printlogo


کد خبر: 156423تاریخ: 1395/2/4 00:00
رویدادها

الکساندر سوکوروف در کارگاه آموزشی جشنواره جهانی فجر:
باید با ارزش‌های درون فیلم ساخت
یکی از میهمانان ویژه جشنواره جهانی فجر، فیلمسازی مولف از روسیه است که روز پنجشنبه در کاخ جشنواره، ورک‌شاپی را برگزار کرد. الکساندر سوکوروف، کارگردان مطرح روس در جریان کارگاه آموزشی دارالفنون و در پاسخ به پرسش هنرجویی جوان درباره وجه بصری آثارش بویژه «مادر و پسر» و «پدر و پسر» گفت: وقتی کارگردانی درونش هیچ چیز شگفتی نداشته باشد با کمک تکنیک نمی‌تواند شگفتی خلق کند. این دو فیلم ادامه خواهد داشت و فیلم‌های دو خواهر و دو برادر را هم در آینده خواهم ساخت. وی به روابط سردی که در خانواده‌های دنیای معاصر شکل گرفته است و محتوای 2فیلم  «مادر و پسر» و «پدر و پسر» اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات عشق آنقدر زیاد می‌شود که به‌راحتی نمی‌توان آن را نشان داد و باید به شکل هنری در فیلم به آن پرداخت. روابط بین انسان‌های نزدیک و خانواده‌ها نباید فراموش شود و این را به کمک سینما می‌توان تصویر کرد. وی افزود: در این دو فیلم قاب‌ها برگرفته از نقاشی‌های کاسپار دیوید فردریش، نقاش رومانتیک آلمانی است و به کمک آن توانستم زوایای خاص رابطه انسان‌ها را نشان دهم. سینمای معاصر نمی‌تواند چیز جدیدی را به دنیا بیاورد مگر اینکه به هنرهای ظریف توجه کند. سوکوروف ادامه داد: این روزها مردم شیفته فیلم‌های آمریکایی و هالیوودی شده‌اند. این فیلم‌ها در دنیای هنری سینما اصلا حرفه‌ای نیستند و این به خاطر ساده‌پرستی مردم است. فیلمسازان آمریکایی‌ می‌ترسند که برای فیلم‌هایشان از فرم‌های جدید استفاده کنند و ریسک نمی‌کنند و شرایط را به‌گونه‌ای ساختند که یا باید به سمت فیلمسازی آنها بروید یا شما را از بین می‌برند. برای همین است که می‌گویم باید ارزش‌های خودتان را داشته باشید و با آن ارزش‌ها فیلم بسازید.

تئاتر «سبز، سپید، سرخ» با موضوع «مدافعان حرم» تلویزیونی شد
تله تئاتر «سبز، سپید، سرخ» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان که پیش از این در پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت جوایز متعددی را کسب کرده بود، آماده پخش از رسانه ملی به مناسبت سالروز رحلت حضرت زینب(س) شد.
به گزارش فارس، این تله تئاتر 53 دقیقه‌ای که پیش از این طی 20 شب اجرای عمومی در تماشاخانه سرو ‌روی صحنه رفته بود، روایتگر 3 داستان امروزی به موازات یکدیگر است که حلقه اتصال آنها شهید مدافع حرمی است که در سوریه توسط نیروهای تکفیری داعش به شهادت رسیده و قرار است پیکر پاک او تشییع شود. بنا بر گفته نویسنده این تله تئاتر، بخش اعظمی از
داستان از اتفاقات واقعی مراسم تشییع شهید مدافع حرم افغان «محمدتقی حسینی» الهام گرفته شده است.

نمایش نسخه بازسازی‌شده «گاو» در جشنواره جهانی فیلم فجر
نسخه بازسازی‌شده فیلم سینمایی «گاو» با حضور علی نصیریان در سالن شماره یک پردیس چارسو و در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمد. پیش از اکران این اثر مهم سینمای ایران، رضا کیانیان طی سخنانی درباره تاریخچه سینما در کشورمان به سخنرانی پرداخت. همچنین در ادامه مراسم علی نصیریان روی سن آمد و درباره نقش خود در فیلم «گاو» بیان کرد: من در این فیلم نقش «مش اسلام» را بازی می‌کنم. وقتی ما می‌خواستیم این فیلم را شروع کنیم کار تئاتر می‌کردیم و تاکنون در سینما نقشی ایفا نکرده بودیم. ما آن زمان جوان بودیم و دوست داشتیم در سینما کار کنیم و چیزی که آن زمان اهمیت داشت شور و هیجان ما بود.

«فروشنده» فرهادی تابستان می‌آید
اصغر فرهادی، کارگردان مطرح سینمای ایران ‌پنجشنبه‌شب در جریان حضور در کاخ جشنواره جهانی فجر گفت: «فروشنده» را اواخر تابستان در ایران و چند کشور از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان، بلژیک و ترکیه اکران همزمان می‌کنیم. فرهادی در حاشیه کارگاه آموزش دارالفنون و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تکلیف حضور فیلم «فروشنده» در جشنواره کن نامشخص است، عنوان کرد: این فیلم اگر به جشنواره کن راه نیابد اکران عمومی می‌شود. اکران عمومی «فروشنده» اواخر تابستان صورت می‌گیرد، حالا چه این فیلم به جشنواره کن برود و چه در این جشنواره حضور نداشته باشد.


Page Generated in 0/0062 sec