printlogo


کد خبر: 156399تاریخ: 1395/2/4 00:00
اخبار

ادامه اتهامات باراک اوباما علیه ایران
تهران برای تروریست‌ها
سلاح ارسال می‌کند
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم و تاکید کرد با همکاری شورای همکاری خلیج فارس ایران را مهار خواهد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه برای شرکت در نشست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاض سفر کرد. با توجه به این احتمال که این آخرین سفر اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه است، وی تلاش کرد ضمن بیان اتهاماتی علیه ایران، به متحدان منطقه‌ای واشنگتن اطمینان‌خاطر بدهد رابطه با آنها را قربانی بهبود رابطه با ایران نخواهد کرد.  در همین راستا، یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با بلومبرگ با اشاره به نشست خصوصی باراک اوباما با ملک سلمان، پادشاه عربستان گفته اوباما به پادشاه عربستان «اطمینان خاطر داده که واشنگتن متحد ریاض باقی خواهد ماند.» به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، باراک اوباما در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس نیز اتهاماتی را علیه ایران بیان کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «درباره رفتارهای ایران احساس نگرانی می‌کنیم و کشتی‌هایی را که سلاح در منطقه منتقل می‌کنند، زیر نظر داریم.» اوباما گفت: «ما تلاش می‌کنیم ایران به تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای پایبند باشد. ایران به ارسال سلاح برای گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد. واشنگتن برای بازدارندگی و مقابله با هر تجاوزی ضد متحدان و شرکایش در منطقه آمادگی دارد.» اوباما افزود: «اعضای شورای همکاری با وجود توافقنامه هسته‌ای ایران، نگرانی‌های جدی درباره رفتارهای این کشور در منطقه دارند.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «سیاست آمریکا آن است که هر کاری می‌تواند برای تضمین ثبات در منطقه و مقابله با هر نوع تعرض به متحدان ما صورت دهد». براساس این گزارش، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز با علم به آخرین حضور اوباما در منطقه، در تلاش بودند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند. آنان با توجه به حضور چند هفته پیش جان کری در منطقه و احتمال همکاری امنیتی ناتو و شورای همکاری خلیج فارس، خواستار تضمین آمریکا درباره مقابله با ایران و همکاری دفاع موشکی با آمریکا در برابر ایران شدند.

مصادره 2 میلیارد دلار ایران ارتباطی به برجام ندارد
سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایرنا، در ارزیابی حکم دیوان عالی آمریکا که برداشت 2 میلیارد دلاری از دارایی‌های مسدود شده ایران را تایید کرده، گفت: این اقدام دقیقا خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است و به تعبیری می‌توان آن را یک راهزنی بین‌المللی دانست. وی گفت: این مبلغ متعلق به بانک مرکزی است و از مصونیت بین‌المللی برخوردار است. ما تصمیم دادگاه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم، چرا که به شیوه کاملا غیرحقوقی و خلاف قوانین بین‌المللی دارایی‌های ایران را مصادره کرده و در حقیقت به سرقت برده‌اند.  عراقچی به اقدامات چند ساله بانک مرکزی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این اقدام کاملا محکوم است ولی به هرحال ارتباطی به برجام ندارد و ناشی از مسائل مرتبط با برجام نیست.

باج‌خواهی آمریکا از ملت ایران هر روز بیشتر می‌شود
محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه ایران توسط دادگاه عالی آمریکا، اظهار داشت: حکم دادگاه آمریکایی عین غارت اموال ایران است، مانند دزدان ولگردی که پلیسی نیست مانع آنها شود، آمریکا حتی اجازه داشتن ناظر توسط ایران را هم نمی‌دهد، لذا اموال جمهوری اسلامی ایران را به یغما می‌برد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد مسؤولان دولتی و وزارت امور خارجه حاضر نیستند موضع محکمی علیه آمریکا بگیرند.  

آمریکایی‌ها در پسابرجام اموال بلوکه‌ ایران را غارت می‌کنند
حمیدرضا ترقی، مسؤول کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه ایران توسط دادگاه عالی آمریکا نقض برجام تلقی می‌شود چرا که در برجام تاکید شده است هیچ تحریم جدیدی علیه ایران نباید از سوی آمریکا یا هر کدام از کشورهای 1+5 اعمال شود. وی افزود: این اقدام علیه ایران برای عدم دستیابی ایران به اموال خود است که صد البته ما اسم این اقدام را غارت اموال ایران در پسابرجام می‌گذاریم.


Page Generated in 0/0060 sec