printlogo


کد خبر: 156431تاریخ: 1395/2/4 00:00
پیروزی نامزدهای پیشتاز جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات مقدماتی ایالت نیویورک
خر ترامپ و هیلاری از وال‌استریت گذشت

گروه بین‌الملل: انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا در مهم‌ترین ایستگاه میانی خود یعنی ایالت نیویورک، بدون شگفتی‌سازی رقبای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به پایان رسید و 2 نامزد پیشتاز حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با پیروزی قاطع در نیویورک نه‌تنها پس از چند شکست متوالی در ایالت‌های دیگر در مقابل برنی سندرز و تد کروز بار دیگر ورق را به نفع خود بازگرداندند بلکه عملا فاصله خود با رقبای اصلی را به مرزی غیر قابل دسترس رساندند. انتخابات نیویورک اهمیت بسیاری برای نامزدهای پیشتاز داشت که به دلیل  تعداد نمایندگان حزبی «delegates» بالای این ایالت پس از کالیفرنیا و تگزاس و همچنین حمایت مالی و رسانه‌ای گسترده  نامزدها از وال‌استریت بود.
به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ توانست با کسب نزدیک به 60 درصد از آرای رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ایالت نیویورک بر تصور ایجادشده توسط رسانه‌های جریان اصلی مبنی بر اینکه او در زادگاهش مورد استقبال قرار نخواهد گرفت غلبه کند. کمپین‌های فمینیست‌ها و رنگین‌پوستان و مخالفان اسلحه  علیه ترامپ در بین‌المللی‌ترین شهر آمریکا به جایی نرسید و پسر محله کوئینز اکثر 95 رای نمایندگان کنوانسیون جمهوری‌خواهان در  نیویورک را از آن خود کرد. جالب اینکه حتی آرای جان کسیک، فرماندار سابق اوهایو و کم‌اقبال‌ترین نامزد جمهوری‌خواه از تد کروز نومحافظه‌کار هم بیشتر بود و او توانست 25 درصد آرا را به دست آورد، در حالی که سناتور تگزاس که مهم‌ترین رقیب انتخابات درون‌حزبی ترامپ است با کسب حدود 15 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. البته اگرچه ترامپ پس از پیروزی در زادگاهش مجموعا با 845 رای نمایندگان حزبی در مقابل 559 رای تد کروز، در موقعیتی کاملا پیشتاز قرار گرفت اما نکته اینجاست که او برای جلب نظر اکثریت کنوانسیون جمهوری‌خواهان که تابستان برگزار خواهد شد باید آرای مجموع خود را به 1237 برساند. اما با توجه به در پیش بودن کمتر از 20 انتخابات مقدماتی منطقه‌ای و ایالتی بویژه کالیفرنیا، پر جمعیت‌ترین و پر نماینده‌ترین ایالت که در آن کروز بخت بالایی دارد این کار دشواری است. (نمودار 1)
به همین دلیل نطق پیروزی ترامپ که در برج ترامپ در محله منهتن نیویورک ایراد شد و او خود را در سیمای نامزد نهایی حزب نشان داد چندان موثق نیست و او در عین حال مخالفان قدرتمندی در حلقه رهبری جمهوری‌خواهان دارد. اما در اردوگاه دموکرات‌ها هیلاری کلینتون، سناتور سابق نیویورک با کسب 4/57 درصد آرا در مقابل برنی سندرز که خود یک نیویورکی اهل محله بروکلین است و تنها  6/42 درصد آرا را از آن خود کرد به پیروزی رسید. این پیروزی به معنای برگ برنده وال‌استریت در دستان خانواده کلینتون بود. اگرچه سندرز در مقابل قهقه‌های هیلاری در نیویورک در توئیتی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات این ایالت اعلام کرد او به انتخابات مقدماتی این هفته در 5 ایالت شمال‌شرق آمریکا چشم دوخته است اما تقریبا می‌توان کار سندرز را یکسره دانست. هیلاری کلینتون نه‌تنها در مجموع آرای کنوانسیون دموکرات‌ها 1930 رای را در مقابل 1189 رای رقیبش برده است بلکه رای حدود 500 سوپر دلگیت را هم که همان خانواده‌های سرمایه‌دار باشند در اختیار دارد و سندرز منتقد کاپیتالیسم آمریکایی و وال‌استریت حتی روی کاغذ هم بخت کمی برای رسیدن به هیلاری دارد.(نمودار 2)


Page Generated in 0/0068 sec