printlogo


کد خبر: 156443تاریخ: 1395/2/4 00:00
آیا روسیه انهدام جنگنده‌ها و هلیکوپترهایش در آسمان سوریه را تلافی می‌کند؟
احتمال سونامی سقوط هواپیماهای آمریکایی

گروه بین‌الملل: سقوط سومین جنگنده سوری طی 2 هفته وضعیت نگران‌کننده‌ای را در جنگ هوایی با تروریست‌های تکفیری به وجود آورده است. این جنگنده که مثل سایر هواپیماهای نظامی ارتش سوریه ساخت روسیه بوده است در حومه استان دمشق سقوط کرده است. به گزارش شبکه تلویزیونی «سوریا مباشر» هنوز دلیل سقوط این هواپیمای نظامی سوری همانند 2 مورد پیشین اعلام نشده است اما شواهد نشان می‌دهد که سقوط جنگنده‌های مزبور  و همچنین هلیکوپترها و جنگنده‌های روسی در آسمان سوریه ارتباطی مستقیم با موشک‌های دوش‌پرتاب ضدهوایی پیشرفته‌ای دارد که عربستان سعودی در اختیار تکفیری‌های داعش، جبهه النصره و احرار الشام در سوریه قرار داده است تا نبرد هوایی علیه تروریست‌ها در این کشور را مختل کند. هفته گذشته شبکه راشاتودی گزارش داد  که برخی از گروه‌های تروریستی در سوریه با دستیابی به موشک دوش‌پرتاب «اف ان 6» که ساخت چین است، از آن برای هدف قرار دادن 2 فروند جنگنده سوری استفاده کرده‌اند. فیلمی در یوتیوب پخش شده که نشان می‌دهد چگونه  تکفیری‌ها موشک‌های دوش‌پرتاب را برای سرنگون کردن هواپیماهای جنگی شلیک می‌کنند. اما این سلاح جدید که در چین «تیر پرنده» نامیده می‌شود نه توسط متحد نظامی مسکو و دمشق بلکه توسط ریاض و با همکاری نزدیک واشنگتن و تل‌آویو در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز، آگوست 2013 نوشته بود که موشک‌های دوش‌پرتاب
اف ان 16 با هزینه عربستان از سودان به سوریه منتقل شده است. دلیل این کار گم کردن رد آمریکا به عنوان مهم‌ترین حامی نظامی سعودی‌ها و تروریست‌های سوریه است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان  نیز بارها اعلام کرده که اگر مذاکرات ژنو به بن‌بست برسد، آل‌سعود موشک‌های ضد هوایی در اختیار تروریست‌های فعال در سوریه قرار خواهد داد. موشک دوش‌پرتاب اف ان 16 حدود 16 کیلوگرم وزن دارد و برد آن به ارتفاع 3800 متر می‌رسد و از اشعه مادون قرمز برای رهگیری موتور هواپیما و سرنگون کردن آن استفاده می‌کند.  البته این سلاح نمی‌تواند به جنگنده‌های مدرن‌تر روسی مثل سوخو 34 و سوخو 35 که از ارتفاع بسیار بالا قادر به شناسایی و هدف‌گیری مواضع تروریست‌ها با موشک و راکت‌ها و بمب‌های هوشمند هستند آسیبی بزند. اما بعید است روسیه در مقابل این تحول خطرناک دست روی دست بگذارد و احتمالا از این پس شاهد این خواهیم بود که سلاح‌های ضدهوایی پیشرفته‌ای در اختیار گروه‌‌های مخالف آمریکا و همپیمانانش در سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، یمن، ترکیه، اوکراین و لیبی قرار خواهد گرفت. در حقیقت کرملین سعی در ایجاد موازنه با رقیب جهانی‌اش کرده و جنگ تروریستی علیه جنگنده‌های ساخت روسیه را با جنگی مشابه علیه پرنده‌های غربی بویژه آمریکایی تلافی خواهد کرد.
بی-52‌ها در خطر
با ورود دایناسور‌های پرنده آمریکایی یا همان بمب‌افکن‌های بی-52 به آسمان عراق و چه‌بسا شرق و شمال سوریه، پرنده‌های سنگین و قدیمی پنتاگون با فناوری 70 سال  پیش، ممکن است هدف مطلوبی برای گروه‌های ضدآمریکایی فعال در منطقه باشند چرا که  این بمب‌افکن‌ها آسیب‌پذیر‌ترین پرنده‌های نظامی در مقابل موشک‌های ضد هوایی دوش‌پرتاب هستند. در عین حال  استفاده از بمب‌افکن‌های بی-52 نگرانی‌های جهانی درباره افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در جریان بمباران علیه مواضع داعش  را افزایش داده است. سرهنگ استیو وارن، از فرماندهان نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرده است یک فروند بی-52،  دوشنبه هفته پیش ذاقه مهمات داعش را در شهر القیاره در 35 مایلی (60 کیلومتری) جنوب موصل، هدف قرار داده است. او مدعی شده این بمب‌افکن‌های غول‌آسا و قدیمی که در عراق جایگزین مدل پیشرفته‌تر بی-51 شده‌اند فقط حملات با دقت بالا و با استفاده از بمب‌های هوشمند انجام می‌دهند. با وجود این شواهد بسیاری  دال بر پوچ بودن این ادعا وجود دارد، چراکه پرنده‌های بسیار دقیق‌تر و مدرن‌تر آمریکایی در ماموریت‌هایی که در مناطق مختلف جهان از جمله افغانستان، پاکستان، یمن، سومالی و خود عراق انجام داده‌اند بارها و بارها غیرنظامیان یا ارتش‌ها و نیروهای در حال مبارزه با تروریست‌ها را  قربانی کرده‌اند. بمب افکن بی-52 که اولین بار در سال 1954 به پرواز درآمد، قابلیت حمل حدود 32 تن (70 هزار پوند) تسلیحات را دارد. به همین دلیل احتمال دارد اولین اشتباه یکی از این بمب‌افکن‌ها در عراق به آخرین اشتباهشان بدل شود و با توجه به حجم آتش و تلفات سنگینی که ایجاد می‌کند گروه‌های مبارز عراقی اعم از کرد، شیعه یا سنی را به فکر انتقام از قاتل  آمریکایی همرزمان و خویشاوندان خود خواهد انداخت. اینجاست که ورود این بمب‌افکن‌های موسوم به  استراتژیک به آسمان منطقه می‌تواند یک اشتباه استراتژیک بسیار سنگین از سوی کاخ سفید و پنتاگون محسوب شود.


Page Generated in 0/0140 sec