printlogo


کد خبر: 156480تاریخ: 1395/2/5 00:00
تشدید موج سرکوب معترضان به فروش مصر
سیسی تسلیم می‌شود؟

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی مصر در آستانه برگزاری تظاهرات ضددولتی در این کشور، ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند. گروهی از وکلای مصری جمعه با انتشار فهرست اسامی 59 نفر از معترضان و فعالان، از تشدید موج بازداشت معترضان توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر دادند. گروه فوق اعلام کرد این تعداد از روز پنجشنبه دستگیر شده‌اند و روند بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد. گروه‌های مخالف در مصر از جمله جنبش 6 آوریل که در خیزش مردمی سال 2011 میلادی و سرنگونی حکومت حسنی مبارک، پیشتاز بود، خواستار برگزاری تظاهرات ضددولتی بویژه در مخالفت با واگذاری 2 جزیره به عربستان شده‌اند. تظاهرات یادشده قرار است دوشنبه این هفته برگزار شود. همزمان، تعدادی از احزاب مصری و فعالان سیاسی این کشور از تشکیل کمپین مردمی برای حمایت از این کشور خبر دادند.  احزاب و فعالان سیاسی مصری با تشکیل این کمپین با شعار «#مصر- فروشی- نیست» به واگذاری جزیره‌های تیران و صنافیر به عربستان اعتراض کردند. یکی از احزابی که بیانیه تأسیس این کمپین را امضا کرده حزب «الدستور» است که مؤسس آن محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور سابق است. حمدین صباحی و خالد علی، 2 تن از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سابق و ده‌ها تن از فعالان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران و وکلا نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند. اعضای این کمپین، برخوردها و اقدامات امنیتی دولت که طی روزهای گذشته شدت گرفته است شامل بازداشت جوانان و دانشجویان معترض و حمله به مردم در خیابان‌ها و قهوه‌خانه‌ها و منازل و بازداشت آنها به منظور زهرچشم گرفتن از آنها و مهار حرکت‌های اعتراض‌آمیز به رویکردهای نظام حاکم را بشدت محکوم کردند. طبق این گزارش، اقدام بحث‌برانگیز عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در واگذاری 2 جزیره دریای سرخ به سعودی‌ها، خشم عمومی را در مصر برانگیخته است. مصری‌ها سیسی را متهم کرده‌اند که تیران و صنافیر را در ازای سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به آنها «فروخته است». در 27 فروردین بیش از یکهزار مصری در بزرگ‌ترین تجمع مردمی طی
2 سال گذشته خواستار سقوط رژیم شدند. پلیس مصر برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. گروه‌های اسلامگرا و سکولار هر 2 در این تجمع مشارکت داشتند. این راهپیمایی هر چند در آغاز با موضوع اعتراض به واگذاری جزایر صنافیر و تیران برگزار شد، اما در ادامه به تظاهراتی علیه دولت سیسی منتهی شد. روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع مصری نوشت: رئیس‌جمهوری مصر سناریوهای عقب‌نشینی از توافق با سعودی درباره ترسیم مرزهای دریایی و واگذاری جزایر تیران و صنافیر به آن را در صورت افزایش و گسترش اعتراض‌های مردم این کشور بعد از تظاهرات روز دوشنبه بررسی خواهد کرد. این منابع افزودند، سیسی گزارش‌های مرتبط با ارزیابی مواضع را که «بسیار بد» توصیف شده، دریافت کرده است و در حال بررسی سناریوهایی برای عقب‌نشینی از این توافق است.
حجاز متعلق به مصر است!
یکی از سخت‌ترین واکنش‌ها به این زمین‌فروشی ژنرال سیسی توسط جبهه عدالت و استقلال مصر صورت گرفته است.
این جبهه که  از طرف شماری از زندانیان  وابسته به گروه اخوان‌المسلمین یا سایر گروه‌ها، در داخل زندان‌های مصر تشکیل شده  در بیانیه خود درباره بحث و جدل مربوط به 2 جزیره صنافیر و تیران آورده است: «مشکل بزرگ مصر دنباله‌روی از ائتلاف صهیونیستی- آمریکایی و تن دادن به پیمان شوم کمپ دیوید است، نه‌تنها جزایر تیران و صنافیر بلکه حجاز نیز از نظر تاریخی متعلق به مصر است».
در این بیانیه همچنین ضمن ستایش از بیداری ملت مصر تاکید شده است: «جبهه عدالت و استقلال از این بیداری بزرگ مصری‌ها علیه موافقت نظام عبدالفتاح سیسی در تحویل حاکمیت 2 جزیره تیران و صنافیر مصر به عربستان خالصانه‌ترین سپاسگزاری و خرسندی را دارد. مساله خرسندکننده این است که ملت مصر برای اصولی که منادی آن بود، بیدار شد. مشکل بزرگ  و اساسی مصر در دنباله‌روی از ائتلاف صهیونیستی- آمریکایی و تن دادن مصر به پیمان شوم کمپ دیوید است». جبهه عدالت و استقلال راه رهایی و بهبود وضعیت مصری‌ها را در لغو این پیمان می‌داند، سپس ابراز نگرانی می‌کند که این جزایر به پایگاه‌های نظامی آمریکا و اسرائیل بدل شود: «امروز سعودی‌ها وارد پیمان کمپ دیوید می‌شوند و با اسرائیل نامه‌نگاری می‌کنند و متعهد می‌شوند آزادی کشتیرانی در تنگه تیران را برای کشتی‌های تجاری و جنگی اسرائیل تضمین کنند. سعودی‌ها امروز می‌خواهند از در تسلیم شدن روابط خود با اسرائیل را مستحکم کنند. ما در وهله اول نگرانیم که عربستان این جزایر را به ارتش آمریکا برای احداث 2 پایگاه نظامی به منظور تضمین آزادی کشتیرانی برای اسرائیل تحویل دهد. به ملت مصر تاکید می‌کنیم این 2 جزیره مصری باقی خواهد ماند و با خون خود خواهیم ایستاد و آن را تحویل نخواهیم داد».
اخراج مجری مصری
اعتراض مجری یک برنامه زنده به واگذاری 2 جزیره مصری به عربستان، به اخراج او و تعطیلی این برنامه تلویزیونی انجامید. به گزارش شبکه العالم، عصام الامیر، مسؤول اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های مصری، ضمن صدور دستور تعطیلی برنامه «تا همیشه انقلابی» که از شبکه القاهره پخش می‌شد، دست‌اندرکاران این برنامه را به دادستانی اداری واگذار و آنها را به نقض شرایط امنیت ملی و خروج از بی‌طرفی و رعایت نکردن اصول حرفه‌ای متهم کرد. الامیر به این اقدامات بسنده نکرد و «محیی سعد» رئیس شبکه القاهره را نیز از پست خود برکنار کرد و «خالد فتح‌الله» مدیرکل برنامه‌های پرطرفدار را نیز از این سمت کنار گذاشت. علت همه این اخراج‌ها، برنامه‌ای زنده، به مجری‌گری «هبه عزالعرب» بود که در آن مصطفی بکری از فعالان رسانه‌ای طرفدار سیسی حضور داشت و درباره فراخوان تظاهرات در روز 25 آوریل گفت: دست‌اندرکاران این فراخوان باید مردم را درباره چرایی ضرورت شرکت در این تظاهرات آگاه کنند، زیرا این کار (واگذاری جزایر مصری به عربستان) به مثابه دست کشیدن از سرزمین است.
خرید جزایر برای اسرائیل
اما به گفته منابع صهیونیست، یکی از اهداف مهم سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض که پنجشنبه انجام شد، خرید  2 جزیره تیران و صنافیر برای اسرائیلی‌ها بوده است، جزایری که قرار است توسط مصر به سعودی‌ها واگذار شود. در همین حال تارنمای اسرائیلی هنا، فاش کرد سرلشکر رام روتربرگ، فرمانده نیروی دریایی رژیم اسرائیل درخواست کابینه نتانیاهو را به باراک اوباما منتقل کرده است.
کاهش محبوبیت سیسی
همزمان با افزایش انتقادها از عبدالفتاح سیسی بعد از واگذاری 2 جزیره تیران و صنافر به عربستان، گزارش‌ها حاکی است که محبوبیت این رئیس‌جمهور در میان مردم این کشور کاهش یافته است.  از سوی دیگر به دلیل وضعیت بد اقتصادی مصر و دگرگون شدن صنعت گردشگری این کشور بعد از حادثه انفجار بمب در هواپیمای گردشگران روسی و مرگ یک دانشجوی ایتالیایی، میزان نارضایتی عمومی از فردی که روزی منجی مصر نامیده شده بود، رو به افزایش است.  هان هیلر، عضو غیرمقیم شورای آتلانتیک در این راستا گفت شاید تظاهراتی با 4هزار شرکت‌کننده برای دولت مصر خطر بزرگی به شمار نرود اما اهمیت این مساله در آن است که بخش متنوعی از جامعه مصر را نمایندگی می‌کند و اعتراض یک گروه خاص نیست. سیسی تا امروز انتقادهایی که به او وارد شده را رد کرده و آن را منسوب به گروه‌هایی می‌داند که «گروه‌های شرور» نامیده و می‌گوید آنها تلاش می‌کنند با تحریک افکار عمومی اقداماتی که دولت او انجام داده را کوچک جلوه می‌دهند. با این وجود حتی مدیرعامل روزنامه الاهرام که یکی از روزنامه‌های حامی سیسی به شمار می‌رود در سرمقاله خود به مساله ملی جزایر تیران و صنافیر پرداخته و از معترضان خواسته روز دوشنبه آینده نیز به خیابان‌ها بیایند و به اعتراضات خود ادامه دهند.  اسامه الغزالی، رئیس پیشین حزب جبهه دموکراسی در این راستا گفته محبوبیت سیسی با گذر زمان کاهش یافته زیرا روشن شده این نهادهای امنیتی هستند که مصر را اداره می‌کنند نه رئیس‌جمهور این کشور.  وی در ادامه افزوده با وجود اینکه حجم جدیدی از انتقادها گریبان سیسی را گرفته اما بعید می‌دانم این اعتراض‌ها به انقلابی منجر شود زیرا همچنان شمار زیادی از افرادی که وابسته به حزب کاناپه (کسانی که خود را درگیر مسائل سیاسی نمی‌کنند) هستند از سیسی حمایت می‌کنند و امیدوارند او وضعیت معیشتی را برای آنها بهتر کند.
 

دور خوردن عقبه عبدالله اردن
پادشاه اردن یکی از طرف‌هایی است که احساس می‌کند سرش در ماجرای فروش جزایر مصری به سعودی بی‌کلاه مانده است. روزنامه رای‌الیوم به نقل از منابع موثق در دربار خاندان هاشمی نوشت: دولت اردن به خاطر خبرهای منتشر شده درباره احداث پل ملک سلمان که عربستان را به منطقه سینای مصر وصل می‌کند، نگران است. هزینه احداث این پل 5 میلیارد دلار است. توافق برای احداث این پل در جریان سفر اخیر شاه سعودی به مصر اعلام شد.  به گفته یک مسؤول ارشد اردنی، احداث این پل زیان‌های بسیار زیادی به منطقه عقبه وارد خواهد کرد که اردن در آنجا یک منطقه آزاد تجاری ایجاد کرده و صدها میلیون دلار در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است. این پل، گردشگری در عقبه، تردد کشتی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی دیگر را از بین خواهد بود.  حال، عبدالله شاه اردن احساس می‌کند توسط ریاض و قاهره دور زده شده است، چرا که در طول 6 سال رایزنی بین دولت‌های عربستان و مصر درباره احداث این پل یا وضعیت 2 جزیره تیران و صنافیر، با دولت اردن در این باره مشورت نشده است.


Page Generated in 0/0062 sec