هزینه حملونقل دریایی یک تن کالا بسته به نوع و فرآیندهای مترتب به آن با رشد منفی حدود ۲۰۰درصدی از ۳۵۰ دلار به ۱۰۰ دلار کاهش یافته است. مسعود پلمه، رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی با تأکید بر اینکه در پسابرجام همچنان در مراودات مالی مشکل داریم به تسنیم گفت: پس از توافق برجام بیش از 95 درصد خطوط کشتیرانی بینالمللی به مراودات قبلی خود با ایران برگشتند و سیر حمل کالا به کشورمان عادی شد. وی افزود: مراودات ایران با دیگر کشورها روند خوبی گرفته است و امیدواریم همه موانع موجود در این حوزه برطرف شود. وی ادامه داد: اما در حوزه مبادلات مالی بویژه از سوی آمریکا مشکلاتی برای ما ایجاد شده است و بهصورت کامل به بخش مبادلات دلاری ورود پیدا نکردهایم. وی با بیان اینکه این مساله هزینههای حملونقل دریایی را افزایش میدهد، گفت: براساس شیوههای رسمی متعارف مبادلات مالی هزینههای ما تقریباً نیم در هزار است اما با توجه به مشکل اشاره شده ناچاریم از شیوههای نامتعارف برای این کار استفاده کنیم. پلمه توضیح داد: شیوههای غیرمتعارف همان واسطهها، دلالان و صرافی هستند که باعث شدهاند هزینههای ما در بخش مبادلات مالی از 3 تا 100 درصد افزایش یابد. وی لابی صهیونیستی در آمریکا را عامل اصلی افزایش هزینههای مالی شرکتهای ایرانی دانست و افزود: علاوه بر صهیونیستها، کشورهای دشمن در منطقه به هر طریقی در صدد افزایش هزینههای جاری ایران هستند.