printlogo


کد خبر: 156377تاریخ: 1395/2/1 00:00
دعوای وزارتخانه‌ها و بی‌توجهی سازمان حمایت، بازار را آشفته کرده است
سازمان حمایت از افزایش قیمت‌ها!

گروه اقتصادی:‌ این روزها تکانه‌های شدید قیمت کالاهای اساسی در بازار، سبد معیشت خانوار را کوچک‌تر کرده است و در این میان خبری از متولی تنظیم بازار نیست و مسؤولان در پاسخگویی توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند.
چند هزار تن پرتقال گندید و آب از آب تکان نخورد. برنج شد کیلویی 11 هزار تومان کسی به روی خودش نیاورد. قیمت حبوبات دو برابر شد. لبنیات هر روز قیمتی دارد اما پاسخ این است که موضوع به ما ربطی ندارد. قیمت گوجه‌فرنگی به 6 هزار تومان رسید و قیمت برخی اقلام میوه
2 رقمی شد اما باز هم کسی به روی خودش نیاورد. اینها تیتر برخی اخبار است اما معلوم نیست این همه وزارتخانه و نهاد که خود را در عرصه‌های مختلف متولی نظارت بر بازار اعلام می‌کنند و به محض آنکه رسانه‌ها گوشه‌ای از مشکلات را منعکس می‌کنند، همه دنبال تکذیب می‌گردند، الان کجا به خواب رفته‌اند.  پس از آنکه وزارت بازرگانی منحل اعلام شد و قیومیت بچه یتیمی به نام تجارت به وزارت صنعت سپرده شد، همیشه یک جای کار می‌لنگید. با اجرای قانون انتزاع و پس از آنکه آقایان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت پای آیین‌نامه واگذاری اختیارات را امضا کردند و واگذاری بخش‌هایی مانند بازرگانی دولتی،‌ تنظیم بازار کالای اساسی و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از جمله برنج،‌گندم و میوه به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد، هر روز شاهد یک بحران در تنظیم و مدیریت واردات این محصولات بودیم. رسانه‌ها هنوز تنظیم بازار میوه شب عید سال 94 را از یاد نبرده‌اند که وزارت جهاد برای نخستین سال این کار را در دست گرفته بود و تشخیص آقایان بر این بود که نیازی به واردات میوه نیست. نتیجه آن شد که در هفته اول عید شاهد ورود میوه‌های قاچاق از مرزهای شرقی کشور شدیم اما نوروز امسال موضوع به شکل دیگری شد تا جایی که از بازار میوه و تره‌بار دیروز خبر رسید چند هزار تن پرتقال شب عید به دلیل سوءمدیریت در نگهداری و توزیع از بین رفته و گندیده است. گندیدن پرتقال و دور ریختن آن پس از دفن هزاران تن سیب‌زمینی در حالی است که مصداق روشن اسراف و حرام یا تبذیر است، در حالی که عده‌ای از مردم مستضعف ماه‌ها رنگ و بوی میوه نمی‌بینند، پس چرا این محصولات قبل از فاسد شدن به نرخ ارزان به مردم داده نمی‌شود، یا چرا بین خانوارهای نیازمند توزیع نمی‌شود؟ بارفروشان می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور نتوانسته پرتقال خریداری شده را برای شب عید توزیع کند، در صورتی که تا 2 سال قبل که کار دست وزارت بازرگانی بود، موضوع به این شکل نبود.  یکی از فعالان بازار تره‌بار به فارس گفت: میوه پس از دواشویی نهایت تا 2 ماه در سردخانه می‌ماند اما وزارت جهاد کشاورزی از
دی ماه پرتقال‌ها را خریده و مستقیم روانه سردخانه کرده است. برخی هم گفتند: امسال به وزارت جهاد با واسطه گفتیم نیاز به ذخیره‌سازی میوه نداریم ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت و ظاهرا مشاوران آقای حجتی به ایشان آدرس غلط می‌دهند. حال نتیجه آن شد که چند هزار میلیارد تومان پول بیت‌المال مسلمین حیف و میل شد و آب از آب تکان نخورد. اما این همه ماجرا نیست؛ زمانی هم اعلام شد واردات بی‌رویه برنج سبب شده برنج ایرانی روی دست کشاورز بماند و واردات برنج هندی و پاکستانی محدود شد. تا جایی که آه از نهاد واردکنندگان درآمد که چرا سیاست‌ها یک شبه تغییر می‌کند و پس از واردات 2 میلیون تن برنج، امسال مجوز واردات 800 هزار تن برنج داده شد. در این شرایط به یکباره قیمت برنج داخلی از 8 هزار تومان به بالای 11 هزار تومان در بازار عمده‌فروشان مولوی تهران و بالای 13 هزار تومان در نقاط شمالی پایتخت رسید. موضوع را از خسروتاج، معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت پیگیری کردیم و او مثل یک سال اخیر همان جمله تکراری را بر زبان آورد که از وزارت جهاد کشاورزی بپرسید، چرا که آن وزارتخانه مسؤول تنظیم بازار است. سوال‌مان را از آقای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی پرسیدیم که چرا بر افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله برنج و حبوبات نظارت نمی‌کنید که او هم جواب داد: وزارت جهاد مسؤول گران شدن اینگونه کالاها نیست و فقط مدیریت واردات، تولید و صادرات کالاهای اساسی را عهده‌دار است. یادمان آمد که سازمانی به نام حمایت حقوق مصرف‌کننده هم وجود دارد که فقط نامش را شنیده‌ایم و نفهمیدیم این سازمان در این میان چه نقشی می‌تواند ایفا کند. هنوز موضوع از ذهن‌مان عبور نکرده این سازمان هم بلافاصله واکنش نشان داد که مسؤولیت تنظیم بازار با وزارت جهاد کشاورزی است و این سازمان در قبال محصولات کشاورزی مسؤولیتی ندارد. حال ما می‌پرسیم پس چه کسی حامی حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌ای است که باید تاوان زیاده‌خواهی دلالان و سوءمدیریت‌ها را بدهد؟ آیا قرار است میرزا قلی‌خان بشود مسؤول تنظیم بازار؟! چرا که از هر کس پرسیدیم چه کسی مسؤول تنظیم بازار است پاسخی نگرفتیم.
پیش‌بینی غلط از بازار شب عید، کار دست دولت داد
از طرفی پیش‌بینی غلط وزارت جهاد کشاورزی از تنظیم بازار نوروز برای سومین سال پیاپی برای دولت روحانی دردسرساز شد.  دولت تدبیر و امید که عملکرد ضعیفی در تنظیم بازار نوروز 93 و 94 از خود به جا گذاشته بود، امسال هم نتوانست تحلیل درستی از وضعیت بازار داشته باشد و با ذخیره‌سازی میوه از ماه‌ها قبل باعث شد به مقدار بیش از نیاز کشور پرتقال و سیب در انبارها ذخیره شود.  چندی پیش نسیم آنلاین در گزارشی به این موضوع پرداخته و اعلام کرده بود به احتمال فراوان وزارت جهاد کشاورزی مجبور است بعد از تعطیلات نوروز میزان قابل توجهی از میوه‌های ذخیره شده برای نوروز 95 را معدوم کند ولی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تایید پیش‌بینی غلط این وزارتخانه در تنظیم بازار و احتمال ذخیره‌سازی بیش از نیاز، معدوم‌سازی این میوه‌ها را تکذیب کرد اما با این وجود اکنون تصاویری که از یکی از انبارهای پایتخت منتشر شده نشان‌دهنده فاسد شدن مقادیر قابل توجهی میوه ذخیره شده برای شب عید است. باید دید مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی این بار چه پاسخی برای این مساله دارند؟
 


Page Generated in 0/0053 sec