرکزی در واشنگتن به راحتی درباره بدعهدی آمریکایی‌ها در برجام صحبت می‌کند و یکی از علت‌های این موضوع این است که خود وی شخصاً درگیر مذاکرات نبوده است، پس بنابراین می‌تواند به راحتی درباره این توافق صحبت و اظهارنظر کند.


ایران نشست کابینه رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را محکوم کرد
حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی در برگزاری نشست کابینه خود در ارتفاعات جولان اشغالی و تکرار ادعاهای واهی درباره این منطقه را محکوم و اظهار کرد: جولان سرزمینی اشغالی است که به سوریه تعلق دارد و دیر یا زود با رفع اشغال، به آن کشور بازگردانده خواهد شد. وی این اقدام رژیم صهیونیستی را نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی دانست و خواستار تحرک جدی جامعه جهانی در مقابله با اقدامات توسعه‌طلبانه و تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی شد.
 


Page Generated in 0/0050 sec