printlogo


کد خبر: 156397تاریخ: 1395/2/4 00:00
پس از اعتراف ولی‌الله سیف به بی‌نتیجه بودن برجام و همزمان با حضور جواد ظریف در نیویورک دیوان عالی آمریکا مجوز مصادره دارایی‌های ایران را صادر کرد
تقریبا 2 میلیارد دلار!

گروه سیاسی: تنها یک روز پس از آنکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست سالانه جی‌استریت (از لابی‌های قدرتمند یهودی در واشنگتن) رقم عایدی ایران از برجام را اعلام کرد و گفت برجام تنها 3 میلیارد دلار عاید ایران کرده است؛ دیوان عالی آمریکا با تایید حکم دادگاه فدرال، مجوز برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه بانک مرکزی ایران در سیتی بانک نیویورک را برای پرداخت به قربانیان انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال 1983  صادر کرد. این حکم در حالی صادر شد که محمدجواد ظریف در نیویورک است و داستان‌های جنجالی او این بار با قرار گرفتن در کنار پرچم آمریکا و گرفتن عکس یادگاری با جان کری ادامه دارد. به گزارش
«وطن امروز»، ماجرای برداشت از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا، از سال‌ها قبل مطرح بوده است با این حال هر بار که دادگاهی در آمریکا برای برداشت از این اموال بهانه‌جویی کرده، این موضوع بی‌نتیجه بوده است به گونه‌ای که احکام دادگاه‌های فدرال معمولا بدون رسیدگی در سطوح قضایی بالادستی، مسکوت می‌ماند. با این حال اما طی چند سال اخیر هیات حاکمه آمریکا به‌رغم انجام مذاکرات مستقیم با ایران و حصول توافق هسته‌ای، دستبرد به دارایی‌های بلوکه ایران در این کشور را در دستور کار قرار داده است.  موضوع دستبرد به دارایی‌های بلوکه ایران در آمریکا به بهانه انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، سال 2008 کلید خورد. اگرچه ادعای دست داشتن ایران در انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال 1983 بارها از سوی ایران رد شد و مقامات ایران هرگونه نقش داشتن خود در این ماجرا را تکذیب کرده‌اند اما دادگاه فدرال آمریکا سال 2007 حکم به برداشت 65/2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در سیتی‌بانک نیویورک به نفع 1300 نفر از بازماندگان قربانیان آمریکایی این انفجار داد. به‌رغم صدور این حکم دادگاه فدرال، اما این حکم 6 سال مسکوت ماند. در نهایت سال 2014 و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، این حکم دادگاه فدرال تایید شد. با این حال با اعتراض ایران به این حکم، پرونده به
دیوان‌عالی آمریکا رفت. با این وجود اما کنگره آمریکا رسما اعلام کرد از حکم دادگاه و مصادره اموال ایران حمایت می‌کند. اکتبر 2014 دولت باراک اوباما با ارسال خلاصه‌ای از پرونده به دیوان عالی آمریکا، از قضات این دیوان خواست حکم صادره درباره این پرونده را لغو نکنند. این حمایت علنی دولت اوباما از دستبرد 3-2 میلیارد دلاری به اموال ایران در آمریکا بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی آمریکا داشت به گونه‌ای که این اقدام اوباما، به عنوان اتحاد دولت و کنگره بر سر برداشت از اموال ایران مطرح شد.  سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته دیوان‌عالی آمریکا حکم دادگاه فدرال را تایید کرد تا در اقدامی بی‌سابقه، دولت آمریکا براساس قوانین داخلی خود، اموال یک کشور دیگر را غارت کند! با حکمی که عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا صادر کرده است 2 میلیارد دلار پول متعلق به بانک مرکزی ایران که با دستور باراک اوباما، در سیتی‌بانک نیویورک بلوکه شده بود، در اختیار 1300 آمریکایی قرار خواهد گرفت.  اما این دستبرد غیرقانونی در حالی است که بیم آن می‌رود دولت آمریکا با تبدیل این حکم به یک رویه، همه اموال بلوکه ایران در آمریکا را غارت کند؛ به عبارتی این دستبرد تبدیل به یک غارت بزرگ شود، چراکه براساس قوانین دولت اوباما، ایران از هرگونه دسترسی به چرخه دلار محروم مانده است! حتی پس از برجام نیز آمریکایی‌ها این تحریم را حفظ کرده‌اند. براساس این تحریم، ایران نه‌تنها حق استفاده از معاملات و مراودات بانکی به دلار را ندارد بلکه بانک مرکزی ایران نمی‌تواند 100 میلیارد دلار پول بلوکه خود در آمریکا را نیز در اختیار گیرد. اعترافات اخیر ولی‌الله سیف در آمریکا مبنی بر بی‌نتیجه بودن برجام برای ایران ناظر بر همین واقعیت است. بنابراین با این حکم عجیب و زورگویانه آمریکا برای دستبرد به 2 میلیارد دلار اموال بانک مرکزی ایران در سیتی‌بانک نیویورک، بیم آن می‌رود از این پس 100 میلیارد دلار اموال بلوکه ایران، به بهانه‌های مختلف و غیراثبات شده، مورد تاخت و تاز و غارت آمریکایی‌ها قرار گیرد.  از سوی دیگر این رویه می‌تواند سایر دارایی‌های ایران در کشورهای دیگر را نیز به خطر بیندازد به گونه‌ای که برخی کشورها نیز با الگوگیری از این مدل دستبرد آمریکایی، اقدام به دستبرد به اموال ایران خواهند کرد.
وزارت امور خارجه: عدالت به سخره گرفته شد
حکم دیوان عالی آمریکا برای دستبرد به اموال ایران درحالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف در نیویورک به سر می‌برد و برخی اقدامات او مانند ایستادن در کنار پرچم آمریکا و گرفتن عکس یادگاری با جان کری نشان می‌دهد وی تمایلی سیری‌ناپذیر به حاشیه‌سازی دارد. با این حال اما ایستادن ظریف کنار پرچم آمریکایی‌ها در حالی رخ داد که در واشنگتن، 9 قاضی دیوان عالی آمریکا مجوز برداشت 2 میلیارد دلاری از اموال ایران را صادر کردند.حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه که ظریف را در سفر به نیویورک همراهی می‌کند با صدور بیانیه‌ای این حکم دیوان عالی آمریکا را به معنای به سخره گرفتن عدالت دانست. حسین جابری انصاری روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای حکم صادره از سوی دیوان عالی آمریکا علیه ایران را بشدت محکوم کرد و آن را مغایر با اصول و مبانی اولیه حقوق بین‌الملل دانست.وی در این بیانیه گفته است: صدور چنین حکمی از سوی دیوان عالی کشور آمریکا به منزله به سخره گرفتن عدالت و قانون است و هیچ گونه حقی را برای اتباع این کشور ایجاد نخواهد کرد. جابری‌انصاری با تصریح اینکه چنین حکمی دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اضافه کرده است: طبعا مسؤولیت جبران خسارات و پرداخت غرامت‌های تحمیل شده این حکم بر ایران برعهده دولت آمریکا خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزوده است: علاوه بر همه اینها این حکم نشان‌دهنده تداوم تاثیرپذیری دولت آمریکا از محافل صهیونیستی و استمرار اقدامات خصمانه این دولت علیه ایران بوده و تنها به افزایش بی‌اعتمادی شدید دولت و مردم ایران نسبت به سیاست‌های خصمانه آمریکا منجر خواهد شد. اما این بیانیه جابری‌‌انصاری با واکنش همتای او در آمریکا یعنی جان کربی مواجه شد.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری درباره بیانیه جابری‌انصاری در اعتراض به حکم دیوان عالی آمریکا گفت: «این رأی برای ما غیرمنتظره نبود؛ ما از پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی حمایت می‌کنیم. ما می‌دانیم ایران از شبکه‌های تروریستی حمایت کرده و می‌کند». جان کربی گفت: «نمی‌توانم بگویم اقدامات عملی و پیشنهادات اجرایی از این جلسه بیرون می‌آید ولی ما از نگرانی وزیر [ظریف] و [مقامات] تهران نسبت به سرعت تخفیف تحریم‌ها و تعامل موسسات مالی بین‌المللی با ایران، آگاهی داریم و آن را درک می‌کنیم؛ البته ما تعهدات خودمان را تمام و کمال انجام داده‌ایم». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران هم همه تعهدات برجامی خود را تا امروز انجام داده «ولی شفاف می‌گوییم، آنها به الزامات قطعنامه‌های شورای امنیت درباره پیگیری کار روی تکنولوژی موشک‌های بالستیک عمل نمی‌کنند».
استقبال کنگره از دستبرد به اموال ایران
نمایندگان کنگره آمریکا بعد از اعلام خبر برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره‌‌شده ایران از این حکم دیوان عالی آمریکا حمایت کردند.  به گزارش فارس، سناتور مارک کرک و پیتر روسکام نماینده‌های ایالت ایلینوی، ایلینا روس لتینن، نماینده ایالت فلوریدا و پاتریک میهان نماینده پنسیلوانیا در مصاحبه با پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن تصمیم دادگاه عالی را مورد ستایش قرار دادند.میشل مک‌کاول، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هم در بیانیه‌ای روی وب‌سایتش از این تصمیم استقبال کرد.
«الیوت انجل»، نماینده دموکرات هم در بیانیه‌ای نوشت: حالا که توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 امضا شده است «نمی‌توانیم فشارهای مربوط به اقدامات مخرب ایران را برداریم».


Page Generated in 0/0056 sec