printlogo


کد خبر: 156374تاریخ: 1395/2/1 00:00
کارزار شام

شکست آتش‌بس در سوریه قبل از ژنو
دیپلماسی سعودی: گردن بزنید!
گروه بین‌الملل: مذاکرات سوری- سوری از روز دوشنبه وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده است در حالی‌که موفقیت این مذاکرات به موفقیت آتش‌بسی بستگی دارد که توسط تروریست‌های تکفیری در معرض شکست قرار گرفته است. در حالی‌ که گروه‌های تروریستی در شمال‌غرب سوریه از 2 روز پیش همزمان با فراخوان تکفیری دست‌پرورده سعودی برای کشتار گسترده، بار دیگر علیه ارتش این کشور متحد شده‌اند و عملیات جدیدی را در شمال لاذقیه آغاز کرده‌اند. طبق این گزارش، محمد علوش، سرپرست تیم معارضان مسلح سوریه در مذاکرات ژنو، در صفحه خود خطاب به دیگر گروه‌های معارض نوشت: «ای برادران، پیش‌تر از شما خواستم که (آتش نبرد در) جبهه‌ها را شعله‌ور کند، که شعله‌ور شد. منتظر رحمت و شفقت نظام (سوریه) نباشید. گردن آنها را بزنید. من در کنار همه شما هستم. و هیچ‌گونه امتیازدهی درباره (به‌اصطلاح) اهداف انقلاب را قبول نخواهیم کرد. من شخصا هرگونه موضع جمعی گروه‌ها را تایید می‌کنم و درباره یک موضع توافق کنید و من خدمتگزار شما هستم.» اسعد الزعبی، رئیس هیات ریاض در مذاکرات ژنو نیز در اقدامی مشابه علوش، از گروه‌های معارض مسلح سوری خواسته بود که پاسخ ارتش این کشور را در میدان‌های نبرد بدهند. این تهدیدها به قتل و کشتار مردم و ارتش سوریه پس از آن صادر شد که نشریه دفاعی جینز انگلیس در گزارشی فاش کرد که آمریکا محموله سلاح 3 تنی برای معارضان سوری ارسال کرده است و این اتفاق می‌تواند از اساس آتش‌بس را از بین ببرد. اساسی که بر پایه توافق بین آمریکا و روسیه استوار است. این اقدام آمریکا، جدیت واشنگتن به توافق با روسیه در قضیه آتش‌بس را زیر سوال می‌برد؛ چه آنکه اگر این اقدام آمریکا ارتباطی با افزایش درگیری‌های نظامی معارضان با ارتش سوریه در روزهای اخیر که با دور سوم مذاکرات ژنو همزمان است، داشته باشد. این کارشکنی آمریکا در روند اجرای آتش‌بس توافقی، واکنش روسیه را برانگیخته است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به عملیات تروریست‌ها علیه دولت سوریه بویژه در استان حلب، متذکر شد، آمریکا همراه با برخی گروه‌های معارض مسلح که از آنها حمایت می‌کند، سیاسی‌کاری پیشه کرده و به تحریک ادامه می‌دهد. وی تأکید کرد، واشنگتن و معارضان سوریه از اوضاع حلب برای شکست مذاکرات ژنو بهره می‌برند. در حالی‌که هیات مذاکره‌کنندگان معارض در ژنو تعلیق مذاکرات صلح سوریه را خواسته‌اند، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور، تأکید کرده است که این مذاکرات، به‌رغم درخواست معارضان برای تعلیق مشارکت خود، همچنان ادامه خواهد یافت.

تبریک بوتفلیقه به اسد
 عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر در سالگرد خروج نیروهای فرانسوی از سوریه (17 آوریل 1946) به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نامه نوشت و این مناسبت را که در سوریه به «عیدالجلاء» معروف است، تبریک گفت. بوتفلیقه در این نامه ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو به پایان بحران بینجامد و در آخر وحدت سوریه نیز حفظ شود. الجزایر به هنگام تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان از سوی اتحادیه عرب با لابی عربستان سعودی، از رأی به این موضوع امتناع ورزیده بود.


سفر محرمانه رئیس میت به مسکو
برخی منابع آگاه از سفر چند روز پیش هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) به مسکو خبر دادند. آمبرین زمان، خبرنگار روزنامه ترک‌زبان «طرف» با اشاره به این سفر محرمانه و مرموز می‌نویسد:  «به‌زعم مقامات روس روابط با ترکیه تنها در صورتی بهبود می‌یابد که ترکیه این شروط را به جا آورد. عذرخواهی رسمی ترکیه از روسیه، مجازات مسؤولان حمله به هواپیمای روسی و پرداخت غرامت به روسیه. نمی‌دانیم هاکان فیدان در چمدانش چه دستوری داشت اما تا این لحظه هیچ اشاره‌ای به این نشده که ترکیه شروط روسیه را به جا آورد. طبق ادعای برخی منابع موثق، در روزهای گذشته و احتمالا با هماهنگی اردوغان و کمی قبل از سفر به آمریکا، رئیس میت به مسکو سفر کرده است».


Page Generated in 0/0051 sec