printlogo


کد خبر: 156433تاریخ: 1395/2/4 00:00
چهارگوشه

روسیه به ناتو هشدار داد
پس از شکست نخستین نشست ناتو و روسیه بعد از سال 2014 و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای از ‌سرگیری همکاری‌ها پس از توقف 2 ساله، مسکو هشدار داد که ادامه این وضعیت می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی در مبارزه با پدیده رو به گسترش تروریسم داشته باشد.  وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه‌ خود با فراگیر و بدون چون و چرا خواندن حمایت‌های ناتو از عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در مناطق جنوب و شرق این کشور، از این پیمان انتقاد کرد.

مالیات نماز خواندن در آلمان!
عربستان‌سعودی در دهه‌های اخیر، با ساخت مراکزی تحت عنوان «مسجد» در شهرهای مهم اروپایی، پایگاه‌هایی برای نشر و گسترش سلفیت تکفیری ایجاد کرده که با آموزه‌های اسلام سنخیتی ندارد. اکنون مقامات اروپایی پس از چند دهه، با آغاز موج حملات تروریستی گروه‌های تندرو در اروپا، به فکر مبارزه با تفکرات تکفیری افتاده‌اند. در همین راستا، یک نماینده پارلمان آلمان، وضع مالیات ویژه برای انجام شعائر دینی مسلمانان را پیشنهاد کرد. پیش از این، اندریاس شویر دبیرکل حزب اتحاد اجتماعی مسیحی آلمان هم خواستار تصویب قانونی شده بود که براساس آن، تأمین مالی مساجد این کشور از خارج ممنوع شود.

بلوکه شدن اموال صالح در ترکیه
دولت ترکیه در روزنامه رسمی خود اعلام کرد اموال متعلق به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن را در راستای تصمیمات شورای امنیت بلوکه کرده است. دولت ترکیه همچنین اعلام کرد اموال متعلق به علی عبدالله صالح در بانک‌ها و موسسات مالی این کشور بلوکه شده است.  مسؤولان سازمان ملل پیش‌تر اعلام کرده بودند احتمال می‌دهند ثروت علی عبدالله صالح به 60 میلیارد دلار طی سال‌های حکومتش برسد.

انفجار تروریستی در مسجد امام علی(ع)
پلیس بغداد اعلام کرد در پی انفجار تروریستی داخل حسینیه‌ای در منطقه الرضوانیه در جنوب غربی بغداد، 25 نفر شهید یا مجروح شدند. این منابع تصریح کردند، ظهر جمعه یک تروریست انتحاری با کمربند انفجاری خود را در حسینیه
«امام علی(ع)» منفجر کرد. تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است. گروه تروریستی داعش با استفاده از نیروهای نفوذی خود برای انجام عملیات تروریستی در پایتخت عراق روی آورده است.

خط و نشان سعودی‌ها برای یمنی‌ها
در حالی‌که بیش از یک سال از حمله عربستان به یمن می‌گذرد، احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری ریاض گفت در صورتی که بحران یمن با گفت‌وگو حل نشود، عربستان با جنگ آن را حل می‌کند.  العسیری در گفت‌وگو با الجزیره گفت ائتلاف ضد یمن در 2 خط موازی حرکت می‌کند که هر 2 یک هدف را دنبال می‌کنند؛ یا اینکه گفت‌وگوهای کویت به نتیجه می‌رسد یا عملیات نظامی ادامه می‌یابد تا به هدف برسیم. مذاکرات طرف‌های یمنی از پنجشنبه در کویت آغاز شده است.

بازدید احتمالی اوباما از هیروشیما
وزیر خارجه ژاپن، جمعه گزارشات رسانه‌ای را مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر مه سال جاری میلادی سفری تاریخی به هیروشیما خواهد داشت، رد کرد و گفت من هیچ پیش‌بینی‌ای در این باره نخواهم کرد.  این در حالی است که یک روزنامه ژاپنی مدعی شد باراک اوباما قرار است ماه آینده پس از نشست سران کشورهای جی7 از هیروشیما بازدید کند. روزنامه ژاپنی نیکی بیزینس گزارش داده است، باراک اوباما، اولین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که پس از 71 سال از حمله اتمی هیروشیما از این شهر بازدید خواهد کرد.

کشته شدن 3 نظامی ترکیه
به گفته منابع امنیتی، جمعه انفجار بمب در مسیر خودروی ارتش ترکیه در شرق این کشور دست‌کم 3 کشته برجای گذاشت. این انفجار در حالی روی داده است که مناطق کردنشین ترکیه در ماه‌های اخیر صحنه ناآرامی بوده است؛ در پی لغو آتش‌بس شکننده 2 ساله میان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در تابستان 1394، درگیری‌ها در این مناطق شدت گرفته است.  براساس آمارهای دولتی، از ابتدای تابستان 1394 تاکنون حدود 400 سرباز و نیروی پلیس و همچنین چندین هزار شبه‌نظامی کشته شده‌اند.


Page Generated in 0/0051 sec